حقوق بشر یا منافع راهبردی؛ مسئله این است!

بصیر،

«ریچارد فالک»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، استاد حقوق بین‌ الملل دانشگاه پرینستون آمریکا و مؤلف بیش از ۴۰ کتاب در زمینه‌ جنگ، حقوق بشر و حقوق بین‌ الملل در گفتگوی اینترنتی با «گروه برنامه های زنده شبکه خبر» با تاکید بر ریاکاری و تزویر در سیاست خارجی آمریکا گفت: «رویکرد مزورانه و ریاکارانه بخشی از واقعیت سیاست خارجی آمریکاست که پیگیر مجموعه ­ای از اهداف حقوق بشری در کشورهای دیگر است که در داخل خود آمریکا وجود ندارد».

این استاد حقوق بین­ الملل دانشگاه پرینستون آمریکا تاکید کرد شنود و شکنجه به بهانه دستیابی به اطلاعات برای نظارت بیشتر بر جامعه رویه­ ای است که آمریکا در پیش گرفته و آن را توجیه می­ کند؛ رویه ­ای که در آن حریم شخصی اهمیت کمتری می­ یابد. این به معنای امنیتی ­سازی دوباره سیاست و رفتار دولت است که پس از حادثه یازده سپتامبر توسط دولت ایالات متحده پیگیری شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین با اشاره به تحولات بحرین حمایت آمریکا از رژیم آل خلیفه را نمونه خوبی از ریاکاری در سیاست خارجی آمریکا دانست که منافع راهبردی و اهمیت پایگاه دریایی بحرین برای آمریکا موجب شده تا موارد نقض حقوق بشر در این کشور را نه فقط نادیده بگیرد، بلکه به حمایت از حاکمیت آن ادامه دهد.

ریچارد فالک معتقد است سازمان ها و نهادهای بین­ المللی از جمله سازمان ملل متحد، بازیگران سیاسی اند و ماهیتی ورای اعضای اصلی که آن را تشکیل داده­ اند، ندارند. این سازمان ها و نهادها می­ توانند مسئله و مشکلی را حل کنند، اگر بنیان گذاران و اعضای اصلی این سازمان­ ها اراده آن را داشته باشند؛ حال آنکه باید حل این مسئله در جهت منافع آنها باشد. در این نهادهای بین المللی جغرافیای سیاسی به حقوق بشر اولویت دارد.

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا