هدیه داعش به خانواده تروریست استرالیایی

بصیر،

تروریست های تکفیری داعش، عکسی از آخرین روز زندگی جیک بیلاردی، نوجوان فریب خورده استرالیایی را به عنوان هدیه به خانواده اش منتشر کردند.

جیک بیلاردی که پس از پیوستن به داعش نام ابوعبدالله الاسترالی را برگزیده بود، چند روز پیش در آخرین تقلاهای داعش برای جلوگیری از پیشرفت نیروهای عراق، در یک عملیات انتحاری تکه تکه شد.

انتحاری قبل از مرگ

* نگرانی در چهره ابوعبدالله الاسترالی موج می زند، اما گویی ابوبکر البلژیکی نمی داند که فرماندهانش چه نقشه ای کشیده اند.

 

شواهد حاکی از آن است که این جوان ۱۷ ساله از نقشه تکفیری ها اطلاع نداشته و با این تصور که ماموریت او فقط انتقال خودرو بمبگذاری شده به نقطه تعیین شده است، عملیات را انجام می دهد، اما فرماندهانش زمان انفجار بمب را زودتر از دور شدن جیک، تنظیم کرده بودند.

این رفتار رذیلانه در اغلب حملات انتحاری داعش در روزهای اخیر صورت گرفته و صفحات تویتری داعش که اصرار عجیبی بر انتشار سخنان انتحاری ها قبل از حرکت به سمت نقطه تعیین شده داشتند، نه تنها چنین ویدئوهایی از انتحاری های اخیر منتشر نکرده اند، بلکه آخرین اظهارات آنها حکایت از شک و تردیدشان نسبت به ماموریت اعلام شده دارد.

جیک بیلاردی که در تمام تماس های اینترنتی و تلفنی با دوستان و آشنایانش، لحنی شادمانه و بدون ترس داشت، در آخرین تماس با خانواده، با صدایی ضعیف و غمگین از در پیش بودن یک ماموریت می گوید و با اشاره به اینکه خیلی ترسیده و آرزوی اینکه کاش می شد برگردد، آشکار می سازد که به نقشه فرماندهانش پی برده و می داند که برگشتی در کار نیست.

ضمن اینکه این نوجوان استرالیایی را هرگز نمی توان با تکفیری هایی که دارای سابقه و عقاید تند مذهبی هستند و بر اساس عمق و باور داشتن همین عقاید اقدام به انجام عملیات انتحاری می کنند، برابر دانست. او نیز همانند بسیاری از اراذل و اوباش غربی داعش، نه تنها با باورهای کهنه شیوخ وهابی آشنا نیستند ، بلکه از اصول ابتدایی اسلام همانند طهارت شخصی و ذکرهای نماز هم سر در نمی آورند.

جیک بیلاردی بر اساس اظهارات آشنایانش، فقط به عشق تبدیل شدن به یک جنگجوی واقعی، شبیه به قهرمانان فیلم های سینمایی، و به ویژه شلیک با تفنگ های دوربین دار راهی عراق شده بود.

جیک بیلاردی

طراحان گروه های تکفیری، بخوبی می دانند که اغلب پسربچه ها، به ویژه تحت تاثیر فیلم های هالیوودی، رویای تبدیل شدن به رمبو و شخصیت های سینمایی مشابه آن را دارند و ترجیح می دهند جایی زندگی کنند که اثری از قید و بندهای اجتماعی و بازخواست های خانواده نباشد.

 

سواستفاده از این ویژگی ها، یکی از موثرترین حربه های مبلغان و عضوگیران داعش در کشورهای غربی است. برخی نوجوانان و جوانان فقط با یک بار شنیدن سخنان این کفتارها به این نتیجه می رسند که با پیوستن به داعش، می توانند با خودروهای شاسی بلند با هر سرعتی که خواستند در دشت ها رانندگی کنند، هر وقت که خواستند بخوابند، حمام نروند، موهایشان را اصلاح نکنند و از همه مهمتر، با مواد منفجره واقعی بمب کار بگذارند و با مسلسل های جدید یا تفنگ های دوربین دار به اهداف واقعی شلیک کنند.
از این نظر، جِیک بیلاردی تا مدت ها روزهای خوشی داشت و علاوه بر آن، کیلومترها از خطر مرگ و سختی های زندگی چریکی دور بود.

احتمالا جیک زمانی که با پوتین و لباس و تجهیزات ویژه یک جنگجوی حرفه ای، همراه با فرمانده و همسانانش در خیابان ها و بازارچه های موصل گردش می کرد و از نگاه کنجکاوانه پسربچه ها به جلیقه مهمات و مسلسل دستی اش لذت می برد، نمی دانست که داعش او را برای گردش و تفریح و تعبیر آرزوهایش به شهربازی عراق و سوریه دعوت نکرده و یک روز باید با واقعیتی تلخ و ترسناک روبرو شود.

انتحاری استرالیایی

تکفیری های داعش از زمانی که پوست اندازی کرده و با بهره مندی از هدایا و کمک های جدید حامیان غربی و عربی شان، تلاش کردند ظاهر خود را تر و تمیز، مرتب و به روز نشان دهند، بارها از تصاویر جیک بیلاردی و سایر جوانان همسان او در تبلیغات خود استفاده کردند تا نوجوانان خیالاتی و متوهم بیشتری را فریب داده و به باتلاق خود بکشانند.

بی جهت نبود و نیست که امثال جیک، وقتی در شبکه های اجتماعی با دوستان و همکلاسی هایشان چت می کنند و عکس های پیتزا خوردن، کباب درست کردن و ماهیگیری شان را به نمایش می گذارند، کاملا جدی و صادقانه از خوش بودن و رویایی بودن روزهایشان می گویند و با لبخند به خانواده و دوستانشان توضیح می دهند که باور کنید اینجا جای وحشتناکی نیست و حتی بیشتر از خیابان های پاریس خوش می گذرد!

اغلب آنها حتی با خبر ازدواجشان با دختران جهادی، خانواده و دوستانشان را غافلگیر می کنند و از فراهم بودن همه این شرایط برای دختران می گویند و موفق شده اند کاری کنند که صدها دختر ماجراجوی اروپایی، با شتاب به سمت سوریه و عراق به راه بیافتند.

در این زمینه، جیک بیلاردی که طبع شعر و استعداد نویسندگی داشت، موثرتر عمل می کرد، اما در آخرین تماس اینترنتی با خانواده، هیچ اثری از آن لبخندها و اظهار رضایت ها نبود. او حتی اجازه و فرصت صحبت کردن بیش از چند کلمه را نداشت. جیک برای ماموریتی انتخاب شده بود که می دانست بازگشتی در کار نیست. بر اساس گفته های عناصر جدا شده از داعش، اعضای تازه مسلمان به میل خود در عملیات انتحاری شرکت نمی کنند، بلکه به آنها ماموریت داده می شود که خودرو را تا نقطه ای حمل کنند و از خودرو خارج شوند، اما قبل از رسیدن به محل، بمب منفجر می شود.

جک بیلاردی

وزیر امور خارجه استرالیا در مصاحبه با ABC گفت: آقای بیلاردی در آخرین تماس با خانواده اش می گوید: من برای یک ماموریت انتخاب شده ام، اما می ترسم، کاش می شد برگردم و یا اینکه مثل قبل، یک سرباز ساده باشم.

دو روز بعد، داعش با افتخار تصاویر شش عامل انتحاری خود در عراق را منتشر می کند که یکی از آنها، ابو عبدالله الاسترالیایی است. جیک سوار بر یک خودرو سفید رنگ به محل ماموریت می رود.

وزیر خارجه استرالیا می گوید: برای ما سخت است که چنین خبری را تائید کنیم، اما او جیک بیلاردی اهل ملبورن است یک سال پیش از طریق ترکیه به عراق رفته بود.
خانم آنجلا اسکافیدی که در سال ۲۰۱۲ آقای بیلاردی را به عنوان یک کارآموز شرکت ارتباطات دیده بود، به محض دیدن تصویر گفت: “اوه خدای من، بله، این جیک است.”
وی می افزاید: “ای خیلی وحشتانک است، او همکار ما بود و می توانست یک نویسنده خوب باشد.”

 

 

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا