دولت و مجلس در مسئله هسته ای هم فکرند/نتیجه مفاسد اقتصادی تشنج افکار عمومی است

بصیر،

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود که بعد از ظهر امروز (دوشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۳) در تالار مدرس ساختمان مشروطه مجموعه بهارستان برگزار شد، گفت: در ۶ ماه گذشته سه قانون مهم در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گفت و به تصویب رسید.

وی افزود: نخستین قانون مهم قانون احکام دائمی لوایح بودجه‌های سنواتی بود که بخش مهمی از وضعیت بودجه در سال‌های آینده را مشخص می‌کند که برای تنظیم آن باید شرایط اقتصادی کشور و مسائل دیگر در نظر گرفته می‌شد، قانون مهم بعدی لایحه خروج از رکود بود که بالاخره امروز با اصلاح ایرادات شورای نگهبان، تعیین تکلیف شد که به نظرم دیگر شورای نگهبان ایراد خاصی به این مصوبه مجلس نخواهد داشت، لایحه خروج از رکود از قوانینی بود که متناسب با اقتصاد مقاومتی توسط دولت به مجلس ارائه شد و در کمیسیون مشترک مربوطه مدت‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در این قانون حمایت‌های بانکی و نحوه استفاده از صندوق توسعه ملی با توجه به شعار سال که اقتصاد مقاومتی است، مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس مجلس همچنین تصریح کرد: قانون مهم دیگر لایحه بودجه سال ۹۴ بود که روز گذشته با اصلاح ایرادات شورای نگهبان و تایید آن توسط آن شورا، ان شاء لله تا ساعاتی دیگر به دولت برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

لاریجانی تصریح کرد: دولت طبق قانون می‌بایست تا ۱۵ آذر ماه لایحه بودجه ۹۴ را تقدیم مجلس می‌کرد که این کار را انجام داد و این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی نیز مورد رسیدگی و توجه قرار گرفت و کمیسیون تلفیق هم وقت زیادی برای رسیدگی به بودجه ۹۴ اختصاص داد و انشاءلله از اول سال ۹۴ بودجه سال آینده اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه میزان اتکای نفت در بودجه سال ۹۴ به طور جدی کاهش یافت و به ۲۵ درصد رسید در حالی که این رقم در سه سال گذشته ۵۰ درصد بود، گفت: این کاهش اتکای بودجه به نفت رویکرد بسیار مهمی در بودجه‌نویسی است که امیدواریم در سال آینده اتکا به بودجه به نفت کاملا قطع شود، چرا که اتکای بودجه به نفت نوعی بیماری است.

لاریجانی افزود: دولت لایحه بودجه ۹۴ را با قیمت هر بشکه نفت حدود ۵۰ دلار تقدیم مجلس کرده بود که ما قیمت هر بشکه نفت را ۴۰ دلار در نظر گرفتیم که البته همین الان هم قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از مصوبه مجلس است.

 

رئیس مجلس تاکید کرد: ما درآمدهای نفتی در بودجه ۹۴ را ۲ سقفی کردیم و اگر در ۶ ماهه دوم سال آینده قیمت نفت بیشتر شود، دولت باید درآمد مازاد کسب شده را صرف کارهای عمرانی کند، در بودجه ۹۴ اعتبارات پروژه‌های عمرانی را رقمی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم که دولت باید این رقم را اجرایی کند، پیش‌بینی می‌شود که با این اوصاف انشالله سال آینده رشد اقتصادی دو درصد، سرمایه‌گذاری‌ها ۴ درصد و تورم ۱۴ درصد خواهد بود.

رئیس مجلس بر همین اساس تصریح کرد: در بودجه ۹۴ در بخش قانون هدفمند کردن یارانه‌ها رقمی بالغ بر ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای بخش تولید و حمل و نقل و بهینه‌سازی مصرف انرژی اختصاص دادیم که طی سال‌های گذشته به خاطر پرداخت یارانه نقدی به مردم بخش تولید نادیده گرفته شد و از محل اجرای قانون یارانه‌ها، بودجه‌ای به بخش تولید پرداخت نمی‌شد.

لاریجانی همچنین گفت: در بخش هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۴ اعتباری بالغ بر ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد توتمان برای بخش سلامت در نظر گرفتیم و لازم است بگویم که میزان یارانه نقدی پرداختی به مردم در سال ۹۴ تقریبا مانند امسال خواهد بود البته به دولت اجازه دادیم یارانه نقدی افرادی را که با توجه به ضوابط مصوب شده توسط مجلس تشخیص می‌دهد، قطع کند.

رئیس خانه ملت در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأثیر منفی اعلام مفاسد اقتصادی بدون سند و مدرک در رسانه‌ها بر روی افکار عمومی گفت: اینکه مفاسد اقتصادی بدون سند و حتی اسامی در رسانه‌ها مطرح می‌شود افکار عمومی را متشنج و دچار اختلال می‌کند که گاهی رسانه‌ها نیز به آن دامن می‌زنند.

وی افزود: برخی رسانه‌ها به عنوان صید یک خبر مهم این موارد را مطرح می‌کنند و افراد نیز عنوان کردن این مسائل را تشدید می‌کنند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤال فارس پیرامون چگونگی عملکرد دولت یازدهم در برخورد با مفاسد اقتصادی گفت: جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم مرتب‌تر از گذشته برگزار می‌شود و ما هم در این ستاد چهار عضو داریم که موضوعات را بهتر از گذشته دنبال می‌کنند.

وی افزود: البته به نظر من نقص‌هایی وجود دارد که باید سازوکار روشن‌تری را دنبال کنیم و شاید طرح مجلس در تشکیل سازمانی که کار اصلی‌اش مقابله با مفاسد اقتصادی باشد مشکل را حل کند.

رئیس مجلس در جواب به سؤال خبرنگاری در این زمینه که ما شاهد حوادثی بودیم که در شیراز رخ داد همچنین در ماه‌های اخیر شاهد رخ دادن اتفاقاتی در حین نطق یکی از نمایندگان بودیم و دو سال پیش چنین اتفاقی برای شما نیز در قم پیش آمد آیا اگر همان زمان برخورد قاطع صورت می‌گرفت ما شاهد چنین وقایعی بودیم، گفت: بله همین طور است این گونه امور برای کشور قابل قبول نیست.

وی افزود: نظامی که در آن آزادی بیان مردم‌سالاری دینی حاکم است برخوردهایی از این جنس در آن ناصحیح است که هم به وجهه کشور از بُعد داخلی و هم خارجی ضربه می‌زند.

لاریجانی تصریح کرد: این گونه تصور نشود که این امور کمکی به نظام می‌کند بلکه به آن ضربه می‌زند. مهم این است که این موضوع فهم شود و دستگاه‌های مربوط برخورد کنند که البته فکر می‌کنم دستگاه قضایی و همچنین رئیس جمهور دستورات لازم را دادند.

رئیس قوه مقننه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره اختلاف دیدگاه نمایندگان مجلس درباره به تصویب رسیدن توافق هسته‌ای در مجلس گفت: در روش‌ کاری که در جمهوری اسلامی است پرونده‌هایی که در اختیار شورای امنیت است بدین خاطر که مأذون از طرف مقام معظم رهبری است اینها قابلیت دارند که این پرونده‌ها را جلو ببرند.

وی تاکید کرد: ما مشکلی از جهت رفتاری که در آمریکا صورت گرفته نداریم و در این امور هماهنگی وجود دارد و هم دولت و هم مجلس این موضوع را با همفکری دنبال می‌کنند و همین مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.

لاریجانی درباره بودجه سال ۹۴ با اشاره به اینکه برخی طرح های عمرانی پول کافی جهت اتمام ندارند، گفت: امسال اجازه دادیم که بانک‌ها به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان از پروژه‌ها را در اختیار گرفته و پس از فروش جزو سرمایه بانک‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معادل ۲ درصد از بودجه دولت را برای افزایش سرمایه بانک‌ها در نظر گرفته‌ ایم، تصریح کرد: امسال سقف فاینانس را به میزان ۳۵ میلیارد دلار قرار داده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای شهرداری‌ها و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای آبرسانی روستاها از مقام معظم رهبری به واسطه صدور این مجوز تشکر کرد و در ادامه گفت: ۱٫۲ میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی از صندوق توسعه ارزی اختصاص داده شده است.

وی از اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار برای موسسات دانش‌بنیان در بودجه سال ۹۴ کشور خبر داد و گفت: ۲۰۰ میلیون دلار نیز برای صندوق ضمانت صادرات اختصاص یافته است.

لاریجانی با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در حوزه آبیاری تحت فشار از سوی دولت و بقیه از سوی کشاورزان انجام می‌گیرد.

وی به اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان از مانده تشکیلات قرض‌الحسنه برای مددجویان بهزیستی اشاره کرد و افزود: کار دیگر ما تعیین تکلیف سربازان غایب بود و منابع در نظر گرفته شده جزئی از بودجه دفاعی محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۲ درصد از منابع بانک‌ها برای آموزش و پرورش سخن گفت و ادامه داد: البته این میزان بودجه برای این بخش کافی نیست.

لاریجانی اظهار داشت: ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای بخش آموزش و پرورش از روشی که برای مبارزه با قاچاق سوخت در نظر گرفته‌ایم اختصاص یافته است.

علی لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره برنامه‌های انتخاباتی رئیس مجلس برای سال آینده، گفت: فکر می‌کنم قضاوت درباره این مسائل زود باشد ولی قبلاً نیز گفته‌ام که از کارهای تشکیلاتی برای سامان‌دهی کار سیاسی حمایت می‌کنم.

وی ادامه داد: معتقدم اگر قرار است دموکراسی غنی شود باید کار تشکیلاتی و منضبط صورت گیرد و هر جریانی که بخواهد به صورت سازمان‌یافته فعالیت کند من آن را قبول دارم و آنها را حمایت می‌کنم.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤال دیگری درباره برنامه‌های مجلس شورای اسلامی برای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۴، گفت: شاید مهمترین کار مجلس و دولت در سال آینده قانون برنامه ششم باشد که می‌تواند چارچوب‌های مدونی را برای اقتصاد مقاومتی تعریف کند.

وی ادامه داد: پیش‌نویس این برنامه به مجمع داده شده است و بحث‌ها و بررسی‌ها بر روی آن ادامه دارد و پس از آن به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس خواهد آمد.

لاریجانی اظهار داشت: این قانون قطعاً بخش مهمی از وظایف اجرای اقتصاد مقاومتی را به دوش خواهد کشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا توافقنامه احتمالی ایران و ۱+۵ باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، گفت: ساختار قانون اساسی ما ساختاری ویژه است و فکر می‌کنم قضاوت‌هایی که درباره رفتار کشور ما صورت می‌گیرد با قالب‌های ذهنی است که از بیرون ساخته شده است.

وی ادامه داد: ما به قانون اساسی خود وقوف کامل داریم و در این که مذاکره‌کنندگان ما به یک توافق خوب برسند از آن حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه امکان دارد توافق ایران در ۱+۵ نفوذ ایران را در کشورهای عربی افزایش دهد، گفت: مسئله هسته‌ای ما یک پرونده جداست و نوع رابطه ما با کشورهای منطقه نیز دارای منطق دیگری است.

وی ادامه داد: رفتار ما با دوستانمان برادرانه است و توانمندی ایران همیشه در کنار کشورهای منطقه خواهد بود.

لاریجانی تأکید کرد: رفتار ما با کشورهای دوست عرب همیشه رفتاری دوستانه خواهد بود.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص اینکه مجلس ایران برای مقابله با اقداماتی که اخیراً از سوی آمریکایی‌ها شاهد بوده‌ایم و مصداق آن نامه ۴۷ سناتور آمریکایی بوده است، چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: کاری که سناتورهای آمریکایی انجام دادند کار ناپخته‌ای بود و نباید موردی باشد که ما از آن تأسی بگیریم.

وی افزود: خود آمریکائی‌ها هم این اقدام را وقیح دانستند، نباید انتظار داشت از کار غلطی که سناتورهای آمریکایی انجام دادند، تقلید کنیم. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما نیز متوجه موضوع هستند و در این که چه اقداماتی را مدنظر داشته باشند بحث‌ و گفت‌وگوهایی شده است.

وی در رابطه با این سؤال که چه مانعی وجود دارد که میزگردی بین کشورهای عربی و ایران برگزار شده و مشکلات مورد بررسی قرار گرفته حل و فصل شوند، گفت: هیچ مانعی وجود ندارد، جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد در این راستا همیشه در سیاست خارجی یک همکاری مسالمت‌آمیز را مدنظر داشته است.

لاریجانی ادامه داد: هیچ وقت ما تجاوزی به کشوری نکرده‌ایم. در جنگ با عراق هم، این عراق بود که به ما تجاوز کرد و البته بیشتر کشورهای عربی هم از عراق حمایت کردند که کار درستی انجام ندادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی صدام از بین رفت، ما تجاوز عراق به ایران را تلافی نکردیم زیرا مسیر حرکت جمهوری اسلامی در این سال‌ها یک مسیر برادرانه با کشورهای مختلف مخصوصاً کشورهای همسایه و مسلمان بوده است، البته برخی از حرکات انجام می‌شود که درست نیست، اساس انقلاب اسلامی مبارزه با سلطه است و قصد سلطه‌گری ندارد.

لاریجانی ادامه داد: اگر ما به عراق کمک می‌کنیم به خاطر این است که این کشور دوست و همسایه ما است و امروز اسیر یک گروه تروریستی شده است البته مردم عراق شجاع هستند و پیشروی‌هایی که در مبارزه با تروریست‌ها داشتند کار خود آنها بوده و ما نیز حمایت کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر ما به فلسطین در مبارزه با صهیونیست‌ها کمک کردیم به خاطر این بود که از ما کمک خواستند و مردم‌شان هم دفاع کردند و در مقابل دشمنان خود ایستادند.

وی تصریح کرد: حتماً ما اگر بتوانیم به کشورهای همسایه اگر مشکلی داشته باشند کمک می‌کنیم ولی ایران قصد سلطه‌گری بر هیچ کشوری را ندارد و بعد از انقلاب نیز این موضوع را نشان داده است.

در جواب به سؤال خبرنگاری در خصوص برنامه‌های دولت و مجلس برای مهار گرانی چیست، گفت: مسئله گرانی موضوع بسیار مهمی است مقدار زیادی از این مسئله به این برمی‌گردد که فضای رکود بر کشور حاکم است و باید رونق تولید به وجود آید.

وی افزود: دغدغه‌ای هم که در سه قانونی که در مجلس گذرانده شد وجود دارد برای تسهیل فضای کسب و کار و رونق تولید است. هم دولت و هم مجلس باید تلاش کنند شرایط را برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم کنند.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص سیاسی شدن موضوع برخورد با مفاسد اقتصادی و طرح مسائل حاشیه‌ای از جمله پولهای کثیف و بگم بگم چه اقدامی باید صورت گیرد؟ گفت: البته بگم بگم از قبل شروع شده بود و طرفین از آن استفاده می‌کردند.

لاریجانی تصریح کرد: مسئله مبارزه با فساد را باید به عنوان یک مسئله ملی قلمداد کرد و اگر این موضوع دست‌مایه کشمکش‌های سیاسی شود راه به جایی نمی‌برد.

وی افزود: خود رسانه‌ها باید این موضوع را به سمتی سوق دهند تا به اراده ملی برای مبارزه با فساد تبدیل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی پیرامون عملکرد کانون‌های فرهنگی هنری و سهم این موضوع در برنامه ششم توسعه گفت: بنده نمی‌توانم سهم این موضوع را از برنامه ششم توسعه بیان کنم چرا که هنوز لایحه‌ای در این خصوص تنظیم نشده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: البته کانون‌های فرهنگی هنری مساجد حرکت معقول و سنجیده‌ای بود که در کشور به وجود آمد و وزارت ارشاد نیز آن را دنبال می‌کند. گزارشی هم که به من ارائه شد نشان از حجم قابل توجهی از فعالیت در این حوزه داشت که امیدواریم با ساماندهی این موضوع جهشی در این خصوص انجام گیرد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤالی در خصوص ممنوع‌التصویر بودن رئیس جمهور اسبق و مصاحبه وی(لاریجانی) در این خصوص که یک عادات بدی مرسوم شده و این موضوع قابل حل است اینکه آیا سیر قانونی در این خصوص وجود دارد، گفت: حتماً سیر قانونی در این خصوص وجود دارد.

وی افزود: بنده فکر می‌کنم این موضوع از جمله موضوعاتی است که باید از مسیر خودش حل شود مبنای مصاحبه من نیز این بود که قوه قضاییه این کار را نکرده بود بلکه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این کار را انجام داده بود.

 

 

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا