عامری: هشدار نسبت به حضور برخی احزاب با تغییر عناوین / منتجب نیا: امیدی به سلامت برگزار شدن انتخابات ندارم

بصیر،

نشست قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی با دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی عصر امروز در سالن رجایی وزارت کشور برگزار شد.
تصویب طرح های دوفوریتی از عمده ترین مشکلات احزاب در آستانه هر انتخابات است
در این نشست که دبیران کل برخی احزاب حضور داشتند به صورت منظم بیانات ونقطه نظرات خود را مطرح کردند. ابتدا محمدرضا راه چمنی دبیر کل حزب وحدت وهمکاری ملی اظهار داشت: بحث امنیت سخنرانی و اجتماعات باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد تا فضای آرام در کشور شکل گیرد وزارت کشور را متولی این امر دانست و گفت: یکی از کارکردهای احزاب اظهار نظر سیاسی است کمااینکه قانون احزاب بلاتکلیف باقی مانده است و به واسطه تصویب طرح دو فوریته در آستانه هر انتخابات تمامی برنامه های احزاب در هم ریخته می شود.
نمایندگان وزارت کشور در استان ها از وزارت کشور دیگری دستور می گیرند
در ادامه حسن بیادی دبیر کل حزب آبادگران اظهار داشت: تمامی مشکلات احزاب و درخواست های آنها به قانون احزاب برمی گردد و اگر این مشکل حل شود مابقی حل خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات حل نشدن قانون احزاب نوشتن این قانون به دست برخی افراد است که سرشته ای از آن ندارند ادامه داد: بسترسازی برای تغییر رویکرد انتخابات و همچنین بیشتر شدن کارکرد احزاب نیاز است لذا فکر می کنم نمایندگان وزارت کشور در استان ها از وزارت کشور دیگری دستور می گیرند که در سایه آن قرار دارند.
بسیاری از فرمانداران فعلی هنوز احمدی نژادی فکر می کنند
در ادامه این نشست مصطفی کواکبیان تصریح کرد: با توجه به اینکه دو سال از عمر دولت گذشته است باید نسبت به تسریع کارها سرعت ببخشیم و قانون احزاب را جدی بگیریم.
دبیر کل حزب مردم سالاری با تأکید بر اینکه مردم باید علاوه بر اشخاص به احزاب نیز رای دهند افزود: باید تغییری در قانون انتخابات شکل گیرد تا مردم از میان تعیین صلاحیت شدگان نماینده خود را انتخاب کنند.
وی به حذف تعریف جرم سیاسی اشاره کرد و گفت: بگذارید طرح قانون احزاب در دولت تدبیر و امید مطرح شود تا بعد از ۳۲ سال قانون را تغییر دهیم.
کواکبیان ضمن تأکید بر ضرورت شکل گیری میز احزاب در انتخابات اضافه کرد: ما خانه احزاب را به عنوان تشکل نمی خواهیم تا از طرف احزاب نظر دهد.
کواکبیان چهار پایه اصلی انتخابات را مبتنی بر انتخابات آزاد، احزاب آزاد، مطبوعات آزاد و اجتماعات آزاد دانست و گفت: بسیاری از فرمانداران فعلی هنوز احمدی نژادی فکر می کنند و این به ضرر دولت است لذا اگر می خواهیم مشارکت حداکثری داشته باشیم باید در برنامه های صداوسیما احزاب را بگنجانیم.
ضرورت شکل گیری اراده سیاسی برای احزاب مختلف
در  ادامه این نشست حسین کنعانی مقدم دبیر کل حزب سبز تصریح کرد: با توجه به مهم بودن احزاب اما بی خاصیت ترین مجوزها مربوط به احزاب است.
وی با تأکید بر قانون گرا بودن تشکل های حزبی اضافه کرد: در کار حزبی کسانی رقیب هستند که قدرت رقابت با آنها را نداریم و من برای انتخابات آینده وزارت کشور پیشنهاداتی دارم.
کنعانی مقدم شش مورد پیشنهادات خود را به این ترتیب ذکر کرد یک جلوگیری از امنیتی کردن فضای انتخابات دوم جلوگیری از جهت گیری استانداران در انتخابات سوم ضرورت کم هزینه بودن کار سیاسی چهارم تماس با احزاب از طریق اتصال به یک گروه پنجم ضرورت وجود اراده سیاسی برای احزاب و ششم جلوگیری از فعالیت گروه های فشار چرا که در این زمینه ها بالاخره یک نفر باید پاسخگو باشد.
احزاب باید مطالبه گر و قانون مدار باشند
در ادامه پرویز سروری قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تصریح کرد: احزاب باید مطالبه گر و قانون مدار باشند و اگر جز این دو باشد منجر به تنش خواهدشد.
وی خطاب به مقیمی تصریح کرد: بیشتر فرمانداران شما حزب را جرم می دانند کما اینکه نمی توان حزب را محدود به دروازه های تهران کرد.
وی با تأکید بر ضرورت شکل گیری اقدامات آموزشی در حوزه احزاب ادامه داد: ضرورت دارد تا تعریف روشنی از احزاب صورت گیرد و همچنین سلسله مجموعه های انتخاب احزاب کارکرد بومی داشته باشد.
در ادامه میرمحمدی دبیر کل حزب تمدن اسلامی اضافه کرد: ضرورت دارد تا نشاط سیاسی به صورت یک الزام در احزاب شکل گیرد.
امیدی به سلامت برگزار شدن انتخابات ندارم
در ادامه رسول منتجب نیا اظهار داشت: شما میراث دار یک ویرانی در سیاست داخلی طی هشت سال گذشته بودید کما اینکه طی هفت الی هشت ماه کرسی شما بی متولی بود لذا با ورود به این صحنه باید ضربه های وارد شده جبران شود.
وی به انتخابات سال آتی اشاره کرد و گفت: الزاماتی برای انتخابات پرشور و مردمی سال آینده وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها ایجاد امنیت و آرامش، برخورد با عوامل ناامنی و عوامل فشار و قانون شکن هاست.
وی با تأکید بر اینکه گروه های فشار در حال نهادینه شدن هستند اضافه کرد: باید با این گروه های فشار مقابله شود که این وظیفه وزارت کشور است تا اقتدار نظام ثابت شود.
قائم مقام حزب اعتماد ملی تصریح کرد: بعد فرهنگ سازی تحزب باید از طریق رسانه های عمومی شکل گیرد چراکه هشت سال گذشته فرهنگ حزب گریزی تبلیغ شده است و کمک های مادی و معنوی و نیز رفع موانع احزاب باید صورت گیرد تا احزاب احساس امنیت در انتقادات خود کنند.
منتجب نیا به برخی اقدامات در برخورد با احزاب اشاره کرد و گفت: برخورد با گروه های و تشکل های بدون شناسنامه، اخذ مجوز و پرهیز از فراقانونی حرکت کردند، برخورد با دخالت های امنیتی و برخورد با احزاب از قبیل سخت گیری های مختلف همواره وجود داشته است.
وی به شکل گیری بدعت های مختلف به وجود آمده در این دولت اشاره کرد و گفت: حتی سخنرانان یک همایش نیز مورد پرسش قرار می گیرند و برای تعیین سخنران به احزاب مشاوره می دهند و حتی تعهد می گیرند که چه افرادی حق ورود به همایش را ندارند اما می گویم مگر می شود جلوی ورود افراد را گرفت.
قائم مقام حزب اعتماد ملی اضافه کرد: برخی افراد را در مراکز اطلاعاتی دعوت می کنند و درخواست گزارش می کنند که این کار بسیار زننده ای است و کادر احزاب اگر بخواهد اطلاعات مخفیانه بدهد بدآموزی خواهد بود.
منتجب نیا با تأکید بر اولین انتخابات در دولت تدبیر وامید اضهار داشت: با این شرایط موجود امیدی به سلامت برگزار شدن انتخابات ندارم.
دچار مدرک زدگی شدیم
در ادامه دهقان از اعضای حزب اعتدال وتوسعه اظهار داشت: ما دچار مدرک زدگی شدیم و احزاب باید به نژاد ایرانی نمره زیر ده بدهد چرا که نهادهای غربی را پرورش دادیم و علی رغم وجود انتقادات هر حزب موفق نبودیم.
نگران استمرار و ادامه این جلسات با صبر و سیاق فعلی هستم
در ادامه رئوفیان دبیر کل حزب ایران زمین اظهار داشت: نگران استمرار و ادامه این جلسات با صبر و سیاق فعلی هستم و در جلسات گذشته این مسائل بیشتر و کمتر مطرح شد اما در عمل هشدارها، تذکرات، پیشنهادات و حتی مصوبات جامع عمل به خود نگرفت.
رئوفیان همچنین در رابطه با ضرورت پیگیری مصوبات انجام شده در جلسات گذشته اظهار داشت: باید اقتضائات پیش روی در انتخابات مثل پیگیری و رسیدگی به حادثه سفر مطهری توجه شود و اگر به آن توجهی نشود تضمینی برای تکرار آن نیست و تبدیل به مصیبتی خواهد شد که مبدل به درد مزمن در نظام می شود.
وجود سلیقه های متفاوت در کمیسیون ماده ده احزاب
همچنین در ادامه احمد حکیمی پور دبیر کل حزب اراده ملت تصریح کرد: هر استاندار و فرمانداری براساس قانون عمل می کند و برخی استاندران گفته اند کپی آخرین روزنامه رسمی و مجوز پروانه را در کمیسیون ماده ده احزاب مهر کنید که این نشان دهنده سلیقه های متفاوت است اما لازم است وحدت رویه در این زمینه شکل گیرد.
رأس همه سیاست ها وفق و مداراست
در ادامه محتشمی دبیر کل حزب آزادی اظهار داشت: رأس همه سیاست ها وفق ومداراست که امید است وزارت کشور منشأ خیر و برکت باشد و شاهد اقدام موثرتری از سوی وزارت کشور در مورد احزاب باشیم.
دبیر کل حزب آزادی رکن اصلی دمکراسی را مردم سالاری دینی دانست و گفت: قانون اساسی، پارلمان، احزاب، مطبوعات و NGO ها به عنوان سایر رکن ها محسوب می شوند.
هشدار نسبت به حضور برخی احزاب با تغییر عناوین
در ادامه عامری قائم مقام جمیعت ایثارگران اضافه کرد: سال آینده سال انتخابات است و با توجه به سابقه شما صیانت از آرا باید جدی باشد لذا اگر مردم احساس کنند وزارت کشور جانبداری از گروه خاصی نمی کند حضور حداکثری خوبی وجود خواهد داشت.
وی ضمن هشدار نسبت به عدم حضور گروه های که سابقه خوبی ندارند به حضور برخی افراد در فتنه ۸۸ اشاره کردو گفت: برخی با تغییر عنوان حزب در صدد تشکیل احزاب جدیدی هستند و برخی شایعات در این زمینه مطرح می شود.
عامری اضافه کرد: بحث قانون گرای و برخورد با مسببین بی نظمی در کشور باید صورت گیرد و استانداران نیز در جلسات خاص برخی احزاب شرکت نکنند تا با این امید انتخابات خوبی داشته باشیم.
دولت در هشت سال گذشته احزاب را از میان برد
در ادامه حسن غفوری فرد دبیر کل جامعه اسلامی ورزشکاران اظهار داشت: نقش احزاب یکی از مهم ترین مسائل است و شرایط کشور به گونه ای است که ذهنیت مردم منفی است.
وی با تأکید بر باز شدن فضای فعالیت برای احزاب در دولت اصلاحات اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ حزب مجوز فعالیت دارند لذا ضرورت دارد قانون احزاب از تشکل های غیرحزبی و سیاسی جدا شود و حداقل ها برای آن مشخص شود.
غفوری فرد تأکید کرد: دولت در هشت سال گذشته احزاب را از میان برد و توجهی به آن نداشت لذا در دولت فعلی نتیجه مناسبی دریافت نکردیم کما اینکه این جلسات، جلسات خوبی بود.

 

غفوری فرد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات سرنوشت ساز هستیم اگر در این میان اقدام جدی نشود مجددا با شرایط قبلی مواجه خواهیم شد و دلزدگی زیادی از تحزب خواهیم داشت.

 

در پایان محمدجوادحق شناس طی سخنان کوتاهی اظهار داشت: امید است این نشست های فصلی کار احزاب را دنبال کرده و سال آینده که بهار احزاب است قائده ای برای دنبال کردن مباحث وجودداشته باشد.
حق شناس اضافه کرد: پرداختن به مسئله مطهری در شیراز و نیز هفته قبل تر از آن در خصوص الهه کولائی جزو مهم ترین مسائل است چرا که باید با کسانی که احساس می کنند علی رغم مجوز قانونی می توانند اقدامی انجام دهند مقابله کرد و لازم است در این حوزه با دستور رئیس جمهور اقدام قاطع تری صورت گیرد.

 

 

 

 

 

snn.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا