مازندران یا گلستان؛ کدامیک میزبان مسافران نوروزی آشوراده می‌شوند؟

بصیر، جزیره آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله واقع شده و تنها جزیره ایرانی دریای خزر محسوب می‌شود که به دلیل برخورداری از جاذبه‌های منحصربه‌فرد، یکی از قطب‌های مهم گردشگری شمال کشور است.

آشوراده در سال ۱۳۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد، در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه به‌دلیل بحث پناهگاه حیات وحش است که در تمام ایام سال میزبان انواع پرندگان است.

* خبر اسکان مسافران نوروزی آشوراده توسط فرماندار استان دیگر

خبر اسکان مسافران نوروزی در جزیره آشوراده توسط فرماندار بندرترکمن در روزهای گذشته موجب واکنش اداره‎کل محیط زیست مازندران شد.

فرماندار بندر ترکمن از اجرای طرح اسکان مسافران نوروزی برای نخستین بار در آشوراده تنها جزیره ایرانی خزر خبر داد و گفت: مکان‌های اقامتی گردشگران در این جزیره با ظرفیت ۱۸۰ تخت آماده‌سازی شده است.

مرجان نازقلچی با بیان اینکه امکانات مورد نیاز خانواده‌ها برای طبخ غذا، فضای بازی و امکان ماهیگیری و استراحت در کنار ساحل نیز برای مسافران پیش بینی شده است، تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های مختلف موسیقی، غذاهای سنتی و بازی‌های بومی و محلی در ایام تعطیلات نوروز ۹۴ در این شهرستان و جزیره آشوراده از پنجم تا چهاردهم فروردین ۹۴ ادامه دارد.

* و اما واکنش مازندران

اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در واکنش به این خبر گفت: انتشار مطلبی با عنوان اسکان مسافران نوروزی در جزیره آشوراده موارد ذیل را برای اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی بیان می‌شود.

آغاز تعطیلات نوروزی و افزایش سفرهای مردمی به نقاط مختلف و مناطق طبیعی و گردشگری کشورمان لزوم آمادگی و همکاری دستگاه‌های ذیربط در حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی و جلوگیری از ایجاد آلودگی و اطلاع رسانی در استفاده صحیح از این مناطق را ضروری است.

در این میان استان مازندران با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تنوع زیستی غنی همواره مورد توجه گردشگران و مسافران در فصول مختلف سال از جمله تعطیلات سال نو بوده که این مسئله نیازمند مدیریت صحیح در بهره‌برداری از این مواهب الهی است.

مناطق بی‌نظیری همچون آثار طبیعی ملی، پارک‌های ملی کیاسر و پابند، پناهگاه حیات وحش میانکاله و جزیره آشوراده، البرز مرکزی، اکوسیستم‌های تالابی استان به‌عنوان ذخائر ژنتیکی و منابع تأمین نیازهای بشری به خاطر ارزش‌های علمی، اقتصادی، اکولوژی، فرهنگی و تفرج‌گاهی نیازمند توجه و رعایت قوانین مربوطه در حوزه گردشگری و اکوتوریسم است.

بر این اساس هرگونه استفاده تفرج‌گاهی و گردشگری باید براساس ظرفیت‌سنجی و انجام ملاحظات زیست‌محیطی باشد، زیرا هرگونه فعالیت خارج از ظرفیت اکوسیستم مناطق چهارگانه که مغایر با ضوابط حاکم بر این مناطق باشد، موجب از بین بردن ارزش‌های اکولوژیکی و زیست محیطی آنها شده و نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری را در پی خواهد داشت.

براین اساس منطقه آشوراده به دلیل واقع بودن در محدوده پناهگاه حیات وحش میانکاله زیرمجموعه مدیریت یکپارچه این اداره‌کل قرار دارد که انجام هرگونه فعالیت تفریحی، تردد، اسکان و اقامت شبانه باید با کنترل و اعمال برنامه‌ریزی پیشگیرانه حفاظتی از گونه‌های گیاهی، جانوری و مدیریت پسماند همراه باشد.

لذا اجرای هر برنامه‌ای در هر موقعیت زمانی در جزیره آشوراده به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی مستلزم اخذ مجوز از این اداره‌کل است.

با این وجود می‌توان فهمید که کش‌وقوس بر سر آشوراده همچنان وجود دارد اما باید مواظب بود تا مسافران و اکوسیستم این منطقه همچنان که کش‌و‌قوس‌ها روی کاغذ بیان می‌شود به مدیریت یکپارچه جزیره صدمه نزند و صدای واحد از جزیره به گوش برسد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا