فرامین Run که هر کاربر ویندوز باید بداند

بصیر، ویندوز ابزارهای بسیاری دارد که هر کدام از آنها برای موضوع خاصی بسیار کاربردی است و اغلب آنها از طریق Control Panel در اختیار کاربران است. اما راه آسان تر برای دسترسی به این ابزارها و همچنین ابزارهای کمتر شناخته شده در ویندوز استفاده از فرامین Run است. در اینجا شما را با مهمترین و کم تر شناخته شده ترین این فرامین آشنا میکنیم.

اگر فرمان متناظر برای اجرای یک برنامه یا دستور را در ویندوز بدانید، میتوانید به سرعت و سادگی به بسیاری از ابزارهای پر کاربرد و کمتر استفاده شده ویندوز دسترسی داشته باشید. هرچند استفاده از Run این روزها در ویندوز به دلیل وجود Search بسیار کمتر شده است اما هنوز Run یکی از ابزارهایی است که حرفه ای ها به خوبی از آن استفاده میکنند.

ما در اینجا بخشی از مهمترین دستورات و فرامین Run را برای شما آورده ایم. پس برای استفاده از این فرامین ابتدا کلید های Win + R را فشار دهید:

فرامین Run که هر کاربر ویندوز باید بداند

فرامین مهم در Run

۱ – \ : این دستور یکی از کمتر شناخته شده ترین فرامین Run است. با ورود کاراکتر \ و زدن کلید Enter درایو C شما باز خواهد شد. این راه یکی از سریع ترین راه ها برای دسترسی به درایو C است.

۲ – . : کاراکتر . نیز یکی از دستورات کمتر شناخته شده است. ورود این کاراکتر منجر به باز شدن پوشه Home شامل پوشه هایی نظیر Downloads، Documents، Desktop و … میشود:

فرامین Run که هر کاربر ویندوز باید بداند

۳ – .. : همچنین ورود دستور .. منجر به باز شدن پوشه User در درایو C میشود:

فرامین Run که هر کاربر ویندوز باید بداند

۴ – calc : این دستور ماشین حساب ویندوز را برای شما اجرا میکند.

۵ – cmd : و این دستور منجر به اجرای برنامه CMD یا Command Line ویندوز میشود. البته اجرای CMD از این طریق در حالت Administrator نیست.

۶ – powershell : اگر cmd برای کار شما مناسب نیست میتوانید از ابزار حرفه ای تر ویندوز یعنی PowerShell استفاده کنید. این دستور به سرعت و مستقیما این ابزار را در اختیار شما قرار میدهد:

فرامین Run که هر کاربر ویندوز باید بداند

۷ – mrt – مایکروسافت تقریبا هر ماه یک نسخه جدید از ابزار امنیتی خود با نام Windows Malicious Software Removal را منتشر میکند. این ابزار رایگان به شما کمک میکند تا خطرناک ترین و شایع ترین بد افزارها را از روی سیستم خود پاکسازی کنید. اگر میخواهید این ابزار را در خارج از حالت خودکار و پشت صحنه اجرا کنید از این دستور استفاده نمایید:

فرامین Run که هر کاربر ویندوز باید بداند

۸ – ncpa.cpl : کار با اینترنت به این معنی است که احتمالا با مشکلاتی در ارتباط با اینترنت نیز مواجه خواهید شد. برای رفع این مشکلات باید به Network Adapter های نصب شده بر روی سیستم خود – درایورهای مودم و شبکه – دسترسی داشته باشید. این دستور سریع ترین راه برای دسترسی به Network Adapter ها است.

۹ – perfmon.msc : اگر میخواهید عملکرد و سرعت ویندوز خود را رصد کنید و تاثیر اجرای برنامه ها بر این عملکرد را بدانید ابزار Performance Monitor بسیار کاربردی است. با این فرمان میتوانید به این ابزار دسترسی داشته باشید:

فرامین Run که هر کاربر ویندوز باید بداند

۱۰ – appwiz.cpl : برای رصد برنامه های نصب شده بر روی ویندوز و احتمالا پاک کردن یا Uninstall آنها هر کاربری به بخش Programs and Features در Control Panel رجوع میکند. این فرمان دسترسی سریع به این بخش را ممکن میسازد.

۱۱ – devmgmt.msc : همچنین برای مدیریت سخت افزارهای سیستم نیاز به دسترسی به درایورهای آنه از طریق Device Manager است این فرمان به سرعت شما را به این بخش منتقل میکند.

۱۲ – msconfig : Windows System Configuration جایی است که میتوانید کنترل خوبی بر روی Startup ها یا سرویس های ویندوز داشته باشید. از طریق این دستور امکان دسترسی سریع به این بخش مهیا است:

فرامین Run که هر کاربر ویندوز باید بداند

۱۳ – wuapp : همچنین این دستور شما را مستقیما به بخش Windows Update میبرد که از آنجا میتوانید تنظیمات مربوط به بروز رسانی ویندوز را پیکر بندی کنید و یا اقدام به مدیریت بروز رسانی های انجام شده بر روی ویندوز کنید.

۱۴ – regedit : آخرین دستوری که به شما معرفی میکنیم شما را مستقیما به Registry Editor ویندوز میبرد. پایگاه داده هرمی که تمامی تنظیمات ویندوز و برنامه ها بر روی آن وجود دارد.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا