راهکاری موثر برای کاهش مصرف انرژی

بصیر، برنامه پیک نیمروزی در گزارش ویژه روزانه خود به موضوع نامه ۱۲ نماینده شاخص مجلس به رئیس‌جمهور درباره اصلاح شیوه قیمت‌گذاری برق و گاز پرداخت.

۱۲ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از دولت خواستند شیوه افزایش قیمت برق و گاز در سال آینده را تغییر دهد. نمایندگان پیشنهاد داده اند قیمت ها براساس میانگین مصرف تعیین شود تا پرمصرف ها قیمت بیشتری بابت استفاده از انرژی پرداخت کنند.

دخل‌وخرج تولید برق و گاز باهم جور نیست، این را وزارت نیرو و نفت آن‌هم بعد از اجرای دو مرحله از قانون هدفمندی‌ها می‌گویند، خوب قیمت برق که زیاد می‌شود برقش مردم را می‌گیرد اگر هم زیاد نشود برق از سر وزارت نیرو می‌پرد. آن‌طور که وزیر نیرو می‌گوید کفگیر منابع صنعت برق به ته‌دیگ خورده و اگر فکر اساسی به حال تعرفه‌های قیمت برق نشود احتمال دارد این صنعت زمین‌گیر شود.

حمید چیت چیان وزیر نیرو می‌گوید:« مسلماً این وضعیت قیمت‌ها علامت میدهد به تمام مصرف‌کنندگان که به‌شدت مصارف خودشان را ببرند بالا. ۲۱۷ میلیارد کیلووات ساعت برق در جامعه مصرف می‌کنیم. اگر این رقم را ضرب بکنیم شما ملاحظه می‌فرمایید که ۳۵۵۰ میلیارد تومان کل زیان یا کسری است که در هزینه‌های جاری صنعت برق به وقوع می‌پیوندد.»

قصه تولید گاز هم بی‌شباهت به برق نیست، صنعتی که برای توسعه و ادامه حیات نیاز به سرمایه‌گذاری و پول بیشتری دارد، اما قیمت گاز که زیاد می‌شود هزینه قبوض تخت گاز بالا می‌رود. وقتی هم که قیمت گاز زیاد نشود فشار منابع مالی شرکت گاز افت می‌کند.

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز می‌گوید:« بالا رفتن قیمت گاز فقط تنها راه‌حل نیست اما یکی از راه‌حل‌هاست بنابراین ما باید همه کمک بکنیم هم باقیمت ، هم با تکنولوژی و هم با فرهنگ مصرف را پایین بیاوریم نه اینکه بلرزیم و این انرژی را که سیو می‌کنیم صادرات و تبدیل به ارزش‌افزوده بکنیم تبدیل به صنایع دیگری بکنیم که بتوانیم همه ما سود ببریم.»

بااین‌حال امسال دولت و مجلس برای افزایش قیمت برق و گاز باهم توافق کردند. افزایی قیمتی که قرار است خرج زیرساخت‌های صنعت برق و گاز شود. شاید هم ترمزی برای آن‌ها که می‌گویند پولش را می‌دهیم پس هر طور که بخواهیم مصرف می‌کنیم؛ اما ۱۲ نماینده مجلس در نامه‌ای‌ از رئیس جمهور خواستند تا افزایش قیمت برق و گاز برای همه یکسان نباشد.

محمدرضا پور ابراهیمی نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس در این باره می‌گوید:« در خصوص برق الآن افزایش قیمتی که اتفاق خواهد افتاد گزارشات ما نشان می‌دهد که ما اگر پرمصرف‌ها را نگاه بکنیم این‌ها میزان یارانه‌ای که دریافت می‌کنند حدود ۹ برابرافراد کم مصرف است.

وی ادامه داد:در خصوص گاز هم همین وضعیت وجود دارد و تقریباً با افزایش قیمت ۱۴ تومانی که انجام‌شده یارانه پرمصرف‌ها ۱۰ برابر یارانه کم‌مصرف‌هاست و جدا از این قضیه ما در بخش برق افزایش ۲۰ درصدی را شاهد هستیم که در مقایسه با افزایش مصرف خانگی دوبرابر است و این در شرایطی که کشور در رکود به سر می‌برد رکود فعالیت‌های اقتصادی بنگاه‌ها تشدید می‌شود.

وی گفت:اگر دولت بر اساس پیشنهاد نمایندگان مجلس عمل کند در تعیین نرخ‌ها پیش‌بینی ما این است که ۳۰۰۰ میلیارد تومان در بخش برق به عبارتی به منابع دولت اضافه خواهد شد و دربخش گاز خانگی هم حدود ۱۵۰۰ میلیارد که تقریباً می‌توانیم بگوییم اگر این اتفاق بیافتد محدودیت دولت در بحث کتبی هدفمندی برطرف خواهد شد.

احمد توکلی هم می‌گوید: «انتخاب اینکه از چه راهی افزایش قیمت برق و گاز قرار است اعمال شود به عهده دولت است.

به گفته عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه هدف از این نامه کمک به دولت بوده است تا یک گام به حذف یارانه پردرآمدها نزدیک شود و دولتی که تعیین می کند به چه نحوه‌ای‌ می‌خواهم افزایش درآمد از گران کردن حامل‌های انرژی به دست بیاوریم، می‌تواند نحوه‌ای را انتخاب کند که به اکثریت جامعه فشار وارد نشود.

وی افزود: این‌ها جزء مسائل اجرایی است که مجلس نباید درباره آنها بحث کند و تصمیم بگیرد و اگر مجلس چنین کند اشتباه است بنابراین برای آنکه در اجرائیات دست دولت را می‌بندد و دولت همین حرفی که من می‌زنم ممکن است بخواهد ۱۰ درصد همین رقم را بالا و پایین کند و دست او باید باز باشد و دولت خودش می‌خواهد تصمیم بگیرد که ما پیشنهاد کردیم.

وی ادامه داد: افزایش پلکانی قیمت برق و گاز یکی از راه‌های جریمه مشترکین پرمصرف است، پرمصرفانی که بیشتر از کم صرف‌ها یارانه انرژی می‌گیرند، یعنی همان قاعده مصرف بیشتر یارانه بیشتر، مصرفی که در ایران بسیار بالاتر از میانگین جهانی است.

به گفته وی، شاید با پیشنهاد نمایندگان و اجرای آن توسط دولت بتوان‌ هم به یارانه انرژی سر و سامانی داد هم به مصرف لجام‌گسیخته انرژی در کشور.

 

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا