در مراحل پایانی مذاکرات فشرده هستیم / تا زمانی که لازم باشد در لوزان می مانیم

بصیر،

در پنجمین روز گفت وگوها، نشست دو جانبه هیئت ایران و آمریکا آغاز شد .

در این نشست علاوه بر وزیران امور خارجه و معاونانشان، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ، وزیر انرژی آمریکا و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند.

پیش از این نسشت نیز علی اکبر صالحی و ارنست مونیز درخصوصو مسایل فنی گفت وگو کردند .

امروز همچنین قرار است نشست دیگری در سطح مدیران سیاسی ایران و ۱ + ۵ برگزار شود .

گفت وگوها در لوزان سوئیس فردا نیز ادامه خواهد یافت و احتمال کشیدن آن به شنبه نیز وجود دارد .

آنچه از محتوای گفت وگوها تاکنون اعلام شده این است که پیشرفت هایی بدست آمده است، اما همچنان شکاف هایی وجود دارد .

ظریف امروز (پنج شنبه)  پس از مذاکره ششم خود با جان کری در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به این که  گفتگوهای فشرده ادامه دارد، گفت: تا رسیدن به  فهم مشترک فاصله کمی داریم .

وی افزود: اکنون خود را در مرحله پایانی مذاکرات  می بیبنیم که این مرحله هم نیاز به گفت و گوهای بسیار فشرده دارد.

محمد جواد ظریف همچنین گفت :  مذاکرات درباره پرونده ی هسته ای ایران به نقاط بسیار حساسی رسیده است.

مذاکرات

ظریف این مذاکرات را ” سخت و در مراحل نهایی ” ارزیابی  کرد.

ظریف افزود: ما در حال حرکت هستیم،  اما مذاکرات به شدت پیچیده  است و نیاز به گفت و گوهای فشرده دارد و این کاری است که درحال انجام آن هستیم.

وی گفت: به نظرمن این نشانه خیلی خوبی است که دراین مرحله از مذاکرات هستیم؛ به این معنی است که داریم به جایی می رسیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت : خیلی  خوب پیش می رویم، ولی هنوز کارهای بسیاری برای انجام  داریم، هنوز تا جایی که بگوییم به فهم مشترک رسیده ایم فاصله داریم و کار بسیاری پیش رویمان است.
وی  در پاسخ به این سوال که تا چه  زمان به مذاکرات لوزان ادامه می دهید، گفت : تا زمانی که لازم باشد می مانیم .  مذاکره  چیزی مثل دعواست.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که مذاکرات تا چه زمانی طول خواهد کشید، گفت: تا زمانی که لازم باشد، مذاکره می کنیم، و مذاکره  چیزی مثل دعواست.

محمد جواد ظریف گفت : تا زمانی که لازم باشد در لوزان می مانیم .

عباس عراقچی

عباس عراقچی معاون وزی رامور خارجه کشورمان هم خبرها  و  آمارهای  برخی رسانه های غربی درباره  توافق طرفین با  کاهش سانتریوفیوژها ی ایران به ۶ هزار عدد، گمانه زنی این رسانه ها دانست واعلام کرد، هنوز توافق  نهایی میان دوطرف حاصل نشده است .

وزیر امور خارجه آمریکا هم امروز (پنجشنبه) از « پیشرفت » در مذاکرات « دشوار » بین کشورهای ۵+۱و ایران خبر داد.
جان کری هنگام خروج از دیدار با هئیت کشورمان در مکانی در لوزان به طور غیر منتظره در جمع چند خبرنگار گفت: « ما درباره برخی موضوعات دشوار بحث می کنیم اما این مذاکرات پیشرفت داشته است .»
جان کری

نیویورک تایمز نوشت، جان کری گفت، مذاکره کنندگان همچنان درحال دست و پنجه نرم کردن با مسائل دشوار در گفتگوها بر سر محدود کردن برنامه هسته ای ایران هستند اما پیشرفت هایی نیز حاصل شده است.
کری گفت:« ما در حال کار روی برخی مسائل دشوار هستیم اما به پیشرفت هایی دست یافته ایم.»
وی افزود: هنوز مشخص نیست هیئت مذاکره کننده آمریکا روز جمعه به واشنگتن بازمی گردد یا اوائل هفته آینده را نیز برای ادامه مذاکره با ایرانی ها در لوزان باقی می ماند.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در گفت و گوی اختصاصی با شبکه  تلویزیونی سی   ان ان با اشاره به وجود برخی اختلافات فنی و سیاسی در مذاکرات هسته ای، تاکید کرد که این مذاکرات به نقاط بسیارباریک و حساسی رسیده است و مذاکره کنندگان در لوزان سوئیس  روی جزئیات مربوط به یک توافقنامه درباره برنامه ی هسته ای ایران کار می کنند.

ماری هارف گفت: ما ضرب الاجل پایان ماه مارس را پیش روی خود داریم و تلاش می کنیم.

ماری هارف

هارف افزود: در زمان باقیمانده پیشرفت های بسیاری داشته ایم ؛ گفت و گوها دشوار است و هنوز مسائل و اختلافات فنی میان دو طرف وجود دارد که در روزهای آینده باید درباره ی آن کار شود؛ البته مشکلات سیاسی بسیاری هم وجود دارند که باید روی آنها کار شود.

وی در بخش دیگری از مصاحبه ی اختصاصی خود با شبکه ی خبری سی ان ان گفت: مذاکره کننده های هسته ای ایران بارها تاکید کرده اند که از حقوق هسته ای ملت ایران دست نخواهند شست و غرب برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران باید از زیاده خواهی های نامعقول خود دست بردارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این که بزرگترین مانع در مسیر رسیدن به توافق با ایران چیست؟ گفت: به نظر من پاسخ دادن به این پرسش بسیار مشکل است، کار بسیار سخت ، دشوار و پیچیده است، موانع بسیاری در مسیر است که روی یکدیگر تاثیر می گذارند و همین  کار را پیچیده کرده است .

مذاکره کنندگان آمریکایی و کشورمان امروز پنجشنبه، پنجمین روز گفتگوهای دشوار خود را با هدف دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای آغاز کردند.

آغاز پنجمین روز گفتگوها در حالی بود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، دورنمای دستیابی به یک پیشرفت چشمگیر را در هفته کنونی چندان محتمل ندانست.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و همتای ایرانی ظریف از دوشنبه در سوییس در تلاشند درباره کلیات این موافقتنامه تاریخی بالقوه که باید تا ۳۱ ماه مارس امضا شود، به توافق برسند.

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز ( چهارشنبه) اعلام کرده بود وزیران پنج کشور شرکت کننده در این مذاکرات ، شامل روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان، ممکن است، درهفته کنونی به وی و کری در لوزان نخواهند پیوست.

ظریف در این باره گفت: «وقتی که راه حل یافت شود و به یک موافقتنامه نزدیک شویم، آنگاه همه وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده در مذاکرات باید حضور پیدا کنند.»
در نتیجه، مذاکرات به احتمال زیاد تا هفته آینده ادامه پیدا خواهد کرد یا آنکه پس از یک مدت وقفه، از سرگرفته خواهد شد. مقامات ارشد سیاسی کشورهای مشارکت کننده در این مذاکرات، در هفته کنونی به گفتگوها پیوستند.

کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرده بود: «در بهترین حالت»، احتمال دستیابی به توافق ، پنجاه – پنجاه خواهد بود و این که «برخی ازدشوار ترین مسائل، هنوز حل و فصل نشده است.»

این موافقتنامه دشوار، بسیار پیچیده است و مذاکرات متعدد که تاکنون در کشورهای مختلف برگزار شده نتوانسته است تا پیش از دو ضرب الاجل ژوئیه و نوامبر گذشته، به نتیجه برسد.

با این حال به عقیده کارشناسان، کری دیگر قادر نخواهد بود، مذاکرات را دوباره تمدید کند،زیرا مخالفان جمهوریخواه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در حال آماده کردن قانون تحریم های جدیدی هستند که به احتمال بسیارسبب مرگ کل این فرآیند خواهد شد.

جمهوریخواهان آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که بار دیگر به این سمت انتخاب شده است، از توافق ایران و۶ کشور نگرانند.
در همین حال، یک مقام غربی که خواست نامش فاش نشود، گفت، درصورتی که ایران انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان ندهد بعید است، بتوان در این هفته به توافقی رسید.
مقامات غربی اعلام کردند، اعمال محدودیت بر روند تحقیق و توسعه انواع جدید سانتریفوژهای ایران که می تواند به شکلی بهینه تر اورانیوم را نسبت به سانتریفوژهای فعال کنونی در ایران غنی کند از جمله مسائل مهم حل نشده است.

موضوع مهم دیگر سرعت لغو تحریم های اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران است.

 

 

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا