مذاکرات هسته‌ای، کسری بودجه، تورم و انتخابات؛

۴ سکانس حساس دولت برای جلب اعتماد ملت در سال ۹۴

بصیر، سال ۱۳۹۳ با تمامی کش و قوس‌های آن به اتمام رسید و سال« دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی»، از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد.

در سال گذشته دولت و ملت جریان‌های بی‌شمار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را پشت سر گذاشتند و تحلیل‌های متفاوتی می‌توان از نوع نگاه‌ها و عملکردهای صورت گرفته داشت.

اما سال جدید به شیوه‌ای هوشمندانه از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد و توجه به پیام‌های آن، می‌تواند ما را در رسیدن به آینده‌ای بهتر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همراهی کند.

در نگاهی اجمالی به پیام‌های سال ۹۴، می‌توان به اعتمادسازی از سوی دولت در برابر مردم و همراهی مردم در اجرای وظایف محوله دولت، اشاره کرد.

با تمام ظرافتی که این نامگذاری در دل خود دارد، به نظر می‌رسد دولت باید در نگاهی فراتر از هر حزب و جناح، بر اساس همان منطق اعتدال زمان انتخابات ریاست جمهوری، به ۴ سکانس مهم برای جلب اعتماد و رضایت مردم گام بردارد، ۴ نکته‌ای که جای بحث‌های کارشناسی زیادی دارد و در اینجا به صورت اجمالی بیان می‌شود:

  • مذاکرات هسته‌ای: توجه به عزت و اقتدار ایران در بحث‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای و درنظرگرفتن تمامیت منافع ملی کشور باید در سرلوحه عمل سران دیپلماسی قرار بگیرد، هرچند به فرموده رهبری این امر تا به این لحظه صورت گرفته است اما نکته‌ای که مقام عظمای ولایت به آن بارها اشاره کرده‌اند مضمون این جمله است که «نباید به گرگ اعتماد کرد، چرا که با چشمانی باز می‌خوابد»، در سویی دیگر، دولت باید به این اعتماد مردم در مذاکرات پاسخی قطعی دهد و آنها را از دو راهی «حل دیپلماتیک و رفع تحریم‌ها و یا عدم توافق و ادامه تحریم‌ها» خارج کند، نکته‌ای که مردم ما در این موضوع بسیار بیشتر از سایر عوامل به آن توجه می‌کنند این است که رضایت رهبری در این زمینه، رضایت آنها است و اگر رهبری در این خصوص ناراضی باشند در واقع ملت با دولت «همدل و هم‌زبان»، نمی‌شوند.
  • کسری بودجه: با توجه به سخنان روزهای گذشته برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر کسری میلیاردی بودجه در سال ۹۴، دولت باید در این زمینه نیز در یک شرایط دشوار برای تامین مخارج خود، تعداد قابل توجهی از افراد یارانه‌بگیر را حذف کند که این موجب نارضایتی برخی از افراد می‌شود، ریشه کار سخت دولت در برخورد با این موضوع و این بی‌اعتمادی، شعارهای تبلیغاتی حسن روحانی در زمان انتخابات است، اگر وی به طور قاطع در این زمینه با مردم سخن می‌گفت و راهکار جبرانی را پیشنهاد می‌داد می‌توانست امروز کار راحت‌تری را نسبت به این امر داشته باشد، نام‌نویسی بیش از ۹۰ درصد مردم کشور برای دریافت یارانه گواه این ادعا است که دولت باید برای جلب رضایت و اعتماد مردم در سال ۹۴، هرچه زودتر دست به کار شود.
  • تورم: موضوعی که بارها از زبان مسئولان درجه اول دولت در رسانه‌ها گسترش پیدا کرد و حتی انتقادات زیادی را به همراه داشت مسئله تورم است، ثابت نگه‌داشتن تورم اعلامی! و سپس کاهش آن، افزایش اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری از جمله مواردی است که باید دولت تدبیر نسبت به آن تدابیر خاص بیاندیشد تا رضایت مردم به ویژه جوانان را برای تفهیم هر چه بیشتر «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» را جلب کند.
  • انتخابات: اما یکی از حساس‌ترین پیچ‌های سیاسی سال ۱۳۹۴ کشور، در اسفندماه رقم می‌خورد، با توجه به تجربه رویکرد دولت در برخورد با جناح‌های سیاسی در یک‌سال و نیم گذشته، این‌طور به نظر می‌رسد که دولت کار سختی در جلب اعتماد ملت از عمل فراجناحی و فراحزبی در انتخابات ۹۴ دارد، انتخاباتی که به صورت مستقیم در آینده این دولت تاثیرگذار است و کابینه دولت تدبیر و امید به ریاست حسن روحانی باید خود را برای مقابله با هر حاشیه‌سازی احتمالی! آماده کند.

به هر حال به نظر ‌می‌رسد، دولت باید در سال ۹۴ با عزمی ملی‌تر و مدیریت جهادی‌تر نسبت به سال گذشته در همدلی و هم‌زبانی با جلب اعتماد و رضایت مردم و پیروی از رهنمودهای ولایت با این موارد برخورد داشته باشد و بر اساس شعارهای تبلیغاتی زمان انتخابات سال ۹۲، فراحزبی و فراجناحی عمل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا