پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها برای ایران

بصیر،،یک مقام روس که نخواسته نامش فاش نشود روز شنبه در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی مدعی شد تیم مذاکره‌کننده آمریکایی پیشنهاد جدیدی روی میز مذاکره گذاشت که ظاهراً مطلوب نمایندگان ایران واقع شد.

خبرگزاری بلومبرگ ضمن گزارش این خبر از قول این مقام روس افزود نمایندگان ایران پیشنهاد مورد نظر را به تهران بردند.

این مقام روس از ارائه جزئیات بیشتر درباره این پیشنهاد طرف آمریکایی خودداری کرد.

مذاکره‌کننده اصلی چین هم در یک گفت‌وگوی جداگانه مدعی شد پیشنهادهای مبتکرانه‌ای که در روز آخر مذاکرات ارائه شده به پیشرفت در این گفت‌وگوها کمک کرده است.

* توقف مذاکرات برای هماهنگی‌های داخلی ۱+۵
رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ روز جمعه برای انجام هماهنگی‌های داخلی این گروه موقتاً متوقف ماند تا طی روزهای آینده از سر گرفته شود. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور از جمله اعضای هیئت ایرانی بودند که به تهران بازگشتند.

آقای ظریف روز شنبه در مطلبی در فیسبوک خود نوشت اعضای هیئت مذاکره‌کننده ایران آمادگی ادامه گفت‌وگوها بر سر جزئیات حتی در زمان تعطیلات نوروز را داشتند اما طرف مقابل خواستار زمان بیشتر برای هماهنگی‌های داخلی شد.  دیپلمات‌ها در هفته‌ای که گذشت تلاش کردند تا در آستانه فرارسیدن ضرب‌الاجل ۳۱ مارس برای مشخص کردن چارچوب توافق، تا سرحد ممکن پیشرفت حاصل کنند.

سرگئی لاوروف، معاون وزیر خارجه روسیه و سرپرست هیئت این کشور در مذاکرات هسته‌ای ضمن اذعان به باقی ماندن اختلافات در پاره‌ای از زمینه‌ها گفت انتظار می‌رود ایران و گروه ۱+۵ قبل از از سرگیری مذاکرات در هفته آینده «به کار اصلی خود خاتمه بدهند.»

وی این اظهارات را قبل از آخرین دیدار کری با ظریف در روز جمعه مطرح کرد. در آن زمان گمانه‌زنی‌ها بر آن بود که رایزنی‌ها تا روز شنبه و یا یکشنبه ادامه خواهند یافت.

اظهارات ریابکوف با نظر سایر مقامات همراستا بود که پیشتر از حصول برخی پیشرفت‌ها در مذاکرات خبر داده اما به اختلافات هم اشاره کرده بودند.

اما با مخالفت مقامات واشنگتن و تهران با تمدید ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای برای بار سوم مذاکره‌کنندگان این دو کشور ضرورت مشخص کردن خطوط اصلی توافق قبل از هفته جاری را حس می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده برنامه هسته‌ای این کشور در راستای مصارف انرژی و دارویی است اما کشورهای غربی به رهبری آمریکا تهران را به پیگیری مقاصد نظامی متهم کرده‌اند.

* رایزنی‌ها با «ترویئکای» اروپا
روز جمعه همچنین در بروکسل، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهور فرانسه «دیوید کامرون»، نخست‌وزیر انگلیس و «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان دیدار و درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

«ماری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت «جان کری» روز شنبه در لندن با وزرای خارجه ۳ کشور اروپایی، موسوم به «تروئیکای اروپا» برای رایزنی در خصوص این مذاکرات دیدار خواهد کرد.

این رایزنی‌ها از یکشنبه هفته گذشته با دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در «لوزان» سوئیس آغاز شدند و قرار است چهارشنبه هفته جاری بار دیگر از سر گرفته شوند.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا