منصور هادی دست به دامن سپر جزیره شد/ تعز، لحج و باب المندب در کنترل انقلابیون

بصیر،منصور هادی از کشورهای عضو این شورا خواست برای مقابله با جنبش انصارا… نیروهای سپر جزیره را به یمن اعزام کنند .
او همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست در مناطق تحت کنترل انصارا…  منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند . جنبش انصارالله درباره توطئه آمریکا و برخی کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی برای بازگرداندن منصور هادی به قدرت  هشدار داده است .
****
باب المندب در تیرس انقلابیون
این تنگه بین دریای سرخ و خلیج عدن نزدیک شهر بزرگ تعز ( یمن ) قرار داد و قاره آفریقا را از شبه جزیره عربستان جدا می کند. انقلابیون در روزهای اخیر حمله به شهر تعز را شروع کردند. آنها کافی است کمی به سمت غرب پیشروی کنند تا به ساحل برسند. به گفته منابع امنیتی، یگان های انقلابیون به سوی بندر مخا در ۸۰ کیلومتری تغز در حال حرکت هستند که زمینه را برای دسترسی مستقیم به باب المندب فراهم می کند. انقلابیون بعد از ورود به تعز و تصرف فرودگاه آن در اوایل این هفته به حدود ۱۶۰ کیلومتری عدن، دومین شهر یمن در جنوب رسیدند.
تنگه باب المندب در همین حال در ۱۵۰ کیلومتری غرب عدن قرار دارد. جاده بین عدن و باب المندب در طول ساحل قرار دارد و به گفته کارشناسان یمنی، ارتش حضوری ضعیف در این منطقه دارد. به علاوه این تنگه اهمیت راهبردی برای دیگر کشورها مثل مصر و اسرائیل و بیشتر قدرت های بزرگ دارد. از بین آنها آمریکا از چند سال قبل یک پایگاه در جیبوتی دارد که با ساحل آفریقایی باب المندب فاصله چندانی ندارد و فرانسه نیز در آن حضور نظامی طولانی دارد.
بیش از ۳۸ درصد حمل و نقل دریایی جهان از طریق تنگه باب المندب صورت می گیرد.  شورای امنیت سازمان ملل متحد یکشنبه شب حمایت کامل خود را از عبد ربه منصور هادی اعلام کرد و از کشورهای عضو این سازمان خواست از هر نوع مداخله در یمن خودداری کنند. رئیس جمهور یمن از صنعا فرار کرده و به عدن پناه برده است. در بین کشورهای عربی امیرنشین های  حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی در خط مقدم حمایت از رئیس جمهور یمن قرار دارند.

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا