۲ دشمن خطرناک گفتگو های لبنان / جنگ حیثیتی لبنان علیه تروریسم

بصیر،

قاسم هاشم، عضو فراکسیون پارلمانی توسعه و آزادی لبنان براهمیت گفت و گو میان تمام گروه های سیاسی تاکید کرد و آن را تنها راه برای بررسی تمام مسائل مورد اختلاف دانست و گفت ما در لبنان محکوم به توافق و تفاهم هستیم که تنها از دروازه گفت‌وگو ممکن است، گفت و گویی که باید مستمر و همیشگی باشد نه موقت و فصلی و به مثابه یک واکنش.

وی ابرازعقیده کرد هدف برخی طرف ها از مواضع متشنج در دوره اخیر وهمچنین جنگ روانی و رسانه ای آن ها، تخریب است، اما اراده ارتباط و نزدیک شدن به یکدیگر و همسویی قوی تر از تلاش های برخی طرف هاست و به همین سبب گفت‌وگو در سایه شرایط و تحولاتی که در آن به سر می بریم، ضروری است.

اهمیت گفت‌وگوها میان المستقبل و حزب الله

عبدالمجید صالح، از نمایندگان دیگر پارلمان لبنان، گفت‌و‌گو طرف های لبنانی با یکدیگر را مهم دانست و درباره آخرین روند گفت و گوها میان جنبش حزب الله و جریان المستقبل خاطر نشان کرد برگزاری هشتمین جلسه گفت و گوها میان حزب الله و المستقبل مهمتر از جنگ لفظی و روانی است که هدف از آن برهم زدن این گفت و گوهاست.صالح تاکید کرد فضای سیاسی لبنان در صورت توقف گفت و گوها متضررمی شود، زیرا توقف آن سبب تشدید تنش در زمینه اظهارنظرها، موضع گیری ها و باعث تشدید شکاف می شود.

صالح تصریح کرد صحنه لبنان به گفت‌وگو البته به دور ازهیاهو وجنجال سازی و کارشکنی برخی طرف ها، نیاز دارد. نماینده پارلمان لبنان اظهار داشت از بیانیه صادره پس ازهشتمین جلسه گفت‌وگوها(میان حزب الله و المستقبل) صادر شد، شگفت زده شدم، زیرا این جلسه جدی بودن گفت‌و‌گو را مورد تاکید قرار داد.

صالح با اشاره به کارشکنی  و مانع تراشی برخی طرف های تندرو در برابر گفت و گوهای سیاسی هشدار داد در هم شکسته شدن حلقه های گفت‌وگو منجر به تشدید تنش که خطرناک است، خواهد شد و به همین سبب نبیه بری رئیس پارلمان لبنان بر ضرورت گفت‌وگو تاکید می کند و هدف وی از نظارت بر روند گفت و گوها در عین التینه(مقر نبیه بری رئیس پارلمان لبنان)، نگرانی وی از جوسازی و هیاهوی برخی طرف هاست که از گفت‌وگوها زیان می بینند و به دنبال متلاشی کردن روند آن هستند. صالح تاکید کرد گفت و گو، عملیات ساخت دیوار اعتمادسازی یا پل اعتماد میان لبنانی هاست. وی افزود این که درباره طرح امنیتی و آرام کردن گفتمان سیاسی و عاری کردن آن از جنگ لفظی و روانی و رسانه ای به توافق برسیم، بسیار خوب است، زیرا صحنه لبنان به تنش ها و پیامدهای منفی بیشتر نیاز ندارد

جنجال درباره ادامه فعالیت فرماندهان امنیتی

عبدالمجید صالح نماینده پارلمان لبنان درباره تمدید ماموریت فرماندهان دستگاه های امنیتی خواستار دوری از منافع شخصی یا گروهی و در نظر گرفتن منافع ملی شد و تاکید کرد این موضوع باید منجر به نوعی توافق شود و باید میان آن چه مسائل شخصی و گروهی است و آن چه سبب تامین فعالیت نهادهای امنیتی می شود، تفاوت قائل شد.

اداره لبنان تنها با توافق و گفت و گو امکان دارد

از سوی دیگر، نوار الساحلی، از نمایندگان فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان تاکید کرد لبنان را تنها از راه گفت‌وگو و توافق می توان اداره کرد. به نقل ازالمنار، وی خاطر نشان کرد تحولات اخیر رژیم صهیونیستی و نتایج انتخابات آن نشان داد که این رژیم و همه صهیونیست ها، نژادپرستانی هستند که تنها هدفشان یهودی سازی فلسطین و ادامه سیاست اشغالگری، کشتار و تروریسم است و خطرهایی که مساله فلسطین را تهدید می کند، روز به روز بیشتر می شود.

وی خاطر نشان کرد اسرائیل رژیمی غاصب و اشغالگر است و تنها گزینه در مقابل این رژیم، مقاومت است و جنبش های مقاومت باید از حمایت ملت های آزاده، عربی و اسلامی برخوردار باشند. الساحلی با تمجید از نقش جمهوری اسلامی ایران و حمایت های مستمر آن از مقاومت و ملت های مظلوم خاطر شان کرد جمهوری اسلامی ایران از لحظه پیروزی انقلاب مبارک به دست بنیانگذار انقلاب آزادگان، امام خمینی(ره) در کنار جنبش های مقاومت به ویژه در فلسطین و لبنان قرار داشته است و مقاومت اسلامی لبنان توانست دستاوردهایی در حد معجزه کسب کند و موازنه های قوا را بر هم زده و معادلات جدیدی را تحمیل کند و قواعد بازی را با قدرت سلاح و عزم و ایمان رزمندگانش و حمایت مردم از آن ها برهم بزند، اما در داخل لبنان و سیاست، همه باید آرامش خاطر پیدا کنند و صداهای تنش آمیز و هیاهوگر خاموش شود.

این نماینده پارلمان لبنان تصریح کرد این کشور را نمی توان اداره کرد مگر از طریق توافق و گفت و گو و مذاکره، اما تکروی و انحصارطلبی هرگز به نتیجه و موفقیت منجر نمی شود و اظهارنظرها و سخنرانی های تنش آمیز هم به نتیجه مثبتی منجر نمی شود.

وی افزود؛ ما همچنان از منادیان گفت‌وگو و همسویی و ارتباط هستیم، کشور ما در معرض خطراتی قرار دارد و همه باید از آن چه در اطراف ما می گذرد، عبرت بگیرند، زیرا ما در منطقه ملتهب و متشنج زندگی می کنیم و همچنان برای حفظ میهن در برابر شرارت این آتش ها تلاش می کنیم و برای این که بتوانیم  کشورمان را حفظ کنیم و مانع تحقق اهداف طرح تروریستی تکفیری جهانی شویم، باید متحد و یکپارچه باشیم و همه گروه ها باید به طور جدی به منافع کشور و چگونگی نجات آن و بازگرداندن اعتماد به شهروندان بیندیشند.

امکان انتخاب رئیس جمهوری قدرتمند وجود دارد

نوارالساحلی خاطرنشان کرد ما می توانیم رئیس جمهوری قدرتمند و مورد اجماع همه طیف های لبنانی را انتخاب کنیم، اما مسئول واقعی این خلاء، گروه دیگر(جریان چهارده مارس) است که همچنان به وقت کشی ادامه می دهد و منتظر فرمان های خارجی است. نماینده پارلمان لبنان تصریح کرد همه باید این نکته را درک کنند که لبنان تنها با ایجاد دولت قانون پابرجا می ماند، دولتی که قدرتمند و مقتدر باشد، باید فرمان های مربوط به نفت صادر شود، گفت و گو تنها کلید و راه حل مشکلات است و لبنان تنها با تفاهم و گفت و گو می تواند اداره شود.

ادامه گفت و گوها میان المستقبل و حزب الله

خضر حبیب، عضو فراکسیون پارلمانی المستقبل ابرازعقیده کرد هشتمین جلسه گفت‌و‌گو میان جریان المستقبل و حزب الله درعین التینه(مقر رئیس پارلمان لبنان) برای توضیح مفهوم مرتبط کردن نزاع موجود بر اساس تعیین موضوعاتی که مربوط به کاستن از تنش های سنی شیعی در کشور است، برگزار شد. وی با تاکید بر اختلاف نظر المستقبل با حزب الله در خصوص مسائل داخلی و منطقه ای گفت ما به گفت‌وگو از منظر مساله امنیتی پایبندیم، اما مسائل دیگر در چارچوب گسترش نزاع باقی خواهد ماند.

این عضو جریان المستقبل همچنین در خصوص تهدید وزیران وابسته به جریان ملی آزاد وابسته به میشل عون به خروج از دولت در صورت تمدید ماموریت فرماندهان دستگاه های امنیتی اعلام کرد بدیهی است که جریان ملی آزاد با تمدید ماموریت فرمانده ارتش مخالف است.

وی افزود؛ ای کاش ما با انتخاب رئیس جمهور در وضع طبیعی برای انجام انتصابات لازم قرار داشتیم.

مواضع حزب الکتائب

ایلی مارونی، ازنمایندگان فراکسیون الکتائب درباره گفت‌وگوها میان حزب الله و المستقبل گفته است برخی گمان می کنند که به صرف این که جلسات گفت و گو میان جریان المستقبل و حزب الله برگزارشود، اختلافات با حزب الله به پایان می رسد، در حالی که اختلافات استراتژیک میان حزب الله و جریان ۱۴ مارس وجود دارد که مهمترین آن، مشارکت حزب الله در جنگ سوریه و پرونده ریاست جمهوری است.

وی افزود گفت‌وگو میان المستقبل و حزب الله،این موضوعات و بررسی آن را کنار گذاشته است،همچنین گفت‌وگو میان حزب الکتائب وحزب الله که همچنان وجود دارد به این مسائل نپرداخته است، اما این نشست ها و گفت‌وگوها برای کاهش تنش و کاستن از فضاهای منفی به معنای این نیست که وضع خیلی خوب است و باید از مسائل مورد اختلاف دوری کنیم، همه نشانه ها به آرامش واقعی اشاره نمی کند، زیرا نیاز به توافق درباره نقاط مورد اختلاف دارد که تا کنون بررسی نشده است.

این عضو جریان چهارده مارس، انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان را مقدمه ای برای توافق دانست که به گفته وی ابعاد منطقه ای دارد.

سرنوشت ریاست جمهوری لبنان

عاصم عراجی عضو فراکسیون المستقبل مدعی است که اظهارات تنش آمیز اخیر فواد سنیوره از سران این گروه تاثیری بر گفت‌و‌گوها با حزب الله نخواهد داشت. وی تاکید کرد گفت‌و‌گوها به خاطر این که تضمین کننده حمایت از لبنان در برابر پیامدهای حوادث و رخدادهایی است که در منطقه روی می دهد، ادامه می یابد.این عضو فراکسیون المستقبل به رادیو لبنان گفت : موضوع انتخاب رئیس جمهوری لبنان به عامل داخلی مرتبط است و دلیل انتخاب نشدن آن توافق نداشتن مسیحیان درباره نامزد ریاست جمهوری است.

تاکید بر لزوم نبرد با تکفیری ها در لبنان

نواف الموسوی، از نمایندگان فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان تاکید کرده است اجماعی در لبنان وجود دارد مبنی بر این که نبرد با تکفیری ها، یک نبرد واجب است و تنها کسانی از این مساله اجتناب می کنند که می خواهند نگاه ها و توجه را از نبرد اساسی منحرف کنند.

وی با اشاره به فداکاری های رزمندگان حزب الله در راه دفاع از لبنان که سد محکمی در برابر تهدیدها ایجاد کرده است، خاطر نشان کرد در مناطق مختلفی از جهان اسلام و کشورهای عربی شاهد جنایات کشتار در مساجد، موزه ها و میادین بوده ایم و محور این کشتارها، یک محور یعنی اندیشه تکفیری است که ادوات و ابزارش، تکفیری های انتحاری است، ما بارها اعلام کرده ایم که اگر نبردی که ما در رویارویی با تکفیری ها وارد آن شده ایم، نبود، امروز در هر نقطه از لبنان، مسجد یا محله یا کلیسایی شاهد عملیات انتحاری وحشیانه ای بودیم که جان ده ها لبنانی را می گرفت.

الموسوی تاکید کرد همه درلبنان متقاعد شده اند که تکفیر و تکفیری ها دشمن هستند، ما همگی در رویارویی با خطر تکفیری ها در خط مقدم قرار داریم و پیش از آن که همه جهان به وجود این دشمن اعتراف کنند، ما پیشگام مبارزه با آن بوده و هستیم، همه گروه ها باید برای دور کردن خطر دشمن تکفیری از لبنان متحد شوند و از لبنان در مقابل این افراد و جلوگیری از اجرای نقشه ها و طمع ورزی هایشان متحد شوند، همانطور که از وطن خود در مقابل دشمن صهیونیستی حمایت کردیم، باید در آمادگی کامل به ویژه در هفته های آینده و پیش از آب شدن برف ها در رشته کوه های شرقی در مرز با سوریه  باشیم.

لزوم هوشیاری در برابر رژیم صهیونیستی

الموسوی خاطر نشان می کند ما در حالی که با دشمن تکفیری مقابله می کنیم، نمی توانیم از دشمن صهیونیستی و تجاوزات مستمر آن به حاکمیت و حقوق لبنان چشم بپوشیم، این دشمن فقط زبان زور و مقاومت را می فهمد. این نماینده پارلمان لبنان تاکید کرد هرگونه به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان دولت یهودی و کوتاه آمدن از نبرد با دشمن صهیونیستی به معنای آغاز پایان جهان عرب بوده، زیرا در این صورت، کشورهای عربی به کشورهای کوچک تر و در حال نزاع با یکدیگر تبدیل خواهد شد.

دشمنان دین و امت اسلام

الموسوی نماینده پارلمان لبنان خاطر نشان می کند دشمن صهیونیستی و تکفیری ها،دشمنان دین و امت اسلام هستند و شریک ما در دین و امت، جمهوری اسلامی ایران است.ایران دولتی است که همه ما در لبنان، ملت فلسطین و ملت های مستضعفی که با اشغالگری صهیونیستی می جنگند، ایران را دوست خود می دانند، ما نمی توانیم از دوستی با ایران دست برداریم، زیرا در این صورت، در صحنه نبرد بازنده خواهیم شد.

وی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران، دولت دوست و برادراست و همچنان باقی خواهد ماند و ما نیز در کنار ایران از مسائل عادلانه حمایت خواهیم کرد، همانطور که ایران در کنار ما در نبرد با دشمن صهیونیستی قرار دارد، هر انسان عرب واقعی که به دنبال دوست برای مسائل خود است، دوستی با دشمن صهیونیستی و دشمنی با دولت دوست(ایران) را تایید نمی کند، ما بر دوستی خود با جمهوری اسلامی ایران اصرار داریم، همانطور که به نبرد خود با دشمن تکفیری و دشمن صهیونیستی ادامه می دهیم.

جنگ حیثیتی لبنان علیه تروریسم

یاسین جابر، ازنمایندگان پارلمان لبنان تاکید کرده است که لبنان در حال حاضر در نبرد سخت و حیثیتی با تروریسم قرار دارد و همه باید پشت سر ارتش قرار گیرند و از آن حمایت کنند. وی خاطر نشان کرد قدرت ما در اتحاد ما و حفظ خون شهیدان است و حمایت از ارتش در نبرد سخت با تروریسم از راه وحدت ملی ما امکان پذیر است.

اصرار جریان ۱۴ مارس بر رویکرد تنش آمیز

درحالی که لبنان با خطرات بزرگی ازجمله تروریست های تکفیری وهمچنین خطر مستمری از سوی رژیم صهیونیستی این کشور را تهدید می کند، روبرو است، جریان غربگرای چهارده مارس بر ادامه رویکرد تنش آمیز خود که تنها به نفع دشمنان لبنان است، اصرار دارد و در این زمینه همچنان برای بهره برداری سیاسی از ترور رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان با هدف کسب منافع و دستاوردهای سیاسی در داخل لبنان با وجود ناکامی های مستمر در این زمینه تلاش می کند.

تازه ترین تحرکات جریان ۱۴ مارس، تلاش برای وادار کردن دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور رفیق الحریری برای حاضر کردن امیل لحود رئیس جمهوری اسبق لبنان دردادگاه است، رئیس جمهوری که از مهمترین حامیان مقاومت بر ضد رژیم  صهیونیستی به شمار می رود.

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا