“اردن به هم پیمان قدرتمندی مثل ایران احتیاج دارد”

بصیر، روزنامه رای الیوم با اشاره به تبدیل شدن ایران به قدرتی جهانی، نوشت: اردن به هم پیمانی راهبردی همچون ایران احتیاج دارد.
فرح مرقه نویسنده روزنامه رای الیوم امروز در پایگاه اینترنتی این روزنامه نوشت: سمیر الرفاعی رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس سنای اردن، نگرانی ها و سناریوهای کسانی را که از تسریع در ایجاد روابط دوستانه اردن و ایران در برهه اخیر نگرانند بی مورد می داند، در صورتی که بسام المناصیر نماینده پارلمان اردن از نزدیکی روابط با ایران به عنوان اشتباه راهبردی نام می برد.
الرفاعی در مصاحبه با روزنامه رای الیوم تصریح کرد: نه تنها ایجاد روابط با ایران زود نیست بلکه اردن در زمینه بازگشایی درهای گفتگو با ایران تاخیر هم داشته است به ویژه اینکه ایران هم اکنون به قدرت منطقه ای تبدیل شده است.
وی یادآور شد: امان هم اکنون به هم پیمانان راهبردی نیاز دارد بنابراین اگر دیر به مقصد برسیم و با تاخیر با ایران هم پیمان شویم باز هم بهتر از آن است که هرگز به مقصد نرسیم و روابط اردن و ایران همانند سابق سرد باقی بماند.
دیدگاه سمیر الرفاعی دیدگاه بخش عمده ای از سیاستمداران اردنی است. آنها معتقدند عملگرایی و منفعت گرایی باعث می شود سیاست خارجی اردن باز باقی بماند و محدود و مقید به شرایط خاصی نباشد.
اما افرادی همچون بسام المناصیر نماینده پارلمان اردن از روابط تهران و امان نگرانند زیرا از دیدگاه آنان این روابط باعث می شود اردن هم پیمانان قبلی خود یعنی کشورهای خلیج فارس را از دست بدهد و فکر می کنند گسترش دامنه نفوذ ایران در منطقه بر اردن نیز تاثیر خواهد گذاشت.
از سوی دیگر مواضع المناصیر که وی نیز با روزنامه رای الیوم مصاحبه کرد همواره ضد نظام سوریه است در صورتی که نظام سوریه به منزله برادر ناتنی نظام ایران به شمار می رود.
البته هردو شخصیت مصاحبه کننده با روزنامه رای الیوم یعنی الرفاعی و المناصیر به رغم اختلاف در دیدگاه از جزئیات سفر ناصر جوده وزیر خارجه اردن به تهران اظهار بی اطلاعی کردند و نتایج سفر وی به تهران را ناشناخته دانستند.
اما روزنامه رای الیوم با پیگیری جزئیات سفر ناصر جوده، اهداف سفر وی را در دو مطلب اساسی خلاصه می کند:
اول اینکه اردن بر منافع کشورهای خلیج فارس اصرار دارد، زیرا این کشورها هم پیمان اردن به شمار می روند و این مطلب می تواند اتهاماتی را که کشورهای عربی به اردن می زنند از بین ببرد. این کشورها اردن را متهم می کنند که در صورت ارتباط با ایران از شکل و سیاق عربی خود خارج خواهد شد اما تاکید اردن بر هم پیمانان عربی سوء تفاهم اعراب را از بین می برد.
هدف دوم سفر وی به تهران که اولین سفر مقامات اردنی به ایران پس از هشت سال است، می تواند تاکیدی بر اهمیت ایجاد راه حل های سیاسی در منطقه پرآشوب کنونی و تلاش مشترک برای پایان دادن به بحران منطقه باشد.
از سوی دیگر بر اساس اطلاعاتی که رای الیوم به دست آورده است تهران با روی باز از وزیر خارجه اردن استقبال کرده است، زیرا به محض اینکه وزیر خارجه اردن قصد خود را در سفر به ایران مطرح کرده بود فورا با پاسخ مثبت مسئولان ایرانی مواجه شد و زمان بسیار نزدیکی برای سفر وی ترتیب داده شد.
البته تعداد دیگری از وزیران و سفیران کشورهای خلیج فارس نیز در روزهای آینده به تهران سفر خواهند کرد.
اردن امروز برای اولین بار نقش میانجی را بین همه بازی می کند. ناظران سیاسی به اردن هشدار می دهند تا اهداف این کشور در تامین منافع مشترک اردن و ایران باعث نشود منافع منطقه ای نادیده گرفته شود.
اما بسیاری معتقدند روابط اردن و ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا ایران هم اکنون نه تنها به قدرت منطقه ای که به قدرت جهانی تبدیل شده است .

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا