بیشترین سود فیفا از جام جهانی برزیل

بصیر، فیفا از برگزاری جام جهانی در برزیل بیشترین سود را در تاریخ خود داشته است تا این جام به موفقیت‌آمیزترین جام جهانی تاریخ تبدیل شود.

جام جهانی ۲۰۱۴ در کشور برزیل برگزار شد که خیلی‌ها آنجا را پرشور ترین کشور در فوتبال جهان می‌دانند. این رقابت‌ها با قهرمانی آلمان به پایان رسید و تیم‌های آریانتین، هلند وبرزیل در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرد از برگزاری جام‌جهانی برازیل ۳٫۳ میلیارد یورو سود کرده که این رقم در تاریخ فیفا بی‌سابقه بوده است. فیفا از جام جهانی ۲۰۱۴ درآمدی ۳٫۳ میلیارد یورویی داشت که رکوردی جدید محسوب می شود. رکوردی قبلی این مسابقات در اختیار جام جهانی ۲۰۱۰ افریقای جنوبی با درآمد ۳ میلیارد یورویی بود. برگزاری جام جهانی ۲۰۱۴ سودی ۱٫۶ میلیارد یورویی نصیب فیفا کرده است.

از این مبلغ ۴۲۵ میلیون به عنوان پاداش به تیم های حاضر در جام جهانی پرداخت شد. تیم قهرمان ۲۵٫۷ میلیون یورو دریافت کرد و ۱۲۵ میلیون یورو به فدارسیون ها پرداخت شد تا در بین باشگاه هایی که در جام جهانی بازیکن داشته اند تقسیم شده باشد. مثلا باشگاه های آلمانی به خاطر داشتنن ۷۶ بازیکن در جام جهانی ۵٫۴۱ میلیون یورو دریافت کردند.

علاوه بر این فیفا مبلغ ۱۴۸ میلیون یورو را بین ۲۰۹ کشور عضو تقسیم خواهد کرد. مابقی این پول به حساب فیفا ریخته خواهد شد.

فیفا در سال ۱۹۵۴، ایجاد کنفدراسیون‌های قاره‌ای فوتبال (فوتبال بین‌المللی) را آغاز کرد. در کنفرانسی برای اروپا، اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) متشکل از ۲۵ کشور عضو اولین موردی بود که تاسیس شد. پس از آن کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) بنیان نهاده شد. کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه آخرین کنفدراسیونی بود که به فیفا ملحق شد. این اتفاق ابتدا در سال ۱۹۶۶ رخ داد و در سال ۱۹۹۶ این کنفدراسیون تبدیل به یک عضو کاملا قانونی فیفا شد. تمام کشورهای عضو در هر کنفدراسیون برای ورود به جام جهانی رقابت می‌کنند که در آن جایزه قهرمانی به بهترین تیم فوتبال در این لیگ بین‌المللی اهدا می‌شود.

دو جام جهانی برای مردان و زنان برگزار می‌شود. فیفا به عنوان یک بنیاد غیرانتفاعی با درآمد سالانه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار عمل می‌کند. بر اساس گزارش مالی سال ۲۰۰۳ فیفا، سود حاصل از رخدادهای ورزش فوتبال ۹۶ درصد درآمد فیفا را تشکیل می‌دهد که بیش از ۳۰ میلیون دلار از امتیاز پخش تلویزیونی و تبلیغات جام‌جهانی به دست آمده است. امتیاز بازاریابی حدود ۱۴۰ میلیون دلار و برنامه‌های تفریحی جانبی حدود ۵۰ میلیون دلار را حاصل آورده‌اند.

بودجه‌های سالانه که هر سال جهت تایید به کنگره فیفا تسلیم می‌شوند را بودجه‌هایی نقدی می‌دانند. این بودجه‌ها شامل مخارج فیفا اعم از هزینه‌های اجرایی، رقابت‌ها، کمک‌هایی که به بازیکنان می‌شود، کنفدراسیون‌ها و برنامه‌های توسعه فیفا هستند.

البته فیفا سود تقریبا ناچیزی را در مقایسه با این رقم به تیم‌های حاضر در جام بیستم پرداخته است. بزرگ‌ترین نهاد فوتبالی جهان ۴۲۵ میلیون یورو به ۳۲ تیم‌ حاضر در جام بیستم پرداخت که آلمان، قهرمان جهان با ۲۵٫۷ میلیون یورو بیشترین دریافتی را در بین ۳۲ تیم داشت.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا