تقویم تاریخ -۴فروردین

بصیر، ۷۲۱م: ۲۴مارس ۷۲۱ ميلادي (و در جريان آيين هاي نوروزي آن سال كه هنوز در ايران خاوري به همان صورت قديم برگزار مي شدند)، «پوشان» از شاهزادگان ساساني، هشتاد سال پس از نبرد نهاوند و شکست نظامي ايران، ادعاي سلطنت و احياي حکومت ساسانيان را کرد و گروهي گرد او جمع شدند، ولي کاري از پيش نبرد.

چهار سال پس از پوشان، در مارس سال ۷۲۵ ميلادي (و بازهم در ايام نوروز ايراني) يك شاهزاده ديگر ساساني به نام خسرو از نوادگان يزدگرد سوم در شهر مرو خودرا شاه ايران خوانده بود. كار اين شاهزاده هم با اين كه علاوه بر گروهي ايراني، جمعي از تركان مهاجر نيز به او پيوسته بودند به جايي نرسيد.

۸۰۹م:۲۴ مارس سال ۸۰۹ ميلادي (در آن سال سوم فروردين) هارون الرشيد، خليفه قدرتمند عباسي در سر راه خود به شمال شرقي خراسان (منطقه فرارود)، در توس درگذشت و در آبادي حاشيه شهر كه در آن زمان يكي از قرارگاههاي حكمران وقت خراسان بود (و اينك شهر مشهد) مدفون شد.

هارون الرشيد

 

۱۳۳۶م:غارت شهر دمشق كه به دست نيروهاي اميرتيمور گوركان (متولد ۱۳۳۶ ميلادي و متوفي در ۱۹ فوريه ۱۴۰۵) افتاده بود از ۲۴ مارس (روزي چون امروز) در سال ۱۴۰۱ ميلادي آغاز شد.

 

مجسمه اميرتيمور

 

۲۰۰۴م:بزرگترين معامله گاز طبيعي جهان۲۰ مارس ۲۰۰۴ دولت جمهوري اسلامي در اصل موافقت کرد که ظرف ۲۵ سال معادل ۲۰ ميليارد دلار گاز طبيعي مايع شده به جمهوري توده اي چين بفروشد. قرار شد که حمل اين گاز طبيعي از سال ۲۰۰۸ آغاز شود. اين بزرگترين معامله در نوع خود در جهان بوده است. چين که با ايران معاملات تجاري پرحجم دارد از دير زمان يکي از خريداران نفت ايران است.

۱۹۰۵م:ژول ورن نويسنده و انديشمند فرانسوي ۲۴ مارس ۱۹۰۵ در ۷۷ سالگي و در حالي که قلم در ميان انگشتانش بود و پنجاه و پنجمين کتاب خود را مي نوشت درگذشت. وي بسال ۱۸۲۸ در “نانت” به دنيا آمده بود. ژول ورن در هر رشته اي قادر به نوشتن بود ولي در داستان نگاري مهارت ويژه داشت.

ژول ورن

 

۱۸۴۳م:دانشمند آلماني، رابرت کخ Robert Coch متولد ۱۸۴۳ و متوفا در ۱۹۱۰، بيست و چهارم مارس ۱۸۸۲ اعلام کرد که عامل بيماري مرموز و کشنده سل را کشف کرده است.

کخ در آزمايشگاه

 

۱۶۶۴: پادشاه انگلستان فرمان کلني کردن “رودآيلند” آمريکا را به نام «راجر ويليامز» صادر کرد. رودآيلند اينک يک ايالت شمالشرقي آمريکاست.

۱۸۳۷: دولت انگليسي كانادا (دومينيون کانادا) به سياهپوستان (آفريقايي تبارها) اجازه راي دادن در انتخابات را داد. اين، در حالي بود كه سياهپوستان در ايالات متحده (همسايه جنوبي كانادا) برده به حساب مي آمدند، تبعه نبودند و هيچ حقي نداشتند.

۱۸۹۸: در اين روز براي نخستين بار در تاريخ، فروش اتومبيل عمومي شد و نخستين دستگاه آن بفروش رسيد.

۱۹۰۶: در اين روز آماري همراه با نقشه جغرافيائي انتشار يافت که نشان مي داد انگلستان بر يک پنجم کره زمين حکومت مي کند و اصطلاح خورشيد بر پرچم انگلستان غروب نمي کند از همين روز به ميان آمده بود.

۱۹۵۵: دستگاه استحراج نفت از دريا ساحته شد.

۱۹۵۹: عراق از اتحاديه نظامي غرب موسوم به پيمان بغداد که ايران هم در آن عضويت داشت خارج شد و بناي دوستي و اتحاد با مسکورا گذارد که چهار دهه طول کشيد.

۱۹۸۰: اسقف «اسکار رومرو» رئيس کل کليساهاي کاتوليک کشور السالوادر ترور شد.

۱۹۹۹: يك كاميون بلژيكي حامل آرد و مارجرين (مارگارين = كره نباتي) در تونل «مون بلان» آتش گرفت و باعث مرگ ۳۹ نفر و بستري شدن دهها تن ديگر شد.

بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا