یادنامه اول:: جای خالی سینما در محمودآباد از یک دهه گذشت

بصیر، این گزارش در ۱۸ خرداد ماه سال ۹۳ در رسانه‌های مجازی مازندران منتشر شد:: سابقه نداشتن سالن سینما در محمودآباد به روزگاری بر می‌گردد که سینما استقلال تنها سینمای معروف در این شهر بیش از یک دهه است که به دلیل مشکلات مدیریتی و عدم حمایت از صنعت سینما از رونق افتاد و تعطیل شد.

چند سالی است از تعطیلی تنها سینمای معروف دهه ۶۰ و ۷۰ یعنی «سینما استقلال » در محمودآباد می‌گذرد، ولی هنوز هم مردم این شهر با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در تراژدی نداشتن حتی یک سالن سینما ایام خود را سپری می‌کنند.

محمودآبادی‌ها هنوز در حسرت از دست دادن سینمای کوچک قدیمی خیابان امام هستند که از جای جای کشور میزبان تماشای فیلم و تئاتر بود، سال‌ها است دیگر نگاتیو و لابراتور آن جمع شده و به علت کهنگی و عدم‌استقبال و تماشاگران بیش از یک دهه‌ است که‌ تعطیل شده‌ و اکنون مکان سینما در حال تغییر کاربری‌ است.

در شرایطی که کارشناسان فرهنگی بر اساس استاندارد جهانی برای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت، یک سالن سینما تعریف می‌کنند، داشتن تنها یک سینما برای شهری توریستی با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت توقع بی‌جایی محسوب نمی‌شود و شایسته نیست مردم محمودآباد با سابقه فرهنگی عمیق برای تماشای فیلم مورد علاقه خود به شهرهای همجوار بروند.

بی‌تردید فقدان سینما در هر شهری، با توجه به جذابیت‌های نهفته در آن که می‌تواند نقش بسیار ارزشمند و تاثیرگذاری توأمان بر فرهنگ و اقتصاد و توریسم جامعه داشته باشد، معضلی است فرهنگی که باید در جهت حل آن تصمیم جدی‌تری اتخاذ شود.

داشتن مکان‌های فرهنگی به ویژه سالن سینما در این شهرستان با توجه به گردشگرپذیر و توریستی بودن و همچنین در زمینه تامین اوقات فراغت جوانان می‌تواند تاثیر بسزایی در اشتغالزایی و توسعه صنعت توریسم این شهر داشته باشد البته اگر مسئولان فکر چاره‌ای کنند.

به هر تقدیر جوانان این شهر وقتی از کنار واحدهای تجاری که روزگاری مکانی برای دیدن فیلم بود می‌گذرند، حسرت روزهایی را می‌خورند که حداقل جایی داشتند تا اوقات فراغت خود را سپری کنند و اکنون همچنان باید رویای داشتن سینما را از ذهن‌شان بیرون کنند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که نخستین فرماندار بومی شهرستان محمودآباد در روز معارفه خود از حل مشکلات فرهنگی از جمله احداث سالن‌ اجتماعات در خور شأن مردم این شهر سخن به میان آورد.

سیف‌الله فرزانه با حضور حدود دو ماهه خود مجوز برگزاری کنسرت محمد علیزاده را صادر کرد که بنا به گفته علیزاده خواننده نام آشنای ایران حضوری بی‌نظیر تجربه شد و این به معنای وجود ظرفیت ارزنده فرهنگی و نگاه باز مدیریت ارشد در سطح این شهرستان است و با توجه به سابقه مدیریت فرزانه در اداره کل گردشگری مازندران نوید روزهای خوب برای فرهنگ و هنر این شهرستان به گوش می‌رسد.

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا