شورای امنیت در بحبوحه تجاوز به یمن کجاست؟

بصیر، بامداد پنج‌شنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت ۲۴ به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

برخلاف ادعای آل سعود مبنی بر اینکه به تأسیسات نظامی در صنعا حمله شده، وزارت بهداشت یمن از کشته شدن ۲۰ و زخمی شدن ۳۰ شهروند یمنی خبر داده است.

سؤال مهمی که در وهله اول به ذهن خطور می‌کند، این است که با کدام مجوز و طبق کدام بند قوانین سازمان ملل، این تجاوز انجام گرفته است؟ آیا می‌شود صرف اینکه متحدان ما از قدرت عزل شده‌اند، با دهها جنگنده به خاک کشوری حمله کرد و مردمان بیگناه آن را به خاک و خون کشید؟

شورای امنیت که مسئول حفظ صلح و امنیت جهانی را بر عهده دارد، این تجاوز آشکار را چگونه توصیف خواهد کرد؟ تاکنون که آمریکا، انگلیس و فرانسه با وقاحت از این بمباران‌ها حمایت‌ کرده‌اند.

این تجاوز و حمایت قدرت‌های غربی از آن، مصداق بارز پوچ بودن تمامی قوانین شورای امنیت در حفظ تمامیت ارضی کشورهاست.

مطمئنا تاریخ روابط بین الملل این واقعه و تجاوز خالی از هرگونه توجیه بین‌المللی را به خاطر خواهد سپرد، تجاوزی که صرفا بر مبنای پول‌های نفتی سعودی‌ها چند کشور مزدور دیگر را مجبور به مشارکت کرده است.

شاید تنها توجیه سعودی‌ها برای بمباران یمن، درخواست کمک «عبد ربه منصور هادی» برای دخالت نظامی در یمن بوده باشد. اما کاملا واضح و روشن است که منصور هادی از سمت خود مدت‌هاست استعفا داده و طبق قوانین یمن دیگر هیچ مقامی در یمن ندارد.

هنگامی که ارتش و مردم یمن بر یک تصمیم استوار هستند، دیگر چه معنایی دارد تا صرف درخواست یک مقام مستعفی و فراری مردم آن کشور را زیر بمباران گرفت؟

به طور قطع سعودی‌ها از نوع واکنش شورای امنیت و سازمان ملل اطمینان خاطر داشته‌اند که هیچ محکومیتی از سوی این نهادها صورت نخواهد گرفت، بلکه حمایت نیز خواهد شد. سعودی‌ها به خوبی پوچ بودن قوانین شورای امنیت را دریافته‌اند و با قلدری تمام سخن از ائتلاف عربی علیه یمن صحبت می‌کنند. عربستان سعی دارد تا این موضوع را مطرح کند که علیه یمن ائتلاف عربی و اسلامی به راه انداخته است، اما از نوع حمله و واکنش‌های بعدی کاملا مشخص بود که این یک نمایشی بیش نیست. بسیاری از کشورهایی که مدعی حضور در این بمباران شده‌اند، به طمع دلارهای سعودی و کمک‌های اقتصادی چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند تا عربستان بتواند مدعی تشکیل ائتلاف علیه یمن شود.

در صورت درستی ادعای سعودی‌ها نیز در هیچ کجای قوانین شورای امنیت چنین بندی نیامده است که اگر کشوری توانست با پول‌های خود ائتلافی را از چند کشور تشکیل داده و خاک کشور دیگری را بمباران کند، این تجاوز بر حق است.

با توجه به موقعیتی که یمن دارد، دور از انتظار نیز نیست که قدرت‌های جهانی و عوامل آن‌ها در منطقه به شدت در پی تسلط بر این کشور باشند، یمن بر استراتژیک‌ترین آبراه جهان اشراف دارد و برای سعودی‌ها یک تنگنای ژئوپلتیک محسوب می‌شود.

قدرت‌‌های غربی که شورای امنیت را نیز در اختیار دارند، تحمل اینکه مردم یمن به اختیار خود، کشورشان را اداره کنند را ندارند، از این روست که اگر ۱۵۸ جنگنده در نیمه‌های شب خانه‌های مردم را بمباران کنند، نه صلح جهانی به خطر افتاده است و نه تمام ارضی کشور به خطر افتاده است.

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا