ظریف: همیشه لبخند می‌زنم/مذاکرات دشوار است

بصیر،

مذاکرات هسته‌ای لوزان وارد دومین روز خود شده است تا دیپلمات‌ها بار دیگر رایزنی و چانه‌زنی‌ها را برای دستیابی به راه‌حل‌هایی درباره چارچوب یک توافق احتمالی و نیز نحوه ادامه مذاکرات، آغاز کنند.

طی روزهای گذشته مذاکره کننده ارشد ایرانی و آمریکایی چندین دیدار درسطوح مختلف برگزار کرده‌اند. روز گذشته (پنج‌‌شنبه) نشست عمومی بین معاونین وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ نیز برگزار شد. انتظار می‌رود که طی روزهای آتی سایر وزرای خارجه نیز به مذاکرات بپیوندند.

اما موضوعی که همزمان با مذاکرات هسته‌ای در نقطه دیگری از جهان توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را به خود جلب کرد، حمله عربستان به یمن بود. ظریف در واکنش به تحولات یمن گفت: “این تذکر را به همه کشورهای منطقه و کشورهای غربی می‌دهیم که مراقب باشند در این بازی‌های کوته نظرانه همراه القاعده و داعش نشوند.”

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در نخستین روز از مذاکرات لوزان با اشاره به “به فهم مشترک در زمینه مسائل فنی رسیده‌ایم” نسبت به دستیابی به یک راه‌حل در مذاکرات هسته‌ای ابراز خوشبینی کرد.

در ادامه تحولات مذاکرات هسته‌ای لوزان به صورت لحظه به لحظه ارائه می‌شود.
***

۲۱:۲۵  ظریف در گفتگوهای داخلی در حیاط هتل : همیشه لبخند می زنم

مذاکرات
وزیرامور خارجه کشورمان در پایان مذاکره با آمریکا در حیاط و در حال گفتگو با اعضای تیم به خبرنگاران گفت که در مذاکرات دشوار نیز خندان است .
۱۹:۰۶ وزرای خارجی ایران و آمریکا برای دومین بار در سومین روز مذاکرات هسته‌ای لوزان با یکدیگر دیدار کردند.

۱۸:۵۶ بنا بر گزارش‌ها وزیر خارجه چین باز هم آخرین وزیری خواهد بود که به مذاکرات هسته‌ای لوزان می‌پیوندد.

۱۸:۱۲ فابیوس: پیشرفت حاصل شود توافق با تهران در ماه مارس امکان‌پذیر است. وزیر امور خارجه فرانسه گفت اگر در مذاکرات پیشرفت حاصل شود توافق با تهران در ماه مارس امکان‌پذیر است.

دانلود

 

 

 

 

 

 

 

۱۷:۲۲ ساعت ۱۵:۳۰ به وقت لوزان (۱۹:۰۰ به وقت تهران) وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور معاونین و نیز هلگا اشمیت، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار خواهند کرد. صالحی و مونیز نیز در این جلسه حضور خواهند داشت.

۱۶:۳۳ عراقچی: وزرای خارجه گروه ۱+۵ فردا و پس‌فردا به مذاکرات هسته‌ای می‌پیوندند. معاون وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید سایر وزرای خارجه گروه ۱+۵ طی روزهای شنبه و یکشنبه به مذاکرات هسته‌ای لوزان می‌پیوندند.

مذاکرات یمن
۱۶:۱۹ صالحی:‌به فهم مشترک در زمینه‌های فنی رسیدیم. رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در لوزان سوئیس گفت: از نظر فنی به یک فهم مشترک در مجموعه زمینه‌های فنی رسیدیم و این فهم مشترک برای رسیدن به توافق است.

۱۶:۰۴ جلسه صالحی و مونیز برای بحث درباره مسائل فنی برنامه هسته‌ای ایران پایان یافت.

۱۵:۴۹ ظریف بار دیگر بر موضوع انحصارا هسته‌‌ای مذاکرات لوزان تأکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید “هر دو دیپلماتی که یک جا بنشینند درباره یمن صحبت می کنند” اما “همیشه گفته ام مذاکرات ما محدود به بحث هسته ای است.”

۱۵:۳۰ معاونین وزیر امور خارجه ایران با مذاکره کننده ارشد چین به گفتگو نشستند.

۱۳:۵۳ عراقچی: نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در روزهای آتی به تفاهم می‌رسیم. معاون وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید: “هنوز نمی توان پیش بینی کرد که آیا در پایان این دور یا این هفته می توان به فهم مشترکی در خصوص راه حل ها رسید یا خیر.”

دانلود

 

 

 

 

۱۳:۴۴ سومین روز مذاکرات هسته‌ای لوزان با دیدار کری و ظریف آغاز شد. دیپلمات‌های ارشد ایرانی و آمریکایی در سومین روز مذاکرات هسته‌ای لوزان با حضور مشاور ویژه رئیس‌جمهور کشومان که امروز وارد سوئیس شد، به گفتگو با یکدیگر نشستند.

۱۳:۳۶ حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه رئیس جمهور، نیز به مذاکرات هسته‌ای لوزان پیوست.

۱۳:۲۲ ظریف: به فضاسازی‌های غربی‌ها درباره مذاکرات توجهی نمی‌کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات رسانه‌ها و مقامات غربی می‌گوید: “به فضاسازی های غربی ها درباره مذاکرات توجهی نمی کنیم.”

۱۱:۵۴ مذاکرات امروز (جمعه) با دیدارهای دو جانبه بین هیأت‌های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی در سطوح مختلف در ساعت ۱۰:۰۰ به وقت لوزان (۱۳:۳۰ به وقت تهران) از سر گرفته خواهد شد.

۰۲:۵۴ منابع خبری اعلام کردند فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلستان، نیز برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای لوزان راهی سوئیس خواهد شد.

۰۰:۲۲ عراقچی: برنامه‌ریزی برای حضور وزرای خارجه ۱+۵ در لوزان انجام شده است. معاون وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید “برنامه ریزی برای حضور وزرای خارجه شش کشور انجام شده اما هیچ چیز قطعی نیست.

 

 

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا