دلایل و پیامدهای حمله محور عربی – غربی به یمن

بصیر،

س ازبیانیه ۵ کشورعربی درحمایت از ریاست جمهوری منصورهادی رئیس جمهورفراری یمن،هواپیماهای عربستان شب گذشته به پایگاههای نظامی و مناطق غیرنظامی یمن حمله کردند.دستور آغاز حمله، ساعت ۱۲ به وقت ریاض توسط پادشاه عربستان صادرشد.هم زمان با این حملات که عملیات «عاصفة الحزم»(طوفان قاطع) نامگذاری شده است، سفیرعربستان در آمریکا در کنفرانسی خبری از مشارکت ده کشور در این عملیات خبر داد.

کشورهای قطر، امارات، بحرین، کویت،‌ پاکستان، مغرب، سودان و اردن حمایت خود را از این تجاوز اعلام کرده اند. وزارت خارجه مصر نیزحمایت خود را از عملیات ضد یمن اعلام و تاکید کرد اگر لازم باشد با نیروهای زمینی، دریایی و هوایی ازاین عملیات پشتیبانی می کند.عمان تنها کشورعضو شورای همکاری خلیج فارس است که دراین عملیات شرکت نمی کند.کاخ سفید نیز اعلام کرد باراک اوباما از طرح حمله مطلع بوده و دستور داده است تا از این عملیات پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی صورت گیرد.درهمین حال گزارشهای اطلاعاتی غربی حاکی از مشارکت جنگنده های رژیم صهیونیستی درحمله عربستان به یمن است.

نکاتی که در مورد حملات محور عربی و غربی به یمن وجود دارد عبارتند از :

دلایل و انگیزه ها از حمله به یمن

۱٫ تصمیم برای اقدام نظامی در یمن با حمایت و اجازه آمریکا صورت گرفته است که وعده داده است ازنظر تدارکاتی و اطلاعاتی ازعملیات ائتلاف نظامی کشورهای عربی در یمن حمایت کند .

۲٫ آمریکا از عملیات نظامی عربستان در یمن حمایت کرده است. سیاست آمریکایی ها در خصوص یمن مبتنی بر حاشیه گزینی بود. آمریکایی ها در اواسط بهمن ماه سال گذشته پایگاه های نظامی خود در صنعا را نیز تخلیه کردند و سفارت خود را نیز در این شهر تعطیل کردند. این نشان می دهد که سیاست آمریکا از بازی کردن نقش روی صحنه به پشت صحنه تغییر کرده است.

۳٫ عربستان سعودی فکر می کند که در صورت کنترل حوثیها برعدن، آنها به راحتی به دریا دسترسی پیدا می کنند ومنطقه ای استراتژیک عدن که هم از نظر تجارت نفت وهم از نظر امنیتی بسیار مهم است را از دست می دهد.

۴٫ عدن آخرین سنگرحضورعربستان در یمن است و در واقع به خطر افتادن دولت در عدن از نظر ریاض خط قرمز محسوب می شد و عربستان در صدد است با تمام سلاحها و همپیمانان سنتی اش این تنها سنگر باقی مانده را حفظ نماید.

۵٫ عربستان سعودی از این نگران است که سوریه دومی در کنار مرزهایش شکل گیرد.

۶٫ عربستان در صدد است که یمن به پایگاه پشت جبهه گروههای تروریستی تبدیل شود واکنون مشخص شده است که گروه تروریستی داعش نیز تلاش می کند در این کشور ریشه بدواند.

۷٫ به نظر می رسد علت اصلی حمله عربستان به یمن نیز انتقام استقلالی است که مردم این کشور به دست آورده اند.

 

پیامدهای جنگ علیه یمن برای عربستان

۱٫جنگی که عربستان آغاز کرده است این امکان برای انصار الله فراهم میکند که مناطق مرزی عربستان را مورد تهاجم قرار دهد و ده ها پادگان و مرکز نظامی عربستان را به تصرف درآورد. کمااینکه در سال ۱۳۸۸ انصارالله نزدیک به ۲۹ پایگاه و پادگان نظامی عربستان را در مجاورت مرزهای شمالی یمن به تصرف درآورد.

۲٫بحران به وجود آمده هر لحظه ممکن است دامن آل سعود را در عربستان بگیرد. حتی این امکان وجود دارد که درگیری ها به صورت چریکی به داخل عربستان کشیده شود. نابود کردن حوثی ها کار ساده ای نیست و ناامن شدن شمال یمن موجب نفوذ انصارالله به داخل خاک عربستان خواهد شد. بنابراین این جنگ به ضرر عربستان است.

۳٫این حملات هوایی نمی تواند شرایط یمن را مطابق الگوی عربستان به عقب برگرداند و بار دیگر یک دولت وابسته در صنعا روی کار آید.

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا