تقویم تاریخ – ۸فروردین

بصیر،

۱۳۳۳ش:در اين روز در سال ۱۳۳۳ انتظام وزير امور خارجه وقت در گزارشي كه براي طرح در پارلمان ايران تهيه شده بود استدلال كرد كه بستن قرارداد فروش نفت و هرگونه معاملات مربوط در خارج از مرزهاي ايران با قانون ملي شدن نفت مغايرت ندارد و اين قانون مربوط به كنترل بهره برداري در داخل كشور است!. به اين ترتيب هرگونه راه بر كنسرسيوم نفت هموار شد. كنسرسيوم شركتهاي هشت گانه خارجي مربوط به نفت ايران از ۲۲ فروردين ۱۳۳۳ رسما كار خود را آغاز كرد و نمايندگان آن به تهران وارد شدند و مذاكرات آنان با مقامات ايران از ۲۵ فروردين همين سال در كاخ سعدآباد آغاز شد و سه روز ادامه داشت.

۱۳۴۲ش:هشتم فروردين ۱۳۴۲، دولت وقت كل درآمد ده ساله پس از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ ايران از نفت خودرا دو ميليارد و پانصد ميليون دلار (هر سال به طور متوسط ۲۵۰ ميليون دلار) اعلام كرد.

جزئيات اين درآمد در گزارش مربوط نيامده بود. اين درآمد شامل صادرات (توسط كنسرسيوم) و مصرف داخله بود. در آمد سالانه ايران از نفت خود در سال ۱۳۸۶ بيش از۳۰۰ برابر آن زمان بود. جمعيت ايران در اين فاصله (۴۵ ساله) سه برابر شده است. در آن سالها، رقم مهاجران ايراني در كشورهاي ديگر به چهار هزار تن نمي رسيد حال آنكه اينك طبق برخي گزارش ها حدود چهار ميليون نفر است؟!.

۱۳۸۶ش:وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد که استخراج روزانه نفت در ايران در آخرين روز سال ۱۳۸۶ هجري خورشيدي (۱۹ مارس ۲۰۰۷) از چهار ميليون و دويست هزار بشکه تجاوز کرد. بالاترين رقم استخراج در آن سال؛ چهار ميليون و دويست و ده هزار بشکه در روز بوده است. ۱۹ مارس (۲۹ اسفند) سالروز ملي شدن نفت ايران است.

طبق يک گزارش رسمي، دو ميليون و پانصد هزار بشکه از نفت استخراجي روزانه ايران صادر و بقيه به مصارف داخلي مي رسد. اعلاميه وزارت نفت در روزي منتشر شده بود که بهاي نفت خام در بازار نيويورک به هر بشکه ۱۱۰ دلار رسيده بود که رکورد تازه اي بود. وزير نفت جمهوري اسلامي قبلا اظهار اطمينان کرده بود که توليد نفت ايران بازهم افزايش يابد.

از آنجا که ذخاير نفت براثر استخراج، پايان مي يايد هرچه که حجم استخراج بيشتر شود تخليه ذخاير سريعتر خواهد بود و نسلهاي بعدي فاقد نفت خواهند شد.

۱۳۳۶ش:كنراد آدنائر صدر اعظم آلمان غربي هشتم فروردين ۱۳۳۶ براي مذاكره با مقامات ايران به ويژه در زمينه هاي اقتصادي وارد تهران شد و اقامت او پنج روز طول كشيد.

وي نخستين صدراعظم آلمان پس از جنگ جهاني دوم بود كه از ايران ديدن كرد. در آن زمان برخاك آلمان كه نيروهاي دول فاتح جنگ در آنجا مستقر بودند دو دولت حكومت مي كرد و اين سرزمين به دو قسمت شرقي و غربي تقسيم شده بود.

آدنائر در طول اقامت در تهران سعي كرد كه ايرانيان را از گسترش داد و ستد تجاري با آلمان شرقي (آلمان كمونيست) دلسرد كند و از نزديك شدن به آن برحذر دارد.

هنگام سفر آدنائر به تهران، آلماني ها سرگرم اجراي چند پروژه در ايران بودند از جمله ايجاد فروشگاه فردوسي (واقع در خيابان فردوسي تهران) كه وابسته به دولت بود و انواع كالا را عرضه مي داشت. هدف از تاسيس فروشگاه فردوسي که قرار بود پس از يک دوره تجربه آزمايش، افزايش يابند رها شدن ايران از دست دکان و دکانداري بود که کنترل آنها از لحاط مرغوبيت اجناس، بهداشتي بودن محيط و کالا، کنترل قيمت ها، دريافت ماليات دولت و اجراي ضوابط «خريد و فروش و پس گرفتن» امکان پذير نبود. در تاريخ اقتصاد ايران، از فروشگاه فردوسي به عنوان مادر فروشگاههاي دولتي «شهر و روستا» نام مي برند – برنامه خوبي که دنبال نشد و دکانداري در ايران باقي مانده است که روشي کهنه و قديمي است.

ايرانيان به لحاظ همنژادي همواره با ژرمن ها (آلمان و اتريش) روابط حسنه داشته اند و ايران به خاطر همين احساس دوستي، در دوران دو جنگ جهاني قرن بيستم آسيب فراوان ديد. خوب است که به بانو مرکل توصيه شود تا تاريخ روابط دو ملت را مرور کند و برضد ملت ايران وارد دسته بندي ها نشود و بيانيه ندهد. وي تنها صدر اعظم در تاريخ آلمان است که رفتار غيردوستانه نسبت به ايران از خود نشان داده است – ايراني که دو بار به خاطر داشتن احساس دوستي نسبت به آلماني ها اشغال نظامي شد و آسيب ديد. پس از جنگ جهاني دوم، باز اين ايران بود که داد و ستد گسترده با هر دو آلمان برقرار کرد.

آدنائر

۱۳۳۹ش:هشتم فروردين ۱۳۳۹ موافقتنامه تازه ايران و آمريكا كه تنظيم و امضاء شده بود مبادله شد. طبق اين موافقنامه دولت ايران قبول كرده بود كه از آن پس شركتهاي راه سازي آمريكا هم بتوانند در مناقصه هاي مربوط به تکميل شبکه راههاي ايران شرکت كنند. تا آن زمان شرکتهاي انگليسي به اين مناقصه ها راه مي يافتند. انتقاد روزنامه ها از وضعيت نامساعد راه اسفالته تهران – قزوين به امضاي موافقنامه ايران و آمريکا کمک کرده بود. اين راه توسط يک کمپاني انگليسي دوباره سازي شده بود.

مقام دولتي كه مبادله موافقنامه ايران و آمريکا را اعلام داشت گفت كه سعي خواهد شد که توسعه راههاي فرعي کشور به آمريكاييان واگذار شود!.

۱۹۳م:پابليوس هلويوس پرتيناكس Pulius Helvius Pertinax امپراتور ۶۷ ساله روم ۲۸ مارس ۱۹۳ در كاخ خود به دست سربازان رومي ترور شد.

وي كه زماني ژنرال بود و در سوريه با ارتش ايران جنگيده بود، پس از برگزيده شدن به سمت امپراتور، مبارزه سختي را با فساد اداري و اعمال نفوذ قدرتمداران در دستگاههاي دولتي و معاملات آغاز كرده بود و از جمله دست افسران گارد امپراتوري را از هرگونه سوء استفاده كوتاه كرده بود. به همين سبب در فاصله ۸۷ روز دو بار بر ضد او كودتا شد و سرانجام ۲۸ مارس، يک واحد نظامي مرکب از سيصد تن كه بر ضد او تحريك شده بودند، بدون اين كه گارد محافظ كاخ امپراتوري مقاومت كند به داخل كاخ هجوم بردند و پرتيناكس را كشتند.

پرتيناکس

۲۰۰۴م:در پي يك هفته تظاهرات و اعتراض به انتخابات سال ۲۰۰۴ جزيره تايوان، شنبه ۲۷ مارس اين سال شمار معترضين كه در ميدان مقابل ساختمان حكومت اين جزيره و خيابانهاي اطراف آن جمع شده و شعار مي دادند از ۵۰۰ هزار تن تجاوز كرده بود. اين جمعيت خواستار شمارش مجدد آراء بودند، زيرا كه «چن شوي ـ بيان» تنها با ۳۰ هزار راي اضافي خود را برنده اعلام كرده بود، حال آن كه عدم دقت در شمارش آراء مشاهده شده بود.

در انتخابات تعيين حاكم تايوان و معاونش بيش از ۱۳ ميليون تن راي داده بودند. معترضين همچنين مدعي بودند كه روز پيش از انتخابات، چون «چن» مي دانست كه آراء لازم را به دست نخواهد آورد با طرح نقشه، و به منظور جلب عطونت مردم نسبت به خود، يك صحنه سوء قصد به خود ترتيب داده بود كه به اجرا درآمد، ولي از تيرانداز اثري به دست نيامد!. معترضين در اين زمينه هم درخواست رسيدگي داشتند. چن و حزب او خواهان استقلال تايوان و جدا شدن از چين بودند که در انتخابات مارس ۲۰۰۸ شکست خوردند و حکومت تايوان دوباره به دست حزب کومينتانگ افتاد که معتقد به وجود يک چين در جهان است.

در جريان تظاهرات يك هفته اي تايوان در مارس ۲۰۰۴، دولت چين كه تايوان را جزيره ياغي خود مي داند اخطار كرده بود كه اگر نظم تايوان برهم خورد ساكت نخواهد نشست و دست به اقدام لازم خواهد زد. چين در عين حال به دولت آمريكا كه پيروزي «چن» را در انتخابات تايوان تبريك گفته بود رسما اعتراض كرد و اين عمل آمريكا را يك مداخله در امور چين اعلام داشت.

تظاهر كنندگان تايوان عمدتا از اعضاي حزب ملي گراي «كومين تانگ» بودند كه با اعلام استقلال تايوان مخالفند.

سرانجام « چن » كه خود را با پانصد هزار معترض رو به رو ديد، (با هدف بازگردانيدن آرامش) بامداد يكشنبه قبول كرد كه اگر معترضين به دادگاه دادخواست دهند و قاضي به دوباره شماري آراء حكم دهد، وي اين حكم را به اجرا خواهد گذارد.

در پي اين موافقت، پليس از معترضين خواست كه پراكنده شوند و سپس براي متفرق ساختن آنان به زور متوسل شد.

تظاهرات پانصد هزار نفري در تايوان تا ۲۷ مارس ۲۰۰۴ سابقه نداشت.

شکست «چن» در انتخابات مارس ۲۰۰۸ خيال چين و آمريکا، هردو را تا حدي آسوده ساخت زيرا كه چين از دهها سال پيش اخطار كرده است كه اگر تلاشي براي جدايي تايوان صورت گيرد به ارتش متوسل خواهد شد و دولت آمريکا که در خاورميانه درگير و با رکود اقتصادي رو به رو است نمي خواهد در تنگه تايوان با قدرت عظيم چين هم وارد معارضه شود. مسئله تايوان از سال ۱۹۴۹ كه مليون از خاك اصلي به اين جزيره فرار كردند به وجود آمده و بزرگترين مسئله براي چين شده است.

گروهي از معترضين تايواني

۲۰۰۷م:رئيس جمهور گرجستان كه فارغ التحصيل دانشگاه از آمريكاست و با انقلاب مخملي روي كارآمده است و مي كوشد كه كشورش را وارد «ناتو» كند در نيمه مارس ۲۰۰۷ اعلام كرد كه آماده است شماري نظامي به افغانستان بفرستد تا در زير پرچم ناتو! در آن كشور مستقر شوند. دولت شوروي در دهه ۱۹۸۰ چند واحد گرجي را با همين هدف به افغانستان فرستاده بود كه صداي اعتراض غرب بلند شده بود كه چرا بايد شوروي در افغانستان استقرار نظامي داشته باشد و متعاقب آن، آمريكا در خاك پاكستان و با كمك هاي مالي دولت سعودي، براي مبارزه با روس ها گروههاي مسلح به وجود آورد و به افغانستان فرستاد كه ۱۳ تا ۱۵ هزار نظامي شوروي به دست آنان كشته شدند و القاعده و طالبان دنباله آنان بودند (طرح برزينسکي مشاور وي|ه جيمي کارتر).اين فشارها بود كه سبب تخليه نيروهاي شوروي شد.

برخي از مفسران با توجه به اظهارات (نيمه مارس ۲۰۰۷) رئيس جمهور گرجستان نوشته بودند: استقرار گرجي ها در افغانستان زير پرچم ناتو، بله! و زير پرچم مسكو، نه.

اين مفسران افزوده بودند كه پافشاري فعلي غرب در استقرار نيرو در قفقاز بالاخره صداي روس ها بلند خواهد کرد و دست به واکنش جدّي خواهند زد. مرور زمان نشان داد که اين پيش بيني درست بود و در سال ۲۰۰۸ ميان روسيه و گرجستان برخورد نظامي روي داد و غرب حساب کار خودرا کرد.

رئيس جمهور گرجستان در آن سال (با هدف نزديك شدن هرچه بيشتر به دولت واشنگتن) همچنين قول داده بود كه درصورت درخواست آمريکا شمار نيروهاي آن كشور در عراق را هم افزايش دهد.

گرجستان در پايان دور اول جنگهاي روسيه با ايران (اوايل قرن نوزدهم)، طبق قرارداد گلستان از وطن ما جدا شد.

۲۰۰۷م:رابرت مولر مدير وقت پليس امنيت داخلي آمريكا (اف. بي. آي.) در مارس ۲۰۰۷ از مردم اين كشور به خاطر كار غيرقانوني كه برخي از مامورانش كرده بودند پوزش طلبيد. عكس، او را پس از قرائت پوزش خواهي و ترك ميز خطابه نشان مي دهد. ماموران اف بي آي متهم شده بودند كه بدون ارائه دليل و كسب مجوز قاضي، اطلاعات خصوصي شماري از آمريكاييان را جمع آوري كرده بودند از جمله فهرست شماره تلفن هايي كه به آنان شده بود و يا آنان به آن شماره ها تلفن كرده بودند و نيز حسابهاي بانكي و معاملاتشان و حتي مكاتبات با «اي ميل». پليس تنها در موارد اضطراري مي تواند بدون حكم قاضي دست به چنين اقدامي بزند و در اولين فرصت دادگاه را درجريان كار خود بگذارد كه چنين نشده بود و ماموران در مراجعه به شركت هاي تلفني، همه موارد را اضطراري وانمود كرده بودند. در پي اعتراض كنگره (مجلسين مقننه) و تاييد ضمني آن از سوي مقامات دادستاني كل، مدير اف بي آي عذرخواهي كرد.

برغم اين عذرخواهي، بعدا نيز گزارش هاي متعدد در زمينه ادامه اين استراق سمع ها انتشار يافته است.

 رابرت مولر

۱۷۳۸: پارلمان انگلستان به دولت اسپانيا اعلان جنگ داد.

۱۷۹۴: موزه لوور louvre فرانسه که از اوت ۱۷۹۴ به روي مردم باز شد در ۲۸ مارس عمومي اعلام گرديد. اين موزه در رديف موزه واتيکان در نوع خود از مهمترين موزه هاي جهان بشمار مي رود.

۱۷۹۷: ناتانيل بريگز nathaniel briggs در نيو همشاير آمريکا نخستين ماشين لباسشويي را که ساخته بود به معرض تماشا گذارد.

۱۸۶۶: نخستين آمبولانس جهان که با اسب کشيده مي شد آغاز بکار کرد.

۱۸۵۴: در جريان جنگهاي کريمه، انگلستان و فرانسه به دولت روسيه اعلان جنگ دادند و در اين جبهه عليه اين کشور وارد جنگ شدند. اين جنگه بر سر قدرت و رقابت هاي استعماري اروپاييان بود.

۱۸۶۸:ماکسيم گورکي (الکسي پشيکوف) نويسنده تواناي روس و حامي ستمديدگان و استثمار شدگان به دنيا آمد.

۱۹۱۰: نخستين هواپيما از روي آب به پرواز در آمد. اين کار در فرانسه انجام گرفت و از آن پس ساخت هواپيماهايي که به جاي فرودگاه زميني از دريا براي فرود آمدن و بلند شدن استفاده مي کردند رايج شد.

۱۹۱۷: دولت عثماني که بر فلسطين حکومت مي کرد دستور داد که يهوديان از تل اويو و جافا تبعيد شوند.

۱۰۳۳: استفاده از مايکرو فيلم در کتابخانه ها آغاز شد.

۱۹۳۰: جمهوري ترکيه نام اسلامبول را به استانبول و نام آنقوره را به آنکارا تغيير داد.

۱۹۳۹: جنگ داخلي ۳ ساله و خونين اسپانيا با پيروزي راستگرايان به رياست ژنرال فرانکو پايان يافت. در جريان اين جنگ، چپگرايان کشورهاي مختلف و دولت شوروي از چپ ها (جمهوريخواهان) و دولتهاي ايتاليا و آلمان از راستگرايان حمايت مي کردند و به آنان اسلحه و پول مي رسانيدند.

۱۹۴۱:بانو “ويرجينيا وولف” داستان نگار بلند آوازه و مقاله نويس انگليسي در ۵۹ سالگي با غرق کردن خود در رودخانه، خودکشي کرد.

۱۹۶۲: با يک کودتاي نظامي،دولت سوريه تغيير يافت.

۱۹۶۹: ژنرال دوايت آيزنهاور سي و چهارمين رئيس جمهوري آمريکا در ۷۸ سالگي در واشنگتن در گذشت.

بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا