گشتی اجمالی در سال 1393/ مهم‌ترین مطالبه اردیبهشتی بصیرنیوز از مسئولان/1/؛

قلیان‌کشی و بی‌حجابی بانوان در سواحل/لزوم اجرای طرح‌هایی همچون ساحل سالم، پارک پاک

بصیر، این یادداشت در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ در پایگاه جامع اطلاع‌رسانی بصیر، منتشر شد:

در سالی که به فرموده مقام عظمای ولایت به فرهنگ نامگذاری شده، دیده‌های حق بین ملت عزیز، اقدامی محسوس از سوی مسئولین محترم در رابطه با تحقق این شعار جامع و کامل مشاهده نشده، در حالی که رهبر فرزانه انقلاب در نخستین روز سال ۹۳ بر لزوم عزم همه جانبه مسئولان به ویژه مسئولان فرهنگی کشور در زمینه ارتقای این مهم تأکید شده بود، همچنان حرکت در راستای بهبود شرایط فرهنگ و وضعیت آن در کشور در اغما به سر می‌برد و انگار اراده‌ای برای خروج از سکون وجود ندارد.

این مقوله بسیار مهم در تمامی امور و در زمینه‌های متفاوت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی به عنوان یک اصل می‌درخشد اما یا آن را ندیده‌ایم و یا توجه‌ای به حضور آن در رأس امور نداشته‌ایم.

متأسفانه این سهل‌انگاری در عدم برخورد با کسانی که به نوعی آن را رعایت نمی‌کنند، موجب شده تا دامنه نفوذ این افراد بسیار فراتر از حد انتظار رود و متأسفانه متصدیان نظارت این امر یا چشمان خود را بسته‌اند و یا از دیدن این‌گونه هرج و مرج لذت می‌برند.

در کشوری زندگی می‌کنیم که در تمامی دنیا به علت تبرک نام آن به شیعه و اسلامی بودن در تیرراس مخالفان قرار داریم اما خود به سمت حرکاتی می‌رویم که دیگر نیازی به حضور فیزیکی دشمن نداریم و با همین حرکات خود را به سوی نابودی سوق می‌دهیم.

اثبات کننده این سخنان به عنوان نمونه‌ای کوچک نیز فقط حضوری کوتاه مدت در سواحل زیبا، بکر و خدادادی دریای مازندران است که به جای شکر این موهبت الهی، فضا را به قدری اسف بار کرده‌ایم که حتی بوی خفقان ناشی از آن تا چندین فرسنگ شمیم جان‌ها را می‌آزارد.

متأسفانه نوع پوشش خانواده‌ها و به ویژه بانوان در سواحل، به قدری زننده است که هر فردی نمی‌تواند با سر بالا در آنجا قدم بزند و از خجالت یکی از این دو راه را بر می‌گزیند، یا سر خود را پائین انداخته و هیچ لذتی از حضور در سواحل نمی‌برد و یا اینکه بدون کوچکترین مکثی این فضای غبار آلود را ترک می‌کند.

دیگر در این سواحل کار از نوع حجاب و تخطی از آن گذشته و امور در حال جابه‌جایی با یکدیگر هستند، غیرت مردان زحمتکش و خستگی‌ناپذیر به هیچ عنوان اجازه درست‌کردن غذا را به بانوان خود نمی‌دهد و آنها را به حال خود در حال کشیدن قلیان رها می‌گذارند تا از لذت استراحت آنها کاسته نشود، آن بانوی نمونه نیز با حفظ نجابت و حیای خود آنچنان پُکی به قلیان می‌زند که کمتر مردی توان آن را دارد و به پاس زحمات این همسر فداکار با دود قلیان قلبی را تهیه و تیری را از وسط آن خارج می‌کند و واژه I love you  را روانه می‌سازد.

حضور در ساحل فقط به این نکات ختم نمی‌شود، صدای بلند و سرسام‌آور آهنگ‌های غیرمجاز به زبان‌های مختلف و انجام حرکات غیرموزون از سوی بانوان و بعضاً آقایان! از دیگر امور امروز برخی از سواحل شمال است، در شرایطی که ما طرح سالم‌سازی دریا را مختص به روزهای تعطیل و تابستان کرده‌ایم، دشمن با برنامه‌ریزی صحیح به دنبال دستیابی به اهداف مدنظر خود است.

در حالی که هیچگونه زیرساخت برای تفریح یک جوان فراهم نیست، نباید جای تعجب داشت که به سوی این حرکات کشیده می‌شود و انرژی خود را در این امور تخلیه می‌کند.

به نظر می‌رسد یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی که فقط در حد شعار و بروی کاغذ نباشد و به مرحله عمل برسد و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی از جمله فعالیت بیشتر سینماها با اکران فیلم‌های جوان پسند و جذاب، برگزاری نمایش‌های به‌روز و مفید، نمایشگاه‌های مختلف برای جوانان و امثال آن تنها راه مقابله با این پدیده است و در غیر این‌صورت درجا می‌زنیم.

البته جای بسی شکر دارد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک ابتکاری نو، در ایام تابستان طرح ساحل سالم، پارک پاک را برگزار می‌کند و تا حدود بسیار زیادی موفق نیز بود اما جای خالی دیگر دستگاه‌های دولتی در برگزاری و برنامه‌ریزی چنین برنامه‌هایی در تمام طول سال و نه برای ایامی مشخص بسیار کمرنگ است.

با این حال توصیه ما به مسئولان امر این است که هرچه زودتر به خود بیایند و تلاش خود را در تحقق بخشیدن به منویات رهبری بیشتر کنند چرا که نسبت به آن وظیفه شرعی دارند و باید در محضر خداوند پاسخگو باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا