کول جنون، کوه خارق‎العاده

بصیر،کول جنون کلمه‎ای محلی و به معنی کوه صدادار است. بهمن‌های این منطقه در زمستان بسیار مهیب و خطرناک است و صدای زیادی که به وجود می‌آورد گاهاً تا روستای کمندان هم می‎رسد و به این دلیل است که این نام را بر آن نهاده‎اند.

به گفته اهالی منطقه در اشترانکوه که کول در زبان محلی به معنای محل و کول جنون به معنی محل وجود جن است، که از زمان قدیم به خاطر صعب‎العبور بودن مسیر و ظاهر خشن قله و کشته‌شدن و سقوط ایلات و عشایر در هنگام عبور از منطقه فوق این نام را بر آن قرار دادند.

برای صعود به این قله باید از شهرستان ازنا به سمت روستای دره تخت و کمندان که بسیار زیبا و سرسبز هستند حرکت کرد که مسیر جاده آسفالته است. بعد از طی حدود یک تا ۱٫۵ ساعت به روستای کمندان می‌رسیم. برای آماده‌شدن وسایل را جمع کرده و از مسیری پایکوب شده به سمت پناهگاه حرکت می‎کنیم، تا پناهگاه حدود سه ساعت زمان نیاز دارد.

در مسیر نیز چشمه‎هایی وجود دارد از جمله سراب بهادر و چشمه ناصر که در زیر پناهگاه هستند و به یاد مرحوم ناصر خوشه‎چین که از کوهنوردان معروف اراک بوده و در حین ساخت پناهگاه کول جنون دچار حمله قلبی شد و درگذشت نام‎گذاری شده است.

بعد از این چشمه حدود ۳۰ دقیقه بالاتر پناهگاه زیبا و سرافراز کول جنون است (۳۳۰۰ متر). پناهگاه مرحوم کامران سلیمانی بصورت دو طبقه و حدود ۴۰ نفر ظرفیت را داراست، پشت پناهگاه، چشمه‎ای وجود دارد که از قله سرازیر می‌شود و دارای آبی سرد و گوارا است.

شب را در پناهگاه سپری کرده و صبح روز بعد قبل از طلوع خورشید به سمت بالا حرکت کرد که ابتدای مسیر سنگلاخی بوده که باید مواظب بود و بعد از آن مسیر شیب تندی پیدا می‌کند که این شیب تا زیر تیغه معروف کول جنون کشیده شده و حدود یک ساعت زمان تا رسیدن به زیر تیغه نیاز است.

بعد از رسیدن به زیر تیغه که در کنار یخچال چال سیاه کوله جنون است باید آماده درگیری با سنگ و صخره شد، ابتدای صعود از تیغه باید از سلامتی جسمی و روحی دیگر افراد تیم اطمینان حاصل پیدا کرده سپس شروع به صعود کنید.

مسیر کاملاً دست به سنگ است، تا رسیدن به قله سه ساعت زمان نیاز دارد. بعد از رسیدن به قله مسیر برگشت از سمت مخالف مسیری که صعود کرده‎ایم بر می‌گردیم مسیر مشخص و پایکوب است.

برای برگشت به سمت پناهگاه باید از این مسیر حرکت کرده تا به شصت‌خدا برسیم که در مسیر است، این سنگ مانند شصت انگشت بزرگ است و بعد از آن باید وارد یخچال چال‌سیاه شد که در همه فصول دارای برف است.

پس از رد کردن چال سیاه وارد همان مسیر شیب داری که تا زیر تیغه کشیده شده بود می‌شویم و به سمت پناهگاه می‌رویم.

 

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا