کاهش محبوبیت نتانیاهو میان آمریکایی‌ها

بصیر، نتیجه یک نظرسنجی جدید از شهروندان آمریکایی که روز گذشته از سوی موسسه افکارسنجی «پیو» منتشر شده، نشان می دهد که محبوبیت بنیامین نتانیاهو در میان آمریکایی ها طی شش هفته اخیر و به ویژه در پی سخنرانی جنجالی وی در کنگره آمریکا، به شدت کاهش یافته است.

برخی سایت های خبری آمریکایی ضمن انتشار نتایج این نظرسنجی می نویسند این موضوع از یک سو بیانگر مخالفت آمریکایی ها با دخالت نتانیاهو در مسائل سیاسی ایالات متحده است و از سوی دیگر، دولت اوباما را تشویق می کند تا بیش از گذشته از سیاست های نتانیاهو در مسائل خاورمیانه، شامل موضوع هسته ای ایران و همچنین صلح فلسطین و اسرائیل انتقاد کند.

یکی از نکات جالب این افکارسنجی – که هدف اصلی آن سنجش دیدگاه مردم آمریکا درباره توافق هسته ای احتمالی با ایران بوده – این است که با وجود همه جار و جنجال های صورت گرفته درباره سخنرانی نتانیاهو در کنگره، بسیاری از آمریکایی ها حتی وی را نمی شناسند! در این راستا، ۴۱ درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که یا اصلاً نتانیاهو را نمی شناسند و یا عقیده خاصی درباره وی ندارند.

کاهش محبوبیت نتانیاهو میان آمریکایی‌ها در پی سخنرانی در کنگره

در میان آن ۵۹ درصدی که نتانیاهو را می شناخته و درباره وی عقیده ای داشته اند، شمار افرادی که نظر مساعدی نسبت به وی و دیدگاه هایش داشته اند، از ۳۸ درصد در نیمه ماه فوریه به ۳۱ درصد در این نظرسنجی جدید رسیده که در اواخر ماه مارس انجام شده است.

این کاهش محبوبیت در میان پاسخ دهندگان ۱۸ تا ۲۹ ساله بیش از دیگران بوده و از ۲۸ درصد به ۱۹ درصد رسیده است. این کاهش در میان ۵۰ تا ۶۴ ساله ها از ۴۷ به ۳۶ درصد، در میان فارغ التحصیلان دانشگاه از ۴۵ به ۳۵ درصد، در میان کسانی که تحصیلات دانشگاهی را به اتمام نرسانده اند از ۳۷ به ۳۱ درصد و در میان فارغ التحصیلان دبیرستان یا پایین تر، از ۳۵ به ۲۶ درصد رخ داده است.

از سوی دیگر، محبوبیت نخست وزیر رژیم اسرائیل در میان افرادی که رویکرد حزبی داشته اند نیز کاهش یافته و این کاهش حتی در میان جمهوری خواهان نیز مشهود بوده است (از ۵۳ درصد به ۴۷ درصد). اما این موضوع در میان دموکرات ها بسیار چشمگیرتر بوده، به گونه ای که طی شش هفته اخیر، میزان محبوبیت نتانیاهو بین این گروه از ۲۸ درصد به ۱۹ درصد رسیده است. کاهش محبوبیت نتانیاهو در میان دموکرات هایی که خود را «محافظه کار» یا «میانه رو» می دانند، بیشتر بوده و از ۳۵ درصد به ۲۰ درصد رسیده است.

یکی از نکاتی که نتایج نظرسنجی اخیر را جالب تر می کند، مقایسه آن با نظرسنجی مشابهی است که در فاصله ۵ تا ۸ مارس، یعنی بلافاصله پس از سخنرانی نتانیاهو توسط موسسه «گالوپ» انجام گرفته بود. در آن زمان، ۶۲ درصد از جمهوری خواهان نظر مساعدی نسبت به نتانیاهو ابراز کرده بودند. مقایسه این رقم با نتایج نظرسنجی اخیر، از کاهشی ۱۵ درصدی طی کمتر از چهار هفته حکایت دارد.

به این ترتیب، نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که تلاش نتانیاهو برای اعمال فشار بر دولت اوباما از طریق کنگره و مداخله مستقیم در سیاست های آمریکا در قبال موضوع هسته ای ایران، نه تنها روابط سیاسی دولت وی را با دولت اوباما دچار تنش کرده، بلکه افکار عمومی آمریکا را نیز در جهتی منفی نسبت به خود سوق داده است.

 

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا