افشای نیویورک تایمز:

شبیه سازی مخفیانه تاسیسات هسته ای ایران در یکی از جنگل های آمریکا + عکس

بصیر،

«نیویورک تایمز» از آغاز نوعی رقابت بین لابراتوارهای اتمی ایالات متحده برای کنترل برنامه اتمی تهران خبر داده است. مقامات آمریکایی می‌گویند هدف آن‌ها از این برنامه تحقیقاتی جلوگیری از دستیابی ایران به فن‌آوری است که بتواند تسلیحات اتمی تولید کند.

نیویورک تایمز می‌نویسد برای آن‌که دانشمندان آمریکایی تصویر مناسب‌تری از توانایی اتمی تهران داشته باشند، به‌صورت مخفیانه نمونه‌هایی کپی شده از تاسیاست اتمی ایران را در اعماق جنگل‌های تنسی ساخته‌اند. سانتریفیوژهای به کار گرفته شده در این تاسیسات، شبیه به سانتریفیوژهای فعال در ایران هستند. این نشریه مدعی است آمریکا این سانتریفیوژها را از لیبی به‌دست آورده است.
دیپلمات‌های آمریکایی این روزها هم‌زمان با تداوم مذاکرات، از دانشمندان وزارت انرژی در این کشور سوال‌های دشواری می‌پرسند. یکی از آن سوال‌ها این است که چگونه می‌توان مدت «زمان گریز» ایران برای تولید بمب اتمی را به میزان یک سال تضمین کرد.

شبیه سازی تاسیسات هسته ای ایران در یکی از جنگل های آمریکا

دانشمندان آمریکایی در همین رابطه به باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور، وعده داده‌اند که این روش بهترین راهی است که می توانند توانایی واقعی اتمی ایران را بسنجند.

ارنست مونیز به عنوان دانشمند هسته‌ای و وزیر انرژی آمریکا که بر این لابراتوارها نظارت دارد، چندی پیش در یک مصاحبه گفت دولت اوباما به دنبال راه حل‌های فنی در مذاکرات است. نیویورک تایمز می‌نویسد با وجود اینکه او به جزئیات طرح محرمانه مقابله با برنامه اتمی ایران اشاره‌ای نکرده اما بخشی از آن می تواند ارائه راه حل فنی از پروژه محرمانه‌ای که در اعماق جنگل‌های تنسی در حال انجام است بدست بی‌آید. برنامه مشترک آمریکا و اسرائیل در حمله سایبری به سایت غنی سازی نطنز نیز احتمالا از جمله نتایج تحقیقات دانشمندان آمریکایی است.

مونیز اعلام کرده لابراتوارهای اتمی، به آمریکا توان و قابلیت یکی از پیچیده‌ترین اقدامات در طول تاریخ برای کنترل تسلیحاتی را می‌دهند. متخصصان و کارشناسان اتمی آمریکا در کنار دیپلمات‌های این کشور در مذاکرات حضور دارند و در یکی از این نشست‌ها بود که این کارشناسان پیشنهاد تبدیل سایت غنی سازی فردو را به مرکز تحقیقات اتمی مطرح کردند.

«نیویورک تایمز» می‌نویسد از جمله افرادی که در همه جلسات مذاکرات شرکت داشته کوین ویل، یکی از مقامات ارشد اداره ملی امنیت هسته‌ای است که سوالات مطرح شده را به لابراتوارهای اتمی آمریکا می فرستد تا در آنجا برای کنترل برنامه اتمی ایران، پیشنهادات و رویکردهای مناسبی تهیه و تدوین شود.

تیتریک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا