مخالفت پارلمان‌عراق با مسلح کردن عشایر

بصير،
پارلمان عراق در سی‌وچهارمین جلسه خود با ریاست سلیم جبوری و با حضور ۲۸۰ نماینده با تصویب این قانون مخالفت خود را با پیش‌نویس طرح کنگره آمریکا اعلام و تاکید کرد که با هرگونه اقدامی که موجب لطمه زدن به حاکمیت ملی و استقلال عراق شود مخالف است و دولت عراق متعهد به فراهم‌سازی سلاح و تجهیزات لازم برای مقابله با داعش و آزادسازی تمامی شهرهای این کشور است و باید تمامی نیروهای عراقی را علیه داعش بسیج کند.

همام حمودی، عضو هیات رئیسه پارلمان عراق اعلام کرد که اقدام اخیر آمریکا به طور کامل رد شده است و هیچ‌گونه مذاکره‌ای در خصوص آن صورت نمی‌گیرد چراکه حاکمیت و وحدت عراق خط قرمز است و به کسی اجازه داده نمی‌شود که از آن تجاوز کند. وی تاکید کرد: ما هیچ‌گونه پیش‌نویسی را که هدف آن ضربه زدن به حاکمیت و وحدت ملی باشد نمی‌پذیریم و به طور رسمی و با تمامی امکانات خود با آن مقابله می‌کنیم.

حمودی افزود: آمریکا با از ارائه چنین پیش‌نویسی که با گروه‌های عراقی به طور مستقل و جدا از دولت مرکزی برخورد می‌شود نه تنها ایجاد دودستگی در عراق را ترویج می‌دهد بلکه موجب ایجاد فتنه در کشور نیز می‌شود. عراق از بافت اجتماعی‌ متنوعی تشکیل شده که از نظر قومیتی، دینی و تاریخی با هم هماهنگ است و هرگونه اقدام برای ایجاد دودستگی در این بافت اجتماعی، باعث فتنه‌های داخلی می‌شود.

در همین راستا مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای از اقدام پارلمان در مخالفت با پیش‌نویس طرح کنگره آمریکا استقبال و از تمامی کسانی که در تصویب بیانیه پارلمان مشارکت کرده‌اند، قدردانی کرد. در نشست روز شنبه پارلمان عراق برای اعلام موضع علیه پیش‌نویس طرح کنگره آمریکا ائتلاف اتحاد ملی عراق حضور داشت اما ائتلاف گروه‌های عراقی و ائتلاف کردستان از این جلسه کناره‌گیری کردند.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا