میانجیگری آمریکا برای پایان بحران یمن

بصير،

به نقل از خبرگزاری فرانسه، با گذشت بیش از شش هفته از حملات هوایی تحت رهبر عربستان به حوثی‌های یمن، درگیری‌های زمینی در این کشور جان صدها تن را گرفته و صدها هزار تن را مجبور به فرار از یمن کرده است. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در حالی خواستار توقف درگیری‌های یمن به خاطر ارسال کمک‌های بشردوستانه شد که آژانس‌های کمک‌رسان می‌گویند، آنها به شدت نیازمند ضروریاتی از جمله سوخت برای اداره تاسیسات زیربنایی همچون بیمارستان‌ها هستند.

یوهانس وان در کلوو، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای یمن گفت: خدمات موجود در این کشور در زمینه درمان، آب و غذا به سرعت در حال نایاب شدن در یمن هستند چراکه دیگر سوختی به این کشور ارسال نمی‌شود. وی افزود: درخواست بان کی مون برای توقف درگیری‌ها به خاطر ارسال کمک‌های بشردوستانه دست‌کم برای چند روز و به خاطر تامین سوخت لازم و ضروری است. بدون سوخت بیمارستان‌ها نمی‌توانند به بیماران خدمات درمانی ارائه دهند و آمبولانس‌ها نیز نمی‌توانند حرکت کنند. شما نمی‌توانید سیستم آبرسانی داشته باشید چراکه آب باید پمپاژ شود. شبکه مخابرات نیز در خطر از کار افتادن است.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: تمامی این مسائل به شدت نگران‌کننده هستند. اگر در چند روز آتی در زمینه انتقال سوخت و غذا به یمن کاری صورت نگیرد، این کشور دچار یک وقفه کامل می‌شود. در همین حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران در سریلانکا گفت، قطعی نیست که یمن به یک کشور ناکام و شکست خورده تبدیل شود. اما وی تاکید کرد، واشنگتن سخت در تلاش است تا به یک راه‌حل دست یابد.

کری گفت: ما در حال همکاری با سازمان ملل و دوستانمان در منطقه هستیم و سخت در تلاشیم تا یک روند مذاکره شده را که در آن تمامی طرفین درگیر به پای میز مذاکره می‌آیند، تضمین کنیم تا درباره آینده یمن تصمیم بگیریم. کری یک روز پس از آن مصاحبه کرد که شورای امنیت سازمان ملل نتوانست پیشنهاد روسیه را برای یک آتش‌بس فوری یا توقف درگیری‌ها به خاطر ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن تصویب کند.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا