همه سیگارهای مارلبرو قاچاق هستند

بصير،مجتبی خسروتاج اظهار کرد: نصب هولوگرام روی سیگارهایی که از مبادی رسمی وارد می‌شود یا بسته‌بندی‌ متحدالشکل برندهای مختلف سیگار از مواردی است که در راستای کاهش قاچاق سیگار یا کاهش مصرف آن باید مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد.

آیاپشت پرده قاچاق سیگار برنامه‌ریزی سازمان‌ یافته‌ای وجود دارد؟
وی بر ضرورت اصلاح برخی سیاست‌های اقتصادی که موجب ایجاد قاچاق می‌شوند تاکید کرد و گفت: اگر پشت پرده قاچاق سیگار برنامه‌ریزی سازمان‌یافته‌ای وجود دارد، بحث برخورد با آن متفاوت خواهد بود. خسروتاج همچنین با بیان اینکه هزینه‌های واردات غیرقانونی برای قاچاقچی باید افزایش یابد، گفت: مکانیزم تعرفه‌ای و کنترلی به تنهایی قادر به کاهش قاچاق در کشور نخواهد بود و باید هزینه‌های قاچاق را افزایش داد که افزایش سود بازرگانی نیز از مواردی است که باید کار کارشناسی بیشتری روی آن صورت گیرد.

همه سیگارهای مارلبرو موجود در بازار قاچاق است
وی همچنین درباره واردات سیگار مارلبرو تاکید کرد: هر آنچه سیگار مارلبرو به کشور وارد می‌شود قاچاق است و واردات رسمی این نوع سیگار را نداریم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: واردات قانونی سیگار مارلبرو حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق و عوارض گمرکی نصیب دولت می‌کند و از طرفی مسائل بهداشتی و استاندارد آن در شکل رسمی قابل کنترل است.

خسروتاج در عین حال گفت: مصرف دخانیات برای سلامت مردم مضر و خطرناک است و برای کاهش مصرف آن در ابتدا باید نظام تجاری آن را اصلاح کنیم تا به شکل رسمی وارد شود و مبدا ورود و مواد ساخت آن مشخص شود تا به تدریج به سمت کاهش مصرف حرکت کنیم. وی همچنین با تاکید بر این‌که کشور ما در جهت حمایت از تولید داخل حرکت می‌کند، گفت: باید زمینه‌هایی برای افزایش ظرفیت‌های تولید داخل فراهم شود ولی یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث داشتن ارتباط با کشور‌های دیگر است، چون یک سیستم بسته مفید نخواهد بود.

برای حضور در بازار‌های جهانی باید موانع تعرفه‌ای برداشته شود
وی با تاکید بر این‌که باید برای حمایت از صادر‌کنندگان اقدامات لازم انجام شود، گفت: برای حضور در بازار‌های جهانی باید موانع تعرفه‌ای برداشته شود و نباید نگرانی برای این موضوع از سوی صادر‌کنندگان وجود داشته باشد. طرح قطع واردات سیگار تا پایان سال جاری از سال گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت کلید زده شد و علی‌اصغر رمزی، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور این موضوع را اعلام کرد اما به نظر می‌رسد پیش از آنکه اقدامی جدی در جهت تحقق این طرح که جرقه آن در برنامه پنجم توسعه زده شده صورت گیرد، حداقل در مدت زمان اعلام شده طرحی شکست خورده است.

قانون برنامه پنجم توسعه دولت را موظف کرده تا پایان سال جاری واردات سیگار را به صفر برساند و این در حالی است که چنین قدرتی در کشور برای تامین کامل نیاز داخل وجود ندارد، در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده سیگار در کشور شرکت دخانیات ایران است که بخش عمده‌ای از تولیدات داخلی را در برمی‌گیرد، در همین زمینه پیش بینی شده بود که میزان کل تولید سیگار در کشور در سال گذشته حدود ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نخ باشد که باید بخش اعظم آن توسط شرکت دخانیات تولید می‌شد اما به رغم این هدف‌گذاری تولید شرکت دخانیات در طول سال گذشته به ۱۰ میلیارد نخ هم نرسید تا کمتر از ۴۰ درصد از برنامه‌ پیش بینی شده محقق شود.

اما آمار گمرک نیز حاکی از آن است که واردات سیگار در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن یعنی سال ۱۳۹۲ نیز ۴۳ درصد افزایش یافته است. بر اساس این آمار در ۱۲ ماهه سال گذشته ۱۶ هزار تن سیگار حاوی توتون به ارزش ۱۲۱٫۸ میلیون دلار به صورت رسمی وارد کشور شده که نسبت به سال پیش از آن از لحاظ وزنی ۴۳ درصد و از لحاظ ارزش ۲۳ درصد افزایش یافته است و میزان واردات سیگار در سال ۱۳۹۲ برابر ۱۱٫۲ هزار تن به ارزش ۹۸٫۶ میلیون دلار بوده است.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا