بصیر برگزار می‌کند؛

نظرسنجی/ آیا «فکت شیت ایرانی» منتشر شده است؟

بصیر، پس از انتشار بیانیه مشترک لوزن درباره نتایج این دور از مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، کاخ سفید با انتشار فکت شیتی برداشت خود از نتایج این بیانیه سیاسی را منتشر و اعلام کرد این فکت شیت مبنای عمل دولت آمریکا است.

در این حین دولتمردان ایرانی و به خصوص مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی، تنها بیانیه مشترک را صحیح دانستند و فکت شیت امریکایی را غیر صحیح خواندند. پس از این بود که کارشناسان و نخبگان از تیم مذاکره کننده ایرانی خواستند تا جزئیات بیشتری از این تفاهم مشترک در لوزان را در قالب «فکت شیت ایرانی» منتشر نمایند.

اما دولت و تیم مذاکره کننده انتشار فکت شیت را در حالی مخل مذاکرات و ناشدنی اعلام نمودند که بر طبق فکت شیت آمریکایی، ایران امتیازات قابل توجهی را به طرف غربی داده است که به هیچ عنوان متناسب با امتیازات گرفته شده نیست.

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی، در بیاناتی در دیدار با مداحان اهل بیت(ع) خطاب به تیم مذاکره کننده ایرانی فرمودند:

« اگر یک توافقی انجام بگیرد که این توافق توافقی باشد که منافع ملّت را، منافع کشور را تأمین بکند، بنده کاملاً با آن موافقت خواهم کرد.
البتّه این را هم ما گفتیم که توافق نکردن بهتر از توافق بد است ــ که این حرف را آمریکایی‌ها هم میزنند ــ این فرمول، فرمول درستی است؛ توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود [بهتر است]، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.

همان‌طور که عرض کردم بنده به مجریان امر اعتماد دارم؛ … هیچ تردیدی نسبت به آنها ندارم. لکن درعین‌حال جدّاً دغدغه دارم؛ این دغدغه ناشی از آن است که طرف مقابل بشدّت اهل فریب و دروغ و نقض‌عهد و حرکت در خلاف جهت صحیح است؛ طرف مقابل این‌جوری است. … این بیانیّه‌ای که آنها منتشر کردند ــ که اسمش را میگذارند «فکت‌شیت» ــ در اغلب موارد خلاف واقع است؛ یعنی روایتی که اینها دارند از مذاکرات و از تفاهمهایی که انجام گرفته است میکنند، یک روایت مخدوش و غلط و خلاف واقع است. … در همان حالی که اینها داشتند مذاکره میکردند، این بیانیّه را هم نشستند تأمین کردند. ببینید، طرف این‌جوری است؛ دارد با شما حرف میزند، بر سر یک موضوعاتی تفاهم به‌وجود می‌آید، در همان حالی که دارد با شما حرف میزند، دارد یک اعلامیّه‌ای تهیّه میکند که برخلاف آن چیزی است که بین شما و او دارد میگذرد و تا مذاکره‌تان تمام شد، آن اعلامیّه را منتشر میکند! طرف این‌جوری است؛ طرف طرف بدعهدی است، طرف متقلّبی است.

مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است؛ همدلی و هم‌زبانی که ما گفته‌ایم.

یک عدّه‌ای مخالفند، یک عدّه‌ای اعتراض دارند؛ خیلی خب، مسئولین ما که مردمان صادقی هستند، مردمان علاقه‌مند به منافع ملّی‌اند، بسیار خب، یک جمعی از مخالفین را ــ از آن افرادی را که شاخصند ــ دعوت کنند، حرفهای آنها را بشنوند؛ ای بسا در حرفهای آنها یک نکته‌ای باشد که این نکته را اگر رعایت کنند، کارشان بهتر پیش برود؛ اگر چنانچه نکته‌ای هم نبود، آنها را قانع کنند؛ این میشود همدلی؛ این میشود یکسان‌سازی دلها و احساسها، و به تبع آن عملها. به نظر من بنشینند، بشنوند، بحث کنند. حالا ممکن است بگویند آقا ما سه ماه بیشتر زمان نداریم؛ خب، حالا سه ماه بشود چهار ماه، آسمان که به زمین نمی‌آید؛ چه اشکالی دارد؟ کمااینکه آنها در یک برهه‌ی دیگری هفت ماه زمان را عقب انداختند. خیلی خب، دوستان ما هم اگر چنانچه در این همدلی‌ها و هم‌زبانی‌ها و تبادل‌نظرها یک وقتی گرفته شد، چه اشکال دارد، وقتی گرفته بشود، یک خرده زمان آن تصمیمات نهایی عقب بیفتد؛ طوری نخواهد شد.»

اما اکنون پس از  گذشت یک ماه از تفاهم لوزان، رئیس جمهور حسن روحانی، با کم حافظه خواندن منتقدان، ادعا نمود که فکت شیت ایرانی پیش از فکت شیت آمریکایی منتشر شده و همان سخنان تیم مذاکره کننده ایرانی است!

در این میان، مردم و کارشناسان هنوز سندی رسمی با نام «فکت شیت ایرانی» را مشاهده نکرده اند و از جزئیات این مذاکرات مطلع نیستند. این در حالی است که با عدم انتشار فکت شیت ایرانی، عملا آمریکا قرائت خود از تفاهم لوزان را رسمیت بخشیده است و در جامعه آمریکا و مجامع بین المللی آن را به عنوان سندی رسمی برای ملاک عملکرد تعیین نموده است. سندی که عملا در آن ایران تحقیر شده است و امتیازات چشمیگیری از ایران گرفته شده است.

جهت بررسی مطالب مرتبط مشاهده کنید:

تنها راه تکذیب فکت شیت آمریکایی

فکت شیت ایرانی منتشر می‌شود، نمی‌شود، شده است!

صالحی: فکت شیت ایران دست ظریف است

+ ظریف: فکت شیت ایرانی وجود ندارد

محمدی: با اطمینان می گویم در آستانه توافق بد هستیم / هیچ جریانی در ایران مخالف توافق نیست

چه کسی فکت شیت ایرانی را فراموش کرده ؟

* به نظر شما «فکت شیت ایرانی» منتشر شده است؟ در صورت تمایل دلیل نظر خود را نیز بیان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا