پاکسازی بدن از سرطان با تزریق پادتن جدید

بصير،

پاکسازی بدن از سرطان با تزریق پادتن جدید
این تحقیق یک دستاورد بزرگ خوانده شده که امیدها را برای آموزش سیستم ایمنی به منظور حمله به سرطان‌های ملانوم، لوزالمعده، پستان و ریه افزایش داده است.محققان بر این باورند که پادتن‌های مهندسی شده آزمایشگاهی، نه تنها می‌توانند تومورهای اولیه را از بین ببرند، بلکه بدن را از متاستاز دوردست که در سایر بخشها گسترش یافته، پاکسازی می‌کنند. به گفته محققان، رویکرد آن‌ها با سایر درمان‌های بالقوه که برای سرطان‌های خاص بکار می‌روند، متفاوت بوده و طیف گسترده‌ای از تومورهای جامد را پوشش می‌دهد.

این فرآیند بر همان مکانیزمی تکیه دارد که باعث می‌شود بدن حیوانات، اندام پیوندی را پس بزند. در هر دو مورد، پادتن‌ها که شامل مولکول‌های تشخیص‌دهنده مواد خارجی در بدن هستند، سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند. آن‌ها خود را به پروتئین‌های بافت خارجی متصل کرده و با استفاده از سلول‌های سیگنال‌دهنده به سلول‌های T هشدار می‌دهند. زمانی که سلول‌های T با بافت خارجی تماس پیدا می‌کنند، به آن حمله کرده و آن را از بین می‌برند.

محققان پادتن‌ها را از موش‌های مقاوم در برابر سرطان جدا کرده و آن‌ها را به همراه مواد شیمیایی دیگر که سلول‌های دندریتیک را فعال می‌کردند، به موشهای سرطانی تزریق کردند. موشهای گروه دوم یک واکنش ایمنی نشان داده و برای بیش از یک سال عاری از سرطان باقی ماندند. زمانی که سلول‌های T به شناسایی بافت سرطانی گسیل می‌شوند، تکثیر شده و نه تنها به تومور حمله می‌کنند، بلکه همه سلول‌های متاستاز در سایر نقاط بدن را شکار می‌کنند.

یارون کارمی، مولف ارشد این تحقیق دریافت که هم پادتن‌ها و هم سلول‌های سیگنال‌دهنده دندریتیک برای محو کردن سرطان ضروری هستند. زمانی که محققان توانایی پادتن‌ها برای اتصال به تومورها را مختل کرده یا جلوی قابلیت از بین بردن تومورها توسط سلول‌های دندریتیک را گرفتند، سلول‌های T نتوانستند سرطان را از بین ببرند. محققان با افزودن مواد شیمیایی محرک رشد سلول‌های سیگنال‌دهی دندریتیک به پادتن‌ها توانستند شش گونه مختلف سرطان را از بین ببرند.

دانشمندان علاوه بر آزمایش فرآیند خود بر روی موش‌ها، همچنین آن را بر روی سلول‌های سرطانی انسان در آزمایشگاه اعمال کردند که واکنش ایمنی مشابهی را نشان داد. به این منظور، پلاسمای خون ۱۰ اهداکننده سالم برای جمع‌آوری پادتن جهت مقابله با چهار سرطان – دو سرطان ریه و دو سرطان مزوتلیوما – گرفته شد. پادتن‌های دارای فاکتورهای محرک قادر بودند سلول‌های دندریتیک دو بیمار سرطان ریه را در آزمایشگاه فعال کنند. این نتایج در مجله نیچر منتشر شده است.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا