ایرانی‌ها چشم‌‌ به‌ راه تولیدات آلمان هستند

بصير،صداي آلمان در گزارشي نوشت: رفت‌وآمد صاحبان صنایع آلمان به ایران چشم‌گیر شده و آن‌ها پس از بازگشت چنین وانمود می‌کنند که ایرانی‌ها بی‌صبرانه در انتظار شرکت‌های آلمانی هستند. یک نمونه بارز، سفر اعضای کانون ماشین‌سازان آلمان به تهران است.

در کنفرانس ماشین آلات نساجی که در روزهای ۲۱ و ۲۲ آوریل در تهران برگزار شد، بیش از ۱۱۰۰ تن از فعالان صنعت منسوجات و فرش ایران و ۳۶ شرکت عضو “کانون ماشین‌سازان و سازندگان تاسیسات صنعتی آلمان” (وی دی ام ای) شرکت کردند. این شرکت‌ها ماشین‌آلات و لوازم نساجی تولید می‌کنند. به گفته بوریس آبادجیف، رئیس بخش نمایشگاهی و بازاریابی کانون یادشده، تقاضا از جانب شرکت‌های آلمانی برای شرکت در این کنفرانس به حدی زیاد بوده که آن‌ها یک ماه پیش از زمان برگزاری کنفرانس، ثبت نام عمومی را پایان داده‌اند.

به گزارش وبسایت روزنامه آلمانی‌ “دی ولت” در جریان این سفر رگینا بروکنر، سرپرست هیات آلمانی آنچنان به ایران علاقه‌مند شده که مایل است برای گذراندن تعطیلاتش به ایران برود. خانم بروکنر که ریاست بخش‌ ماشین‌های نساجی در “وی دی ام ای” را به عهده دارد، معتقد است که مسئولان حکومتی و صاحبان صنایع در ایران “چشم‌انتظار” ورود تولیدات آلمانی به کشورشان هستند.

دی ولت به نقل از بروکنر می‌نویسد: «ایرانی‌های مایل نیستند که هر کسی به کشورشان برود و به آن‌ها ماشین‌آلات بفروشد، آن‌ها به‌طور مشخص مایل به همکاری تجاری و اقتصادی با آلمان هستند».
وبسایت روزنامه آلمانی پس از اشاره به روابط خوب ایران و آلمان پیش از انقلاب ۵۷ و چند سال پس از آن، تاکید می‌کند که پس از تصویب تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و کناره‌گیری آلمان از مشارکت صنعتی در ایران، میدان برای چین آماده شد و این کشور در زمینه صادرات صنعت منسوجات از آلمان پیشی‌ گرفته است. بروکنر اما خوشبین است که پس از توافق هسته‌ای نهایی با ایران و لغو تحریم‌ها، آلمان دوباره به جایگاه پیشین خود در ایران دست‌ بیابد.

چهار روز پس از کنفرانس یادشده، هیاتی از اتاق بازرگانی و صنایع آلمان در نشستی در تهران شرکت کرد که گفته شد به‌مناسبت چهملین سالگرد تاسیس شورای مشترک ایران و آلمان صورت گرفته است. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، در این نشست ضمن تاکید بر روابط “دیرینه و استراتژیک” میان دو کشور گفت: «فعالان اقتصادی ایران در طول سال‌های گذشته همواره خاطرات خوشی در ارتباط با شرکت‌های آلمانی داشته‌اند.»

روابط بازرگانی میان ایران و آلمان در سال‌های گذشته کاهش یافته بود، اما در سال ۲۰۱۴ با چشم‌انداز تازه‌ای که در زمینه برداشتن تحریم‌ها علیه ایران ایجاد شد، رشد یافت. در این سال حجم مبادلات تجارتی به حدود ۶۸/ ۲ میلیارد یورو (حدود ۳ میلیارد دلار) رسید که نسبت به ۲۰۱۳ افزایشی ۳۰ درصدی داشت. برخی کارشناسان اتاق بازرگانی آلمان معقتدند که پس از لغو تحریم‌ها، حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور می‌تواند به ۱۲ میلیارد یورو برسد.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا