نظر فرانسه و عربستان درباره توافق با ایران

بصير،

نظر فرانسه و عربستان درباره توافق با ایران
مذاکرات هسته‌ای نیویورک با هدف نگارش متن توافق جامع از پنجشنبه هفته گذشته در سطح معاونان و کارشناسان آغاز شده است. این مذاکرات تا پنجشنبه هفته جاری در نیویورک ادامه دارد اما مذاکرات در سطح معاونان وزیران خارجه که با حضور معاونان ظریف و موگرینی بوده است تا پایان روز سه‌شنبه به وقت محلی انجام می‌شود و کارشناسان دو طرف نیز تا پنجشنبه هفته جاری کار را در نیویورک ادامه می‌دهند. بر اساس اعلام منابع نزدیک به مذاکرات در این دور، نشست عمومی برای جمع بندی موضوعات میان وزیران خارجه ایران و ۱+۵ برگزار نخواهد شد. قرار است معاونان ظریف و موگرینی از سه‌شنبه هفته آینده در وین کار نگارش متن را ادامه دهند.

فرانسه و عربستان: توافق با ایران نباید منطقه را بی ثبات کند

در همين حال، رهبران فرانسه و عربستان سعودی در بیانیه ای در آستانه نشست شورای همکاری خلیج فارس، گفته اند که هر گونه توافق آینده با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور نباید باعث بی ثباتی بیشتر در منطقه شود و همسایگان ایران را تهدید کند. عربستان سعودی از فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه دعوت کرده است برای بحث درباره مسائل منطقه روز سه شنبه در نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شرکت کند. اولاند و ملک سلمان پادشاه عربستان روز دوشنبه پیش از نشست سران با هم دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز آنها پس از این دیدار گفتند:‌ “فرانسه و عربستان سعودی بر ضروری بودن رسیدن به توافقی قوی بنیاد، ماندگار، قابل تصدیق، بدون ایراد و الزام آور با ایران تاکید کردند. این موافقتنامه نباید امنیت و ثبات منطقه را به خطر اندازد یا امنیت ثبات همسایگان ایران را به خطر اندازد.” اولاند پیشتر برای امضای قرارداد فروش ۲۴ جنگنده رافال به قطر به این کشور رفته بود. با بالا گرفتن تنش ها در منطقه بر سر بحران یمن،‌ مقام های آمریکایی می گویند که نمی توان تاثیر بالقوه تحولات ژئوپولیتیک بر روند مذاکرات با ایران را نادیده گرفت.

وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا هفته پیش گفت: “… حوادث زیادی درحال روی دادن در جهان است، و این رویدادها می تواند موافقتنامه را از خط خارج کند.” گروه پنج به علاوه یک (اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) در کنار نمایندگان اتحادیه اروپا مشغول مذاکره با ایران برای رسیدن به یک توافق جامع با تکیه بر تفاهم نامه اخیر لوزان هستند. براساس این تفاهم نامه ایران به طور اصولی با کاهش فعالیت های اتمی اش برای حداقل ده سال موافقت کرده و در مقابل غرب اقدام به لغو تحریم های مربوط به برنامه اتمی خواهد کرد.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا