گسترش اینترنت رایگان موبایلی فیس‌بوک

بصير،

گسترش اینترنت رایگان موبایلی فیس‌بوک
به گزارش بي بي سي، فیس‌بوک در حالی این خبر را اعلام کرده که مخالفان این ابتکار، آن را بر خلاف اصل بی‌طرفی در اینترنت می‌دانند و معتقدند این نوع دسترسی به اینترنت، به نفع برخی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها کار می‌کند. مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک در پاسخ به انتقاد می‌گوید به جای دفاع از یک تعریف افراطی از بی‌طرفی در اینترنت بهتر است به فراگیر کردن آن توجه کرد. رایگان کردن تمام اینترنت “قابلیت تداوم ندارد” اما “فراهم کردن مبنای خدمات رایگانی که ساده‌تر باشد، از داده‌های کمتری استفاده کند و برای تلفن‌های ارزان مناسب باشد”، قابلیت تداوم دارد. با این حال مخالفان این اینترنت فیس‌بوک می‌گویند مبارزه‌شان با آن ادامه خواهد داشت.

اینترنت.اُرگ به کاربران شرکت‌های موبایلی که با آن همکاری دارند امکان می‌دهد تا به طور رایگان به شمار محدودی از خدمات اینترنی دسترسی پیدا کنند. شرکت‌های موبایل به اینترنت فیس‌بوک ملحق می‌شوند چرا که گمان می‌کنند، تجربه کاربران به این دسترسی محدود آنها را به پرداخت هزینه برای دسترسی بیشتر ترغیب می‌کند. از سال ۲۰۱۴ تا کنون، این پروژه در کشورهای زامبیا، هند، کلمبیا، گواتمالا، تانزانیا، کنیا، غنا، فیلیپین و اندونزی اجرا شده است.

با استفاده از اپلیکیشن اینترنت.اُرگ، دسترسی آن دسته از کاربران شبکه‌های موبایلی که با این پروژه همکاری دارند به برخی از وبسایت‌ها و خدمات اینترنتی فراهم می‌شود. این امکان به صورت یک اپلیکیشن ویژه اندروید، اپلیکیشن اندرویدی فیس‌بوک یا در جستجوگر “اُپرا مینی” فراهم شده است. در حال حاضر این پروژه فقط دسترسی به وب‌سایت‌هایی چون ویکی‌پدیا، سایت خبری بی‌بی‌سی، فیس‌بوک، آکیوودر (آطلاعات هواشناسی) و سایت‌های ورزشی محلی را پشتیبانی می‌کند اما فیس‌بوک خبر داده که به سایت‌های بیشتری امکان خواهد داد تا به “سامانه اینترنت. اُرگ” بپیوندند.

برای پیوستن به این سامانه، سایت‌های متقاضی نباید پر از داده، عکس و ویدئو با وضوح بالا باشند. علاوه بر اینها نباید گفتگوی تصویری (video chat) داشته باشند و همچنین علاوه بر گوشی‌های هوشمند، گوشی‌های ارزان نیز باید بتوانند به محتوای آنها دسترسی پیدا کنند. این سایت‌ها باید کاربر را به جستجو و دسترسی بیشتر بیشتر به اینترنت تشویق کنند تا آنها حاضر به پرداخت پول برای ارتباط با اینترنت روی موبایل شوند. جاوا، فلش و پروتکل ارتباط امن HTTPS و دیگر محصولات تحت وب (Web-Based) هم ممنوعند.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا