یادداشت/

تعطیلی مذاکرات در صورت ادامه‌دار شدن تهدیدات نظامی آمریکا

بصیر، جمهوری اسلامی ایران در طول ۳۵ سال گذشته مورد تهاجم دشمنان زیادی از جمله آمریکا و غرب قرار گرفته بودند و همچنان این خاصیت استثمارگری آنها ادامه دارد.

در حالیکه با دستور مقام معظم رهبری مبنی بر نرمش قهرمانانه، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جواز حضور در میز مذاکره با شیاطین را به دست آورد و البته بارها بر خوشبین نبودن بر نتیجه مذاکرات نیز تاکید کردند، ایشان در سخنانی که امروز ایراد داشتند، هرگونه زیاده‌خواهی غرب از مذاکره با ایران را غلط پنداشتند و به سران دیپلماسی کشور توصیه‌های مهمی کردند.

بر اساس این یادداشت، مقامات آمریکائی بر حملات نظامی به جمهوری اسلامی ایران تهدید می‌کند و این در حالی است که مذاکرات به سوی تدوین سند نهایی و نگارش توافق کلی حرکت می‌کند، در واقع مهم‌ترین هدف آنها از این سخنان افزایش بار روانی برای دستیابی به امتیازات بیشتر است.

در این بین روشنگری مقام معظم رهبری بسیار راهگشا به نظر می‌رسد؛ چرا که ایشان با صراحت فرمودند«به مذاکره با رعایت خطوط اصلی ادامه دهید و اگر در این چارچوب به توافق هم رسیدید اشکالی ندارد اما به هیچ وجه زیر بار تحمیل، زور، تحقیر و تهدید نروید.»

اما آنچه در بیانات مقام عظمای ولایت تبیین می‌شود این است که بر اساس قوانین بین‌المللی هرگونه مذاکرات و تعهداتی در صورت تهدید به هر شکلی، مشروع نیست.

در واقع آن‌چه مشخص به نظر می‌رسد این است که رهبری با سیاست غرب به سردمداری آمریکایی‌ها آشنا هستند که آنها می‌خواهد با کسب امتیازات بیش از حد، از خود چهره برتر در دنیا بسازد و جمهوری اسلامی ایران را یک شکست خورده نشان دهد، در این صورت است که افکار عمومی را با خود همراه می‌سازد و می‌تواند زمینه تسلط و استثمار بر انقلاب اسلامی ایران را فراهم کند.

اما نکته بسیار مهمی که در سخنان امروز رهبری قابل درک به نظر می‌رسید این نکته بود که ما سیاست مذاکره را بر اساس عدم وجود ظلم و تهدید پذیرفتیم و باید برای ادامه این مذاکرات نیز فضای امن و صادقانه در بین طرف‎های مذاکره کننده ایجاد شود.

بیانات امروز رهبری القاکننده این مطلب بود که اگر قرار باشد غربی‌ها تهدیدات نظامی را ادامه دهند و در کنار مذاکره، بر روی میز بودن تهدیدهای نظامی تاکید کنند، بهتر است تیم مذاکره‌کننده مذاکرات را تعطیل کنند.

هرچند این امر برای کسانی که بهبود شرایط اقتصادی کشور را به رفع تحریم‌ها گره زده‌اند کمی ناخوشایند به نظر می‌رسد اما باز هم به مواضع رهبری که مواضع ملت است رجوع می‌کنیم، ایشان در این خصوص فرمودند«اکنون برای همه در داخل ثابت شده است که اینگونه نیست که حل مشکلات اقتصادی کشور وابسته به رفع تحریم‌ها باشد بلکه مشکلات اقتصادی باید با تدبیر و اراده و توانایی‌های خودمان حل شوند، چه تحریم‌ها باشند و چه نباشند.»

به هر حال به نظر می‌رسد تیم مذاکره‌کننده و دولت که مواضع متناقضی در خصوص صدور فکت‌شیت ایرانی داشتند!! در این زمینه بسیار مهم با توجه زیاد به فرمان رهبری راه را برای کسب امتیاز دشمن از کشورمان ببندند و بدانند که این ملت در حمایت از مواضع مقام عظمای ولایت «با مذاکراتی که زیر شبح تهدید باشد، موافق نیستند» و بهتر است با توجه به فرمان رهبری در صورت افزایش تهدید و ترعیب صحنه مذاکره را ترک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا