۳ دقیقه دست زدن برای انتقاد از کی‌روش

بصیر، افشین پیروانی با حضور در برنامه ورزش و مردم ضمن تسلیت دوباره به خاطر درگذشت مهدی نفر مجری سابق این برنامه و خبرنگار ورشی خبرگزاری فارس، در مورد انتخابش به عنوان مدیر تیم ملی گفت: در تماسی که مسئولان فدراسیون با من داشتند اعلام کردند پست سرپرستی حذف شده و پست جدیدی در تیم ملی در نظر گرفتند که اولیور بیرهوف در تیم ملی آلمان و ماتیاس سامر در بایرن‌مونیخ داشتند. در چند جلسه که با فدراسیون داشتیم قرار شد این مسئله در هیأت رئیسه مطرح شود و پس از جلسه با کی‌روش این توافق صورت گرفت.

وی افزود: خوشحالم این اتفاق بزرگ برایم رخ داد تمام تلاشم را می‌کنم تا شرایط بهتری برای تیم ملی بوجود بیاید. این کار نیاز به همبستگی و اتحاد دارد تا تیم ملی بتواند در راه سختی که تا جام جهانی روسیه دارد، موفق باشد.

مدیر تیم ملی امید در مورد اینکه آیا حکم خود را  دریافت کرده است، اظهار داش: در حال حاضر حکم ما زبانی بوده است. هیأت رئیسه با حضور من موافقت کردند و انشاءالله پس از بازگشت مسئولان فدراسیون از شهر مشهد این کار انجام می‌شود.

وی در مورد اینکه مدیر تیم ملی همان وظایف سرپرست را دارد، گفت: در این پست بخشی از کارهای سرپرستی وجود دارد ولی پست مدیر تیم ملی اهمیت بالاتری دارد. فدراسیون قصد داشت یک فرد ورزشی را در این پست انتخاب کند. بخشی از اختیارات کی‌روش هم به من رسیده و کارهای مربوط به اردوها و مسابقات خارجی و جلسات AFC به من مربوط است. از دوستان تقاضا کردم در این پست اجازه تصمیم‌گیری داشته باشم.

پیروانی در مورد جلساتش با علی کفاشیان عنوان کرد: کارمان بسیار سخت است باید قبول کنیم کره جنوبی، ژاپن و استرالیا سطح شان از ما بالاتر است. این ۳ تیم از همین حالا تدارک حضور در جام جهانی را می‌بینند. آنها بازیکنان بسیار زیادی دارند که نفرات درجه دوم‌شان به تیم‌های حوزه خلیج فارس می‌آیند. اکنون ۲ تیم از امارات، ۲ تیم از قطر، ۲ تیم از عربستان و ۲ تیم از ایران به مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا راه یافتند. این نشان می‌دهد فوتبال سایر کشورها هم پیشرفت کرده است. اینکه فکر کنیم ما به راحتی موفقیت می‌رسیم اشتباه است. به کفاشیان گفتم نباید این احساس را داشته باشیم که چون یک زمان تیم برتر آسیا بودیم خیلی راحت به جام جهانی برویم البته باید به این نکته هم توجه کرد که ما در ایران یک مربی بسیار خوب و حرفه‌ای داریم.

وی در ارتباط با جلساتش با کارلوس کی‌روش عنوان کرد:‌ بعد از توافقاتی که صورت گرفت چند جلسه با کی‌روش داشتیم. به نوعی کارمند شدم و از ساعت ۱۰ صبح تا ۵-۶ عصر به دفتری که در آکادمی فوتبال دارم می‌روم و در آنجا اعضای کادر فنی تیم ملی هم حاضر می‌شوند و در مورد مسائل مختلف تیم صحبت می‌کنیم.

مدیر تیم ملی فوتبال ایران اظهار داشت: کی‌روش یک برنامه تدوین کرده که طی آن مسیر ایران تا رسیدن به جام جهانی روسیه را مشخص کرده است. در این دفترچه برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تیم، زمان شروع کار و … مشخص شده است.

وی در مورد اینکه در دوران بازیکنی هیچ وقت از زمین اخراج نشده است،‌گفت: یکی از افتخارات من همین موضوع است. افتخار قهرمانی‌های متعدد با پرسپولیس، حضور در جام جهانی و موفقیت در جام باشگاه‌های آسیا یک طرف و اینکه ۳ سال توانستم بازیکن اخلاق شوم و هیچ وقت کارت قرمز نگرفتم از بزرگترین افتخارات من است.

پیروانی در ارتباط با اینکه آیا فکر می‌کند بتواند با کی‌روش تیم قوی‌ تشکیل دهد، عنوان کرد: اعتقاد دارم اول باید به خودم احترام بگذارم تا دیگران مجبور شوند به من احترام بگذارند. تمام سعی‌ام را می‌کنم که به تیم ملی کمک کنم. متاسفانه برخی حرف و حدیث‌ها در مورد کی‌روش مطرح می‌شود. بنده خودم حاشیه ندارم و این مسائل را قبول نمی‌کنم. مطمئن باشید در تیم ملی به خصوص با کی‌روش به مشکل نمی‌خوریم. شما هیچ وقت نمی‌توانید تصور کنید که سرمربی رئال مادرید می‌شوید و در منچستر یونایتد مربیگری می‌کنید و بتوانید ۳ بار با تیم‌های مختلف در جام جهانی حاضر شوید. اینها نشان می‌دهد کی‌روش مربی بسیار بزرگی است پس باید تعاملات لازم را انجام دهیم تا به جام جهانی برویم.

مدیر تیم ملی امید در پاسخ به این سؤال که کی‌روش گاهی اوقات حرف از رفتن می‌زند و آیا از ته دل او خبر دارد، تصریح کرد: مهمترین ناراحتی کی‌روش بحث امکانات و سخت‌افزار است و این امکانات جوابگوی فوتبال نیست. بدترین اتفاق این است که کار اشتباه نتیجه بدهد. اگر ۲۰ سال پیش ما ۸ نفری به مجموعه انقلاب می‌رفتیم و در یک زیرزمین مستقر می‌شدیم و توانستیم نتیجه بگیریم دلیل نیست که امروز هم همین الگو را در نظر داشته باشیم. اکنون هم شرایط فوتبال بد شده است. یک ماه است یک گروه در تهران می‌گردند تا یک زمین مناسب برای تمرین پیدا کنند.

وی افزود: آنوقت ما می‌گوییم چرا او به شرایط زمین انتقاد می‌کند. چرا کی‌روش باید در ابتدای هر دوره اردویی کار بدنسازی انجام دهد اگر بازیکنان در باشگاه‌های ایرانی آماده می‌شدند دیگر نیازی به این کار نبود. کی‌روش ۲-۳-۵ یا چند سال دیگر بالاخره از فوتبال ایران می‌رود. در فوتبال‌مان باید همیشه افراد بزرگ را انتخاب کنیم. فوتبال، والیبال، بسکتبال و .. رشته‌های وارداتی هستند و مثل کشتی و تکواندو نیستند که افراد بسیار بزرگی در آن فعالیت کنند. همین چند وقت پیش می‌دیدم که احسان حدادی تا چه اندازه نسبت به مشکلاتی که برایش به وجود آمده، انتقاد می‌کند.

پیروانی در ادامه تاکید کرد: در ایران مربیان خوبی مثل علیرضا منصوریان، حسین فرکی، عبدالله ویسی، رسول خطیبی و .. داریم. ما مخلص این مربیان هم هستیم ولی چقدر خوب است که ما برای آنها و همه مربیان دوره‌های آموزشی بالا در نظر بگیریم. فوتبال امروز جزو بزرگترین صنعت‌های جهان است. افتتاحیه جام جهانی به تنهایی ۳ میلیارد بیننده دارد. نباید با یک باخت یا مساوی به سر سرمربی تیم ملی بریزیم و به او بگوییم چرا شرایط اینطور است و برنامه‌ریزی خوبی انجام نمی‌گیرد.

مدیر تیم ملی یادآور شد: از دوستان می‌خواهم این بخش از صحبت‌هایم را برای کی‌روش ترجمه نکنند. سال قبل فدراسیون برنامه آموزشی برای مربیان در نظر گرفت که طی ۲ روز و در دو نوبت صبح و عصر آموزش‌های لازم به مربیان داده می‌شد. یکی از اساتید آنجا حدود یک ربع صحبت کرد، انتقادهای زیادی علیه کی‌روش مطرح کرد. حاضران در آن جمع اگر برای هر یک از اساتید دست می‌زدند برای آن فرد ۳ دقیقه دست می‌زدند. این اتفاق باعث شد عصر همان روز دیگر در کلاس‌ها شرکت نکنم. این رفتارها قشنگ نیست. باید تعامل داشته باشیم. تمام تلاشم را می‌کنم تا اتحاد خوبی در فوتبال صورت بگیرد و باید قبول کنیم که کی‌روش هم شخصیت بسیار حرفه‌ای و باشخصیت دارد.

پیروانی در پاسخ به این سؤال که چرا کی‌روش گاهی ساز جدایی کوک می‌کند، گفت:‌ او هم به دنبال آبروی خودش است. کی‌روش می‌گوید اگر قرار به ماندن باشد نباید دنبال زمین و امکانات بگردد.

وی در مورد اینکه آیا وضعیت فنی تیم ملی فوتبال ایران نسبت به قبل بهتر شده است، اظهار داشت: شرایط بهتر شده است. اگر روزی علی دایی و خداداد را داشتیم امروز وضعیت فوتبال نسبت به قبل متفاوت شده است. آن زمان‌ها خودم وقتی درون زمین حضور داشتم از دیدن بازی نفراتی مثل باقری، عزیزی و دایی لذت می‌بردم. زمانی که کی‌روش به فوتبال ما آمد از لحاظ فنی فوتبال ساکنی را بازی می‌کردیم اما اکنون از لحاظ فوتبالی شرایط بهتری داریم. الان از لحاظ دفاعی در استانداردهای جهانی هستیم و در خط حمله با حضور یکسری از جوانان شرایط‌مان کم کم بهتر می‌شود. برخی نسبت به کارهای هجومی تیم ملی انتقاد می‌کنند. اگر قرار باشد در دفاع هم مثل حمله باشیم آنوقت چه تفاوتی بین ما و تیم‌هایی مثل آلمان، اسپانیا و آرژانتین وجود دارد.

مدیر تیم ملی امید در ارتباط با اینکه چطور باید از مربیان شایسته وطنی استفاده کرد و در بالا بردن دانش آنها فعالیت داشت، عنوان کرد:این مسئله مربوط به کی‌روش نیست. به زودی لیگ برتر تمام می‌شود و افرادی که مسئول هستند باید شرایط را فراهم کنند تا مربیان دوره‌های آموزشی را پشت سر بگذارند.

وی در مورد اینکه آیا کی‌روش می‌تواند شرایط آموزشی برای مربیان جوان مثل علیرضا منصوریان و یحیی گل‌محمدی فراهم کند، خاطرنشان کرد: همین جا اعلام می‌کنم هر کدام از دوستان که مایلند می‌توانند در اردوهای تیم ملی حاضر شوند. از آخر همین ماه اردوهای تیم ملی شروع می‌شود و هر کسی که علاقه داشته باشد می‌تواند در تمرینات ما شرکت کند و اگر سؤالی هم دارند ما در خدمت آنها هستیم و می‌تواند شرایط را برای برگزاری جلسه با کی‌روش به وجود بیاورد. مطمئن باشید کی‌روش هم از این موضوع استقبال می‌کند. همه ما یک خانواده هستیم و اگر از هم فاصله بگیریم این مسئله به نفع فوتبال نیست. مربیانی مثل حسین فرکی، عبدالله ویسی، یحیی گل‌محمد، محمد خاکپور و … هر زمان که لازم دانستند می‌توانند به تمرینات تیم ملی بیایند و یا جلسه‌ای داشته باشند.

پیروانی در پاسخ به این سؤال که راه پیشرفت فوتبال را چه می‌داند، عنوان کرد: باید شرایط را برای ورود افراد دانشگاهی در فوتبال فراهم کنیم جسارت نمی‌کنم اما برخی از همکاران ما موضوعات اولیه مثل تغذیه،‌ مسائل فیزیولوژی و .. را رعایت نمی‌کنند. امروزه علم وارد فوتبال شده و شرایط علمی‌تر دنبال می‌شود. متاسفانه اختلافاتی هم بین فوتبال و سایر رشته‌ها به وجود آمده که این حرف‌ها درست نیست. همانطور که ما ۵ صبح بیدار می‌شویم و کشتی نگاه می‌کنیم و از مسابقه آنها لذت می‌بریم منتظر هستیم امکانات لازم را برای این ورزش فراهم کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: وقتی پول حرفه‌ای در فوتبال داده می‌شود باید علم را هم وارد کنیم. فوتبالیست به طور مثال ۱ میلیارد دریافت می‌کند که ۲۰ درصد در آن به عنوان مالیات کم می‌شود.

پیروانی در مورد اینکه چرا مالیات کی‌روش را فدراسیون پرداخت می‌کند و مبلغ آن بسیار کم است،‌اظهار داشت: هر کسی هم که به تیم ملی بیاید با توجه به قراردادی که بسته شده، فدراسیون موظف است مالیات کی‌روش را بدهد. مبلغ مالیاتی که مطرح شده برای ۴ سال است اما همانطور که گفتم پولی که به فوتبالیست‌ها پرداخت می‌شود آن چیزی نیست که در قرارداد است. یک مقدار بابت مالیات، یک مقدار بابت جریمه و یک مقدار هم خود باشگاه پرداخت نمی‌کند. در ایران ۸۰ میلیون جمعیت داریم که ۸۰ نفر آنها فوتبالیست بزرگی می‌شوند. در این بین اگر این نفرات پول زیادی بگیرند چیز عجیبی نیست چرا که فوتبال یک ورزش تخصصی است و مثل پزشکان که تخصص خاص خودشان را دارند.

وی افزود: از سال ۸۲ یا ۸۳ که در پرسپولیس بودم هنوز طلبکارم اما مالیات آن قرارداد از من گرفته شده است. از سال ۸۷ که مربی پرسپولیس بودم هنوز طلب دارم ولی مالیات آن را پرداخت کردم. اکنون ۵۰ روز است کی‌روش را در تهران نگه داشتند و او ممنوع‌الخروج است. این اتفاق برای فوتبال ایران خوب نیست و بازتاب خوبی در جهان ندارد. فدراسیون باید این پول را پرداخت کند اما آنها می‌گویند پولی نداریم و صدا و سیما پول‌مان را نمی‌دهد آنوقت ما باید کاری کنیم تا شرایط تلطیف شود. امیدوارم صدا و سیما هم در این مورد اقدامات لارم را انجام دهد تا این مشکلات برطرف شود.

مدیر تیم ملی امید در رابطه با موفقیت پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا عنوان کرد: هواداران به خوبی از پرسپولیس حمایت کردند. هواداران سرمایه اصلی پرسپولیس هستند. پرسپولیس با حمایت هواداران در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد بسیار خوبی داشت و امیدوارم در مرحله بعد هم این اتفاق بیفتد. بازی روز چهارشنبه یک مسابقه ملی بود. سرمربی بنیادکار اعلام کرد باعث افتخارم بود که در حضور این همه هوادار بازی کردیم. اکنون محمدحسین نژادفلاح در پرسپولیس است. از او شناخت دارم و می‌دانم از زحمت‌کشان ورزش است.  هر چند در این بین اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد اما امیدوارم پرسپولیس موفق شود. اکنون مربی بزرگی مثل برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس است تا بتواند این تیم مردمی را به موفقیت برساند. پرسپولیس امسال شرایط خوبی نداشته اما امیدوارم نتایج این تیم در سال آینده بهتر شود.

پیروانی در خصوص راه صعود تیم ملی به جام جهانی عنوان کرد: ۴ تیم به صورت مستقیم می‌روند و ۱ سهمیه نصفه هم وجود دارد و باید بازی آن در دیدار پلی‌آف در تیم‌های آمریکای جنوبی برگزار شود. شما دیدید دور قبل نماینده آسیا با اروگوئه بازی کرد که در آن تیم سوآرز و کاوانی حضور داشتند. از آخر ماه جاری اردوی تیم ملی آغاز می‌شود. ازبکستان از ما درخواست بازی دوستانه کرده و بنده در این مورد وارد کار شدم. این حرف را قبلا نزدم اما کی‌روش در جلسه‌ای که داشتیم اعلام کرد ما ایران هستیم و در رنکینگ آسیا تیم اولیم.

اگر ازبکستان می‌خواهد با ما بازی کند باید پول بدهد. در این ارتباط نامه‌نگاری‌های لازم را کردیم. او می‌توانست نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد و فقط بازی را انجام دهد کلیه اختیارات به من داده شده و خودش به این مسئله ورود نکرد. ما در نامه‌نگاری‌ها خواستیم برای ما بلیت تهیه کنند و هزینه‌هایمان را بدهند که تا به حال نیمی از این درخواست‌ها را پذیرفته‌اند. کی‌روش در خفا چنین رفتارهایی دارد.

وی در پایان عنوان کرد: با برد تیم ملی میلیون‌ها نفر خوشحال می‌شوند. مسئولان عالی رتبه کشور باید کمک کنند بودجه وزارت ورزش کم است و مسئولان بلندپایه باید بودجه بیشتری را برای فدراسیون‌ها در نظر گیرند تا موفقیت‌های بیشتری حاصل شود./

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا