افقهی در گفت‌وگوی مشروح با دانا:

تیم مذاکره کننده حق ندارد از جانب خودش به آمریکایی ها قول اجرای پروتکل الحاقی را بدهد/ آقایان عقب نشینی های خود را در قالب نرمش قهرمانانه توجیه می کنند

بصیر، سیدهادی افقهی کارشناس مسائل سیاسی درخصوص حضور جان کری در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل و ملاقات با نماینده ایران در این نهاد بین مللی اظهار داشت: آمریکا سیاست پراگماتیستی و عمل گرایانه در مورد همه کشورها و حتی کشورهای متخاصم خود به کار می گیرد. مکان هرچند نشانه هایی از وضعیت روحی-روانی دو طرف مذاکره کننده دارد؛ ولی این دو طرف دیگر از چارچوب مکان گذر کرده اند. من تصور می کنم که آقای جان کری به دنبال یک فضای آرام تر و مطبوع تر در مذاکرات است تا تیم مذاکره کننده آمریکایی بتوانند به نحو احسن به اهدافشان در توافق نامه نهایی دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی ها یک روز تهدید می کنند؛ یک روز از گزینه های روی میز حرف می زنند؛ یک روز از تعامل مثبت میان دو طرف مذاکره سخن می گویند؛ یک روز مانع از اعطای ویزا به نماینده ایران در سازمان ملل می شوند و یک روز هم در دفتر نمایندگی ایران حاضر می شوند و حتی من شنیدیم که جان کری گفته است “ای کاش در آمریکا هم یک رهبر مثل ایران حضور داشت.” بنابراین من تصور می کنم که آمریکایی ها با یک رویکرد واحد با ما رفتار نمی کنند و بر اساس شرایط و در زمینه های مختلف سعی می کنند رویکرد های خودشان را تنظیم کنند و این ناشی از مکر آنهاست.

آقای هاشمی هیچ گاه نمی گویند که به چه قیمتی ارتباط ایران و امریکا برقرار شود

این کارشناس مسائل سیاسی درباره پرداختن رسانه های داخلی و خارجی به این موضوع ابراز داشت: این طبیعی است و مخصوصا رسانه های اصلاح طلب خود را به آب و آتش می زنند تا وانمود کنند آمریکا نسبت به ایران حسن نیت دارد.

وی افزود: همانطور که می دانید اظهارات خیلی صریح و روشن تری از زبان آقای هاشمی نقل شد که باید با آمریکا رابطه برقرار کنیم. اما آقای هاشمی نرخ این رابطه را مشخص نکردند و نگفتند که به چه قیمتی این ارتباط برقرار شود؟ آقای هاشمی حتی اشاراتی داشتند از زبان حضرت امام (ره) مبنی بر تمایل ایشان برای تمام شدن خصومت ها میان ایران و آمریکا و در حقیقت باور آقای هاشمی این است که تا ما با آمریکا رابطه برقرار نکنیم، خیلی از مشکلات مان حل نخواهد شد. مطمئنا این دیدگاه مورد تأیید خیلی از مقامات ما نیست ولی سوژه های خوبی برای برخی از مطبوعات مخصوصا اصلاح طلبان است تا روی این مطلب تأکید کنند.

وی در ادامه گفت: جالب آن است که زمانی که آمریکاییان به ما پرخاش و توهین می کنند و حتی ما را تهدید می کنند، اصلا به این جوانب نمی پردازند و این ناشی از عدم تعادل در بررسی، ارزیابی و فهم درست مسائل است و حتی آنها شاید یک تعصب دارند روی این موضوع که نباید روی این اهانت ها و تحقیر های ملت ایران توسط آمریکا تمرکز داشت و باید از آنها عبور کرد.

آقایان عقب نشینی ها و وادادگی های خود را در قالب نرمش قهرمانانه توجیه می کنند

افقهی درخصوص رویکرد وزارت امور خارجه و دولت نسبت به اقدامات آمریکا و ایادی آنها در منطقه تصریح کرد: مقام معظم رهبری سه محور و شاخص برای پیشبرد، تعامل و توسعه روابط مان با دنیای خارج معرفی کرده است؛ اول حفظ عزت مان است که بالاتر از همه ارزش هاست، دوم بحث مصلحت و سوم هم موضوع حکمت است. بنابراین ما موظفیم در برخورد با همه کشورهای جهان اعم از آمریکا و حتی کشورهای میکروسکوپی حوزه خلیج فارس، مبتنی بر این سه ملاک برخورد کنیم.

وی ادامه داد: اما آقایان عقب نشینی ها و وادادگی های خود را در قالب نرمش قهرمانانه توجیه می کنند؛ درحالی که منظور مقام معظم رهبری، نرمش قهرمانانه صرفا در مسأله هسته ای است؛ نه در تعامل و ارتباط با تمام دنیا. سؤال من این است که آیا ما در حال حاضر در رابطه با موضوع یمن، رژیم صهیونیستی، طرح توطعه آمیز آمریکا برای تقسیم عراق به سه کشور باید نرمش قهرمانانه نشان دهیم؟ خیر. این عده آمدند دایره نرمش قهرمانانه را گسترش دادند و بدون قید و شرط می گویند که ما می خواهیم با تمام دنیا تعامل کنیم. درحالی که ما همیشه وقتی می گفتیم میخواهیم با دنیا تعامل کنیم، یک استثنایی در پرانتز قائل می شدیم و آن هم ارتباط با آمریکا و رژیم صهیونیستی بود. آیا واقعا کسانی که دم از تعامل با تمام دنیا می زنند، نمی داند که ما خطوط قرمزی داریم و نباید از این خطوط تجاوز کنیم؟ آیا عمدی در کار است و می خواهند قبح مسأله را بشکنند؟

عربستان مدعی است که ناخن های ایران را در یمن می چیند و وزارت خارجه ما به آنها تبریک می گوید

این کارشناس سیاسی با چند ذکر مثال افزود: چندین بار به مردم ما توهین شد؛ به پیامبر اکرم توهین شد، اما در مقابل موضع گیری های وزارت خارجه ما خیلی محافظه کارانه بود و آنها همیشه ترس از این داشتند که نکند روی مذاکرات هسته ای ما تأثیر بگذارد. آیا ما مقدس تر، ارزشمندتر و والاتر از مقام رسول الله داریم؟ نباید امر مشتبه شود بین این که ما می خواهیم با دنیا تعامل کنیم و این اینکه دستیابی به منافع مان به قیمت از بین رفتن عزت نفس ما تمام شود.

وی همین طور گفت: در اوج کشتار مردم یمن می بینیم که وزیر خارجه ما به وزیر خارجه عربستان تبریک می گوید. آن هم تبریک به یک شخص فاسد و مفسد به اسم عادل الجبیر که مفاسد اخلاقی و سیاسی اش و سرسپردگی اش به آمریکا و صهیونیست ها زبان زد عام و خاص است. این خیلی شکننده و موهن است. ما می خواستیم چه چیزی را به عربستانی ها ثابت کنیم؟ حسن نیت تان به عربستان سعودی؟ عربستانی که در همه فجایعی که در منطقه رخ داده است دست آلوده رژیم آل سعود در آن دیده می شود و تا مفرغ آغشته به خون مردم مظلوم سوریه و عراق بحرین و لبنان و یمن است. ما به مردم یمن چه جوابی داریم که بدهیم؟ بگوییم که این عرف دیپلماتیک است؟ مگر زمانی که آقای ظریف به وزارت خارجه منصوب شدند، سعود الفیصل تبریک گفت؟ این اصلا رسم نیست؛ آنها باید خشم انقلابی خودشان را نشان می دادند که یمنی ها دارند توسط این جنایتکارها قتل عام می شوند.

وی در ادامه یادآور شد: مسئولین سعودی شبانه روز در مطبوعات، رسانه ها و موضع گیری های رسمی شان به ما اهانت می کنند. آنها رسما اعلام کرده اند که ما داریم ناخن های ایران را در یمن می چینیم. عادل الجبیر بارها اعلام کرده است که ما هیچ توجهی به پیشنهاد ۴ ماده ای ایران نمی کنیم؛ چرا که ایران را جزئی از مشکل می دانیم. باید گفت که این اقدام وزارت خارجه ما خودباختگی و وادادگی است. این حرکت ما حتی منطقی هم نیست؛ چراکه آنها در اصل و در واقع شکست خورده اند و در موضع ضعف هستند. آنها بازنده اصلی جنگ علیه یمن هستند و در اوضاع داخلی شان نیز بسیار بهم ریخته اند. به نظر من این اقدام آقای ظریف اگر دیپلماتیک هم که باشد باید براساس اصول اخلاقی، انسانی، عزت نفس، مصلحت و حکمت باشد؛ ولی متأسفانه این طور به نظر نمی رسد.

تیم مذاکره کننده و دولت هیچ حقی در قانون برای موافقت با پروتکل الحاقی ندارند

سیدهادی افقهی درباره ادعای آمریکا مبنی بر بازدید دائمی از مراکز هسته ای ایران اظهار داشت: این دو وجه دارد. وقتی ما NPT را امضا کردیم یعنی به صورت متعارف این حق را به آژانس دادیم که گاه به گاه با حفظ ضوابط بیاید و یک بازدید متعارف و عادی از مراکز هسته ای ما داشته باشد. اما این اگر بخواهد تبدیل به یک استثنا شود و شیوه های بازرسی، اماکن بازرسی، دفعات بازرسی و کیفیت بازرسی خارج از آن چارچوب عرفی که قانون درNPT تعریف کرده باشد، قطعا قابل قبول نیست.

وی در خصوص موضوع پروتکل الحاقی و پذیرش داوطلبانه آن از سوی ایران تصریح کرد: من تعجب می کنم از برخی اظهارات تیم هسته ای که می گویند حاضریم پروتکل الحاقی را به طور داوطلبانه برای راستی آزمایی اجرا کنیم. شما به چه حقی می خواهید این را اجرا کنید؟ درحالی که مجلس باید در این زمینه تصمیم گیری کند و این در قانون قید شده است. این اصلا قابل قبول نیست که گفته شود این موضوع یک مقوله بین المللی است و ربطی به مجلس ندارد و تا زمانی که داوطلبانه باشد در چارچوب قوانین بین المللی به آن عمل می شود. این یک مغالطه آشکار است.

تیم مذاکره کننده با قول دادن برای اجرای پروتکل الحاقی، آمریکا و اسرائیل را خوشحال می کند

وی ادامه داد: پروتکل الحاقی در شرایط استثنایی برای برخی از کشورها آن هم نه با برداشت و تفسیری که آمریکایی ها از آن دارند، اجرا می شود. در حالی که آمریکاییان معتقدند که در هر زمانی، از هر مکانی که به آن مشکوک شدند، می توانند بازدید داشته باشند. آنها برای قانع کردن مسئولین ما در این زمینه استدلال و دلیل و برهان هم می آورند و در این شرایط اگر با این بازدیدها موافقت شود، یک فاجعه است و اگر هم پذیرفته نشود، بازهم فاجعه دیگری است و مدعی می شوند که ببینید ایران به تعهداتش عمل نکرد و نحریم ها مجددا اعمال می شود.

این کارشناس سیاسی در انتها با قاطعیت اذعان داشت: تیم مذاکره کننده حق ندارد از جانب خودش به آمریکایی ها قول اجرای پروتکل الحاقی را بدهد و آمریکایی ها و صهیونیست ها را خوشحال کنند. شهدای هسته ای ما نیز با درز پیدا کردن اطلاعات مخفیانه و طی یک پروسه به شهادت رسیدند. بنابراین مسئله پروتکل الحاقی مسئله بسیار حساس و خطرناکی است و به این سادگی دولت حق پیشنهاد این کار را دارد و در مجموع اصلا حقی برایش در قانون پیش بینی نشده است.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا