اقدام عجیب شهرداری درباره نمایشگاه کتاب

بصير،
شهرداری تهران در اقدامی عجیب همزمان با آغاز به کار نمایشگاه کتاب تهران بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی این نمایشگاه را از سطح شهر جمع کرده است. طبق گفته مسئولان بنا به توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی نمایشگاه کتاب می‌بایست تا ایام برگزاری نمایشگاه در سطح شهر باقی می‌ماند، اما گویا این امر تاکنون محقق نشده است.

در سال‌های اخیر انتقادات و گلایه های بسیاری از اهالی فرهنگ به این مسأله اختصاص دارد که تبلیغ کتاب و کتابخوانی در سطح کشور بسیار ضعیف است. در حالی که انواع و اقسام محصولات از چیپس و پفک گرفته تا برندهای مختلف ساعت، لوازم آشپزخانه، لوازم آرایشی و غیره در سال‌های اخیر هم در صدا و سیما و هم در سطح شهر کلیه فضاهای تبلیغاتی را به خود اختصاص داده‌اند، اما کتاب همچنان سهمی جدی در تبلیغات ندارد. اکنون در اردیبهشت ماه که فصل کتاب و کتابخوانی نام‌گذاری شده و سال جدید ناشران به شمار می‌رود، تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران نیز از سطح شهر جمع آوری شده است و این با انتقاد ناشران و نویسندگان مواجه شده است.

امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران در این باره اذعان می‌کند که شهرداری تهران طبق قرارداد قبلی می‌بایست تا پایان ایام نمایشگاه بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی مرتبط با کتاب و نمایشگاه را در سطح شهر حفظ می‌کرد، اما در طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» که قرار بوده تصاویر بیش از ۱۵۰۰ تابلوی نصب شده در خیابان‌های تهران جایگزین تبلیغات شهری شوند، اشتباهاً پوسترها و بنرهای تبلیغاتی نمایشگاه کتاب نیز جمع آوری شده است. ما مراتب را به شهرداری اطلاع داده‌ایم و قرار است بنرها و تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران دوباره به جای خود بازگردند.

به نظر می‌رسد طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» که طرحی خوب و مورد پسند هنرمندان تجسمی است و اقدام مثبت شهرداری در حمایت از آثار هنری و تبلیغ آثار هنرمندان عرصه تجسمی کشور به جامعه نیز تصور می‌شود، می‌توانست در زمانی بعد از نمایشگاه کتاب در دستور برپایی قرار گیرد تا خیز شهرداری در حمایت تبلیغی از آثار هنری و ادبی در برابر یکدیگر قلمداد نشود.

تبلیغ کتاب یکی از زنجیره‌های مفقودشده چرخه کتاب و کتابخوانی در چند سال اخیر است که همواره به دلیل نبود پشتوانه مالی صنعت نشر جامعه از آن محروم شده و کالاهای تبلیغاتی و سودآور تجاری جای آن را در تبلیغات گرفته اند.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا