عراقچی: دخالت سنا، اجرای توافق را حدود ۲ ماه به تاخیر می‌اندازد

بصیر،سیدحسین نقوی حسینی در تشریح نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در نشست امروز جنایات جنگی و کشتار بی‌رحمانه عربستان سعودی در یمن بررسی شد، در این جلسه بروجردی جنایات آل سعود در عربستان را در تاریخ جهان اسلام نادر خواند و گفت که اقدام آل سعود به نام اسلام و خادم حرمین شریفین جنایات مشابه رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بروجردی اعلام کرد که پشت جنایات مذکور آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی قرار دارند که یار و یاور جنایت‌کاران و متجاوزان شده‌اند. کمیسیون امنیت ملی جنایات مذکور را مجدد به شدت محکوم نموده و از ملت بزرگ ایران از راهپیمایی باشکوه خود در سراسر کشور در محکومیت رژیم آل سعود تقدیر کرد.

وی ادامه داد: ادامه جلسه با حضور عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده آخرین وضعیت و شرایط مذاکرات به همراه قشقاوی معاون وزیر خارجه مورد بررسی قرار گرفت، در این جلسه عراقچی گفت که بعد از بیانیه لوزان طرفین متونی را به‌عنوان پیش‌نویس تهیه کرده بودند که طی مذاکرات اخیر این متون به کار گرفته شد و تقریبا به یک متن واحدی دست یافته‌ایم که پرانتزهای زیادی داشت. بخشی از مسائل کاملا روشن شده و پرانتزها حذف شده ولی بخش دیگری همچنان باقی مانده است. بنابراین هنوز مذاکرات سختی داریم. تا اینجا حدود ۲۰ صفحه تهیه شده که بعد از مقدمه، بخشی مربوط به فعالیت هسته‌ای و بخشی مربوط به لغو تحریم‌ها و بخشی هم جدول زمانی آن است. از دو روز آینده مجدداً کار روی متن را شروع می‌کنیم. البته در ضمائم هنوز مسائل اختلافی داریم.

وی افزود: عراقچی همچنین گفت که آنچه که به نظر می‌رسد این است که ما توافق را در متن مذاکرات دست‌یافتنی می‌دانیم. البته بیرون از مذاکرات لابی صهیونیست، سعودی‌ها و داخل آمریکا تلاش‌هایی می‌کنند که توافق انجام نشود. یکی از اعتراضات نمایندگان کنگره آمریکا و مقالاتی که سیاسیون منتشر کردند این است که توافق ایران را به‌عنوان یک قدرت صاحب فناوری هسته‌ای به رسمیت می‌شناسد. بالاخره اینکه طرح اخیر به سنا آمد مبنی بر اینکه اولا کنگره در متن تغییری ندهد و دیگر اینکه کنگره به اعلام مخالفت رای دهد (و این یعنی عدم قبول) و سوم اینکه دولت فقط گزارش صحت اجرا را به کنگره بدهد. در چنین صورتی چه حالت‌هایی پیش می‌آید و کنگره سکوت می‌کند. کنگره اعلام مخالفت می‌کند که رئیس جمهور آن را وتو می‌کند و شکست وتوی رئیس جمهور هم دو سوم آرای کنگره را می‌خواهد که امکانپذیر نیست.

نقوی حسینی ادامه داد: معاون وزیر خارجه افزود که تنها اثر دخالت سنا، اجرای توافق را حدود ۲ ماه به تاخیر می‌اندازد و الا اثر دیگری ندارد. حالا فرض کنیم کنگره وتوی رئیس جمهور را شکست، چه کسی ضرر می‌کند؟ قطعاً آمریکایی‌ها ضرر می‌کنند. چون ما به راه خود ادامه می‌دهیم در حالی که وحدت ۱+۵ دچار شکست می‌شود، تحریم‌ها متزلزل می‌شود، شورای امنیت توافق را تایید کرده و نتایج حاصله به ایران می‌رسد و اروپایی‌ها با ایران همراه شده‌اند، تحریم‌های آمریکایی به این شکل لغو می‌شود که تحریم‌های دولت آمریکا لغو می‌شود. تحریم‌های کنگره توسط دولت متوقف می‌شود. تحریم‌های مالی- اقتصادی اروپا لغو می‌شود و تحریم‌های شورای امنیت هم لغو می‌شود، ما به دنبال همزمانی اقدامات طرفین هستیم و در این زمینه به راه‌حل‌هایی هم رسیده‌ایم.

وی گفت: عراقچی در پاسخ به این سوال که چرا کنگره بعد از لوزان وارد عمل شد، گفت که چون تا بیانیه لوزان چیزی روشن نشده بود، وقتی که ما عضو آژانس و ان‌پی‌تی باشیم، بازرسی‌های آن را خواهیم داشت و وقتی که پروتکل الحاقی را پذیرفتیم، بازرسی‌های آن را پذیرفته‌ایم، بنابراین بازرسی همیشگی است، مگر اینکه پروتکل را نپذیریم یا از ان‌پی‌تی خارج شویم. در قالب پروتکل الحاقی دسترسی مدیریت‌شده نمونه‌برداری محیطی است و چیزی دیگری نیست. بنابراین طرح این موضوع که بازرسی، دسترسی به اماکن نظامی را ممکن می‌سازد درست نیست و هیچ کس نمی‌تواند از اماکن نظامی ما بازدید کند. نمونه‌برداری هم معنا دارد و کاملا تعریف شده است.

نقوی حسینی گفت: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده گفت که بین بازرسی و دسترسی تفاوت وجود دارد. نمونه‌برداری محیطی با بازرسی فرق دارد، حق حاکمیت هیچ کشوری را نمی‌شود محدود کرد. هر کشوری در هر لحظه‌ای اراده کند، می‌تواند از تعهدات خارج شود اما توافقات براساس هزینه- فایده بین طرفین صورت می‌گیرد./آ

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا