تشدید تنش در خاندان سعودی؛

شاهزاده ای در حصر / مقرن بن عبدالعزیز در خانه زندانی شد

بصیر،

از زمان تاسیس پادشاهی سعودی توسط ملک عبدالعزیز تا کنون کمتر می توان شاهد تغییرات چشمگیری در هیات حاکمه عربستان سعودی به گونه ای بنیادین بود. از رژیم سعودی در جامعه بین المللی همواره به عنوان کشوری محافظه کار نام برده می شد که به سختی در مقابل دگرگونی های داخلی و بین المللی انعطاف نشان می دهد، لذا تغییرات صورت پذیرفته از سوی ملک سلمان بن عبدالعزیز ضمن بر هم زدن رویه حاکم بر این پادشاهی مبنی بر انتقال سلطنت به برادر را می توان دگرگونی عمیقی دانست که ممکن است در آینده ای نه چندان دور زمینه کشمکش را میان شاهزادگان سعودی در بر داشته باشد.

محمد بن نایف از جناح افراطی سدیری ها جایگزین شاهزاده مقرن شده است

تا پیش از زلزله صورت پذیرفته در هیات حاکمه، ناظران منطقه بر این باور بودند که با توجه به رویه تعیین پادشاهان سعودی در چند دهه اخیر بی گمان و در صورت عدم بروز اتفاقی غیر معمول، مقرن عبدالعزیز به عنوان کوچکترین فرزند در قید حیات ملک عبدالعزیز پس از مرگ سلمان بر تخت سلطنت جلوس خواهد کرد.

بنابر وصیت ملک عبدالعزیز مادامی که فرزندان وی در قید حیاتند حکومت به نوادگان سپرده نخواهد شد، امری که ملک سلمان بدان پایبند نبود. به ترتیب از راست: ملک عبدالله (پادشاه پیشین)، ملک سلمان (پادشاه کنونی) و شاهزاده مقرن (ولی عهد مخلوع)

اما اکنون و با حذف مقرن عبدالعزیز از مقام ولایت عهدی در کنار از دور خارج نمودن فرزندان ملک عبدالله (پادشاه پیشین) و روی کار آمدن عناصر هم چون محمد بن سلمان (پسر پادشاه کنونی) و محمد بن نایف (پسر ولیعهد اسبق سعودی) شاهد قبضه قدرت از سوی جناح سدیری عربستان هستیم.

شاهزاده محمد بن نایف ولی عهد کنونی (سمت چپ) به مانند پدرش نایف بن عبدالعزیز ولی عهد اسبق (سمت راست) از امنیتی ترین چهره های سعودی محسوب می شوند که مواضع رادیکالی را در داخل و خارج اتخاذ نموده اند.

شماری از رسانه های سعودی و منطقه در روزهای اخیر به ارائه گمانه زنی نسبت به وضعیت مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد برکنار شده عربستان پرداخته اند. رسانه های سعودی در زمان اعلام برکناری مقرن از قول ملک سلمان آوردند: «… پس از اطلاع از نامه ولاحضرت شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز آل سعود، مورخ ۱۰/۷/۱۴۳۶هـجری، مبنی بر تمایل ایشان به کناره گیری از ولایتعهدی، در عمل به آنچه که فرزندان پادشاه بنیانگذار ملک عبدالعزیز بن عبدالرحمن – رحمه الله – با آن  نشأت گرفته اند، ضمن اظهار اینکه به اذن الله تا زمانی که زنده هستیم والاحضرت از جایگاه والایی نزد ما برخوردار بوده و برخوردار خواهد بود، تصمیم گرفتیم با تمایل والاحضرت برای کناره گیری از ولایتعهدی موافقت کرده و در اجرای شریعت اسلامی که اعتصموا بحبل الله و تعاون در راه هدایت را واجب بر می شمرد و در پایبندی به اسباب شریعت و نظام در راه تحقق وحدت و همبستگی ملی و همدستی در راه خبر و بر اساس اصول شریعت که نظام پادشاهی عربی سعودی بر پایه آن بنا شده ….. والاحضرت شاهزاده محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود برای مقام ولایتعهدی و جانشینی شورای وزرا و وزارت کشور و ریاست شورای امور سیاسی و امنیتی برگزیده می شود

سعودی ها مدعی اند که شاهزاده مقرن به خواست خود از قدرت کناره گیری کرده است

با این حال شماری از رسانه ها بر خلاف موضع رسمی اعلام شده از سوی عربستان سعودی از مخالفت مقرن عبدالعزیز با این تغییرات سخن گفته و اظهار داشته اند که ولیعهد پیشین اکنون در یکی از کاخ های محصور بوده و از دسترسی به اینترنت، تلفن و ارتباط گیری با بیرون یا برگزاری جلسات در کاخش محروم می باشد.

مقرن بن عبدالعزیز خلبان می باشد

هفته پیش نیز شایعاتی مبنی بر تلاش جهت ترور ملک سلمان بن عبدالعزیز از سوی برخی رسانه های غیر رسمی سعودی منتشر و بلافاصله مقرن بن عبدالعزیز به این اقدام متهم شد. گفته می شود که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی بلافاصله دستور اعدام رئیس تشریفات دربار کاخ خود و معاونان وی را صادر کرد. وی حتی دستور اعدام مقرن بن عبدالعزیز را نیز صادر کرده بود اما بنا بر دلایلی تنها به بازداشت خانگی او بسنده کرد.

رسانه های خبری در روزهای اخیر اخباری مبنی بر ترور ناکام ملک سلمان و وقوع اعدام، حبس و حصر شماری از شاهزاده های سعودی منتشر نموده اند

شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز بر خلاف عمده شاهزادگان سعودی بدون اتکا بر روابط خانوادگی و ازدواج های فامیلی توانسته بود مدارج قدرت در رژیم پادشاهی را طی نماید. دو همسر وی هیچ کدام از خاندان های پرنفوذ عربستان سعودی نمی باشند. از این رو برخی معتقدند وی با توجه به کیاست  و زیرکی اش توانسته بود تا بدین حد رشد نماید. مقرن بن عبدالعزیز فارغ التحصیل رشته خلبانی از دانشگاه لندن بوده و مسلط به چند زبان خارجی می باشد.

شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز میانه رو ترین فرد در هیات حاکمه سعودی محسوب می شد

از شاهزاده مقرن به عنوان کسی که خواستار توسعه بیش از پیش روابط با غرب و همچنین پایبند به اصلاحات اندک ملک عبدالله بوده یاد می شد. اصلاحاتی که با تثبیت قدرت سدیری ها و مواضع غیر منعطف شان و هم چنین نزدیکی بیش از حد به جریان های سلفی بیش از هر زمان دور از ذهن به نظر می آید. مقرن بن عبدالعزیز پیش از دستیابی به مقام ولایت عهدی، جایگاه معاونت دوم نخست وزیر سعودی و رئیس دستگاه اطلاعات عربستان را عهده دار بود.

احمد بن عبدالعزیز از معدود فرزندان بازمانده از ملک عبدالعزیز نیز از قدرت خلع شده و شایعه بازداشت وی نیز در رسانه های غیر رسمی مطرح شده است. (فرد نفر وسط)

علاوه بر مقرن وضعیت شاهزاده احمد بن عبدالعزیز نیز در ابهام به سر می برد، وی از معدود فرزندان بر جای مانده از ملک عبدالعزیز بنیان گذار عربستان می باشد که هم چنان در قید حیات است. شاهزاده احمد در زمان پادشاهی ملک عبدالله از مسئولیت هایش برکنار شد. گفته می شود هم اکنون هیچ کس از سرنوشت شاهزاده احمد بن عبدالعزیز اطلاعی ندارد و ناظران سیاسی احتمال می دهند که وی بازداشت شده باشد . برخی شایعات هم از اعدام وی حکایت دارد. این در حالی است که محمد بن سلمان وزیر دفاع سعودی و جانشین ولیعهد عربستان هم اکنون درحال برکناری همه مسئولان و کارمندانی است که در دوره پادشاهی عبدالله بن عبدالعزیز در دربار نقش مهمی داشتند.

به نظر می آید که با مرگ عبدالله اندک اصلاحات صورت پذیرفته در دوران وی به محاق خواهد رفت.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا