دلیل اصلی حذف شکاف کارت حافظه از تلفن‌های هوشمند

بصیر،

با ظهور تلفن های هوشمند و رشد سریع محبوبیت آنها طی چند سال گذشته میزان داده هایی که روی این دستگاه ذخیره می شوند نیز روند رو به رشدی را دنبال کرده و تولیدکنندگان برای پاسخ به نیاز بازار امکان افزایش فضای ذخیره سازی از طریق شکاف کارت حافظه را ارائه کرده اند. اما به نظر می رسد این جریان رو به افول است و تولیدکنندگان تلفن همراه با حذف این ویژگی، سود بیشتر خود را مقدم بر راحتی مصرف کننده نهایی قرار داده اند.

دلیل اصلی حذف شکاف کارت حافظه از تلفن‌های هوشمند

اخیرا شرکت چینی شیائومی نیز تصمیم گرفته است تا تلفن های هوشمند پرچمدار خود را بدون قابلیت استفاده از کارت های میکرو اس‌دی روانه بازار کند. به نظر “هوگو بارا”، نایب رئیس شیائومی، استفاده از شکاف های کارت حافظه در تلفن های هوشمند ایده بدی محسوب می شود و شیائومی برای ارائه دستگاه هایی با عملکرد بالا مخالف استفاده از شکاف های کارت حافظه است.

به گفته بارا، بسیاری از کارت های حافظه دارای کیفیت پایینی هستند و با کندی سرعت و یا توقف در عملکرد خود مشکلاتی را در اجرای اپلیکیشن ها برای کاربران ایجاد کرده و یا موجب از دست رفتن اطلاعات آنها می شوند. مواردی از این دست از شکایات و نگرانی های اصلی مشتریان محسوب می شوند.

اما به نظر می رسد دلیل اصلی حذف قابلیت استفاده از کارت های حافظه در تلفن های هوشمند به ویژه مدل های رده بالای شرکت های مختلف نه ایجاد مشکل از سوی آنها بلکه به موضوعی کلیدی‌تر یعنی پول و درآمد باز می گردد. تولیدکنندگان تلفن همراه نمی توانند از مشتریان خود برای یک کارت حافظه اضافی پول دریافت کنند اما این امکان را دارند تا به عنوان مثال اختلاف ۱۰۰ دلاری برای چند گیگابایت فضای ذخیره سازی داخلی بیشتر در مدل هایی که فاقد شکاف کارت حافظه هستند را طلب کنند.

جریان ارائه تلفن های هوشمند با ظرفیت های ذخیره سازی متفاوت که با معرفی آی‌فون از سوی اپل آغاز شد اکنون به دیگر تولیدکنندگان نیز سرایت کرده و آنها نیز روندی مشابه را برای تلفن های هوشمند پرچمدار خود در پیش گرفته اند. از نقطه نظر کسب درآمد این مساله اقدامی منطقی محسوب می شود. به عنوان مثال، مدل ۱۲۸ گیگابایتی آی‌فون ۶ حدود ۲۰۰ دلار گرانتر از مدل ۱۶ گیگابایتی آن است و این اختلاف قیمت به واسطه ظرفیت ذخیره سازی اضافی که تنها ۵۰ دلار برای اپل هزینه دارد، شکل می گیرد.

برای مصرف کننده این جریان بدان معنی است که باید پیش از خرید محصول مورد نظر خود برای فضای ذخیره سازی که در طول عمر دستگاه به آن نیاز دارد، برنامه ریزی کند و اگر مساله فضای ذخیره سازی مطرح باشد این می تواند شرایطی عذاب آور و منسوخ در نظر گرفته شود.

اگر شکاف کارت حافظه در تلفن هوشمند وجود داشته باشد بسیاری از کاربران می توانند دستگاه مورد نظر خود را خریداری کرده و ظرفیت آن را حتی با یک کارت حافظه ارزان ارتقا دهند. بدون تردید، کارت های حافظه رده پایین از سرعت حافظه داخلی تلفن های هوشمند برخوردار نیستند اما برای موسیقی، ویدیو یا اپلیکیشن هایی که نیاز به عملکرد قوی ندارند، محصولاتی مناسب هستند.

در مورد تلفن های هوشمند مقرون به صرفه کارت حافظه مساله حادی نخواهد بود زیرا مصرف کننده پایه تمایلی به پرداخت هزینه اضافی برای برخورداری از فضای ذخیره سازی بیشتر نخواهد داشت. به همین دلیل است که همچنان حضور شکاف کارت حافظه را در تلفن های هوشمند رده پایین شاهد خواهیم بود.

اما اگر به باتری های قابل تعویض توسط کاربر و شکاف های کارت حافظه علاقمند هستید طی سال های پیش رو احتمالا شرایط سخت و سخت‌تری را در تامین این نیازهای خود تجربه خواهید کرد./ع

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا