توقيف ٨٥٠ خودروی لوكس در يک هفته!

بصير،

يك هفته‌اي از اجراي طرح شبانه برخورد با خودروهاي متخلف در تهران مي‌گذرد و روزي نيست كه خبري پرحاشيه از اين برخورد كه تمركز آن روي برخورد با خودروهاي لوكس و گرانقيمت است، منتشر نشود. حالا سردار حسيني در جمع خبرنگاران از ١٧٠٠ خودرويي مي‌گويد كه در طول يك هفته‌اي كه از اجراي اين طرح مي‌گذرد، «اعمال قانون» شده‌اند. ضمن آنكه دليل توقيف اين خودروها را تخلف‌هاي رانندگي، سرعت بالا، رانندگي خطرناك و دور دور كردن خودروها عنوان مي‌كند. سردار در پاسخ به سوالی درباره اينكه چند درصد از اين ١٧٠٠ خودروي توقيف شده «لوكس» بودند؟ گفت: «چيزي حدود ٦٠ درصد، به بيان ديگري٨٥٠ خودرو» مصاحبه روزنامه اعتماد با سردار حسینی را در زیر می‌خوانید:

شما در صحبت‌هاي‌تان گفتيد كه يكي از دلايل توقيف خودروها «دور دور» كردن در خيابان‌ها بوده است. مگر دور دور كردن غيرقانوني است؟
بله. هر چيزي كه باعث اختلال در تردد خودروها در خيابان‌ها شود، تخلف محسوب مي‌شود.

ولي دور دور زدن چگونه مي‌تواند باعث اختلال در تردد خودروها شود؟
در خيابان‌هاي باريك و پرتردد، توقف‌هاي دوبله اين خودروها، مزاحمت‌هايي كه ايجاد مي‌كنند و… همه و همه باعث مي‌شود تا تردد در خيابان‌ها مختل شود. همين‌ها از مصاديق جرم محسوب مي‌شود. درقانون هم به صراحت از آن ياد شده است.

در كدام بند قانوني برخورد با اين‌گونه موارد به شما واگذار شده است؟
يادم نيست ولي وجود دارد!

ولي از اين گذشته، مگر برخورد با ناهنجاري‌هايي اينچنيني وظيفه ناجا نيست؟ كسي كه فقط رانندگي مي‌كند و به كسي هم كاري ندارد كه متخلف نيست!
هيچ فرقي نمي‌كند. شما نگاه كنيد، معبر مي‌تواند به واسطه ترددهاي غيرضروري كه عمدتا با رفتارهاي غيراصولي ديگر همراه است، مسدود شده و ترافيك سنگيني در آن ايجاد ‌شود. يا زماني كه دو ماشين با سرعت بسياركم در كنار يكديگر حركت مي‌كنند خيابان بند مي‌آيد. دراين خصوص تمام دستگاه‌هاي مرتبط از جمله ناجا، يگان ويژه، يگان امداد و… هم به نوبه خود مسوول هستند و بايد اعمال قانون كنند.

يعني سرعت كم هم جرم محسوب مي‌شود؟
بله. حركت با سرعت كم هم تخلف محسوب مي‌شود، درست همان‌طور كه سرعت بالا خلاف است. كلا در آيين‌نامه راهنمايي و رانندگي هرسرعتي كه موجب سد معبر و ايجاد خطر شود خلاف است.

يكي ديگر از مسائلي كه اين روزها با آغاز به كار مجدد نمايشگاه كتاب دوباره به شكلي جدي مطرح شده است، بحث ترافيك سنگيني است كه به دليل برپايي همين نمايشگاه ايجاد شده است. چرا نمي‌شود ترافيك اين محدوده را كنترل و ساماندهي كرد؟
اما همان‌طور كه بارها گفتيم محل فعلي نمايشگاه بين‌المللي و مصلاي تهران به هيچ عنوان محل مناسبي براي برگزاري نمايشگاه‌هاي پرمخاطب نيست. موضع پليس در اين مورد از سال‌ها قبل مشخص است. اما…! معتقدم صحبت كردن درباره يك موضوع تكراري، چندان خوشايند نيست.

موضوع ديگر، بحث طرح‌هاي ترافيك است. هنوز بسياري از شهروندان طرح‌هاي ترافيك خود را نگرفته‌اند. تكليف اين افراد براي ورود به طرح چيست؟
براي آن دسته از كساني كه كارت خود را دريافت نكرده‌اند، جاي نگراني وجود ندارد. از ديد ما همين كه طرح در مراحل ثبت‌نام مورد پذيرش قرار گيرد، كافي است. يعني اگر فرد پرينت ثبت نام و اينكه تاييد موافقت با طرح خود را داشته باشد، مشخصات وي در سيستم ما ثبت شده و مشكلي براي ورود به طرح وجود ندارد.

همچنين در ادامه اين جلسه، رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، به ديگر سوالات مطرح شده از سوي خبرنگاران پاسخ داد. حسيني در اين جلسه در تشريح اجراي طرح حركت بين خطوط گفت: بايد تا پايان خردادماه تمامي زيرساخت‌هاي حركت بين خطوط آماده باشد و نبايد كمبودي در اين خصوص داشته باشيم. يكي از مشكلاتي كه متاسفانه ما در گذشته شاهد آن بوديم، تكثر همين خطوط كف خيابان‌ها بود كه اين مشكل رفع شده و اگر دقت كنيد در بزرگراه‌هاي صدر، نيايش، آزادگان، خرازي، همت، زين‌الدين، بابايي و… اين موارد اصلاح شده و هرجا كه عرض بزرگراه بيشتر از تعداد لاين‌ها شده، آن قسمت با هاشورهاي قرمز به عنوان لاين اضطرار در نظر گرفته شده و تردد روي آن مشمول جريمه خواهد شد.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي پايتخت در ادامه درپاسخ به سوال ديگري در مورد سرنوشت مصوبه شوراي شهر تهران درباره ممنوعيت موتورسوارها در محدوده مركزي پايتخت نيز گفت: در اين خصوص هنوز كار كارشناسي صورت نگرفته و تصميمي نيز گرفته نشده است. اصلاح تابلوها و علايم شهري و نيز استفاده از تجهيزات الكترونيكي در سطح معابر پايتخت سوال بعدي خبرنگاران بود كه حسيني در خصوص آن گفت: حدود ٢٠ تقاطع به دوربين ثبت تخلفات مجهز شده و ٧٠٠ تقاطع نيز هوشمندسازي شده‌اند. البته هوشمندسازي به اين معنا نيست كه دوربين‌هاي ثبت تخلف در اين ٧٠٠ تقاطع نصب شده باشد. اما اميدواريم در آينده نزديك نيز اين تقاطع‌ها به دوربين‌هاي ثبت تخلف تجهيز شوند.

رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در مورد اصلاح تابلوها و علايم رانندگي گفت: در حال حاضر بالغ بر ٨٠ درصد تابلوهاي سطح شهر تهران ساماندهي شده‌اند و اين ساماندهي شامل حذف كامل تابلو، حذف تابلوي مكمل حمل با جرثقيل، زمان‌دار كردن و نيز در جاهايي نصب تابلوي جديد بوده است.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا