تعبیر رییس‌جمهور عراق از نقش هاشمی‌

بصير،

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار رئیس‌جمهور عراق افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران کمک به دولت و مردم عراق در تمام زمینه‌ها و توسعه‌ آن کشور و حمایت از دولت و ملت در مبارزه علیه تروریسم است. وی با ابراز نگرانی از سازماندهی هدفمند تروریست‌ها در عراق و حمایت گسترده دشمنان مسلمانان از گروه تروریستی داعش با عنوان «دولت اسلامی»، خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت خطر تروریست‌ها فقط در محدوده عراق نخواهد ماند و دامنه‌ این‌گونه اقدامات می‌تواند ابعاد گسترده‌تری در منطقه و حتی در همان کشورهای غربی به خود بگیرد.

وی با بیان این‌که «مردم عراق سالیان درازی است که از آرامش و امنیت واقعی برخوردار نبوده‌اند»، گفت: الان زمان آن رسیده است تا بخش‌های مختلف عراق اعم از شیعه، سنی و کردها با همدلی و همکاری، امنیت کامل را در تمام کشور برقرار سازند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این‌که «امنیت عراق پیوند محکمی با امنیت منطقه دارد»، اظهار کرد: مردم و مسؤولان عراقی بهتر می‌دانند که مطمئن‌ترین راه برای غلبه بر بحران امنیتی فعلی استفاده از ظرفیت‌های مردمی است. وی گفت: در جلوگیری و گسترش تفرقه بسیار جدی باشید و ایران را به عنوان یک دوست واقعی همواره در کنار خود ببینید.

فواد معصوم نیز در این دیدار با یادآوری سوابق توجهات و اقدامات خوب و نقش تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مردم عراق در مراحل مختلف، خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: جنابعالی از شخصیت‌ها و چهره‌هایی هستید که مردم عراق به ایشان افتخار می‌کنند. رئیس‌جمهور عراق با تأکید بر اراده سیاسی کشور متبوعش برای گسترش روابط همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران، گفت: لغو روادید، حفظ محیط زیست، ارتباط ریلی، لایروبی و پاکسازی شط العرب و اروندرود از مباحث مطرح شده در روابط دو کشور است.

وی با قدردانی از موضع ارزنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق و ارسال کمک‌های انسان دوستانه و راهبردی به این کشور گفت: ایران اولین کشوری بود که فوراً و بدون پیش شرط در همه‌ زمینه‌ها به خصوص در مقابله با داعش که ریشه در حزب بعث دارند به عراق کمک کرد. وی افزود: ایران به عنوان کشور دوست و همسایه عراق نقش مهمی برای برقرای همگرایی داخلی در عراق ایفا کرده است و ما نیازمند تجربیات ارزشمند ایران در زمینه‌های مختلف هستیم.

رییس‌جمهور عراق درباره بحران کنونی عراق گفت: متأسفانه هر روز بر جنایت و تفرقه‌انگیزی‌های داعش در عراق افزوده می‌شود و در شرایط فعلی نیاز به همگرایی هرچه بیشتر داریم و به دنبال برقرای آشتی سیاسی و اجتماعی در کشورمان هستیم. وی در پایان با ابراز خرسندی از حضور در ایران و ملاقات با مقامات مختلف کشورمان گفت: دوستی ایران با عراق در مراحل و بحران‌های مختلف، به دولت و ملت عراق به اثبات رسیده است.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا