عملکرد وزارت‌کشور بضرر روحانی خواهد بود

بصير،

صادق زیباكلام استاد دانشگاه تهران در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: در آستانه پايان دومين سال رياست جمهوري آقاي روحاني اگر بخواهیم در چیدمان کابینه دولت یازدهم در طول دو سال اخیر دقت کنیم به‌درستی باید اعلام شود برخي از وزرا توانایی‌های زيادي از خودشان در این مدت نشان داده‌اند؛ اما برخي ديگر کارنامه چندان موفقي در طول دو سال گذشته از خود برجانگذاشته اند؛ این ادعا شامل وزرا و معاونين آن‌ها هم می‌شود. به‌عنوان‌مثال آقاي مسعود سلطاني فر در ميراث فرهنگي خيلي موفق عمل کرده‌اند و حاصل عملکرد وی افزايش چشمگير ورود توریست‌ به ایران است؛ اما برخی از معاونین و حتی وزرا در طول دو سال گذشته عملکرد خوبی از خود بر جا نگذاشته‌اند.

به‌عنوان‌مثال در ترکیب فعلی کابینه وزير بهداشت و درمان، وزير نفت، وزير خارجه و وزير كار از خود کارنامه موفقی بر جاگذاشته‌اند. اگر بخواهیم به یکی از وزرا انتقاد کنیم باید عملکرد وزیر کشور را مورد انتقاد قرار دهیم و عزل و نصب‌های مربوط به این وزارتخانه که به‌خوبی صورت نگرفته است. در عزل و نصب‌ها افرادی كه شايستگي دارند در نظر گرفته نشده‌اند و از جریان فکری اصلاحات که درمقاطعی در ستاد انتخاباتي آقاي روحاني فعال بودند و سابقه خوب مدیریتی هم دارند استفاده‌نشده است.

اغلب فعالان ستادهای انتخاباتی آقای روحانی در شهرستان‌ها از عملکرد وزیر کشور گلایه‌مند هستند من تقریبا در هراستانی كه در ظرف دو سال گذشته سفرکرده‌ام اين گلايه را از زبان تمامی فعالان اصلاح‌طلب و حتی اعتدالیون استان‌ها شنیده‌ام. گلايه به خاطر انتصاب‌هایی صورت گرفته که نباید صورت می‌گرفت و هم گلایه‌هایی به خاطر انتصاباتي كه صورت نگرفته است و بهتر بود صورت می‌گرفت. به‌عنوان‌مثال فردي كه زمان آقاي احمدی‌نژاد فرماندار بوده که در آن زمان نیز عملکرد خوبی نداشت تنها به خاطر وابستگي سياسي، جناحي يا به توصيه نمايندگان مجلس مجدد در این دولت منصوب‌شده است. به همین دلیل كساني كه در استان يا ستادهاي اصلاح‌طلبان يا ستادهاي آقاي روحاني فعاليت داشته‌اند گلايه می‌کنند كه چرا اين فرد بايد هنوز فرماندار يا مدیر باشد.

آقای رحمانی فضلی باید پاسخ دهند كه ملاك وزارت كشور و آقاي رحماني فضلي براي انتصاب اين افراد چه بوده است؟ آيا به‌واسطه دانش آن‌ها بوده، يا تجربه‌شان، لياقت، توانايي، كارداني، يا به‌واسطه نزديكي به اصلاح‌طلبان؟! باکمال تأسف باید بگويم ملاك و معيار آقاي رحماني فضلي در بسياري از موارد تعامل با نمايندگان مجلس بوده است. چرا وزارت كشور که مهم‌ترین وزارتخانه دولت است بايد به خاطر مصالح و حوزه انتخابيه، نماينده مجلسی بيايد و در عزل و نصب‌ها دخالت کند. بنابراين حالا كه به پايان مناقشه هسته‌ای نزديك می‌شویم و مجال بيشتري براي آقاي روحاني وجود دارد تا در امور داخلي وقت بيشتري بگذارد باید وزارت كشور و عزل و نصب‌هایی كه در آن صورت گرفته است را مورد ارزيابي كاملي قرار دهد.

نكته بعدي كه حائز اهميت است اين كه در سال انتخابات قرار داريم و قضيه انتخابات از چند ماه ديگر جدی‌تر می‌شود. اگر قرار باشد نمايندگان اصولگرا همچنان از طريق بخشدار يا فرماندار رتق‌وفتق امور را در دست بگیرند. دود آن در چشم خود آقاي روحاني خواهد رفت. يعني مجلس دهمي به وجود خواهد آمد که به‌مراتب رفتار و موضع‌گیری‌های آن از مجلس نهم بدتر خواهد بود و با دولت همكاري كمتري خواهد داشت. بنابراين شايسته است آقاي روحاني به فكر تغييرات در وزارت كشور باشد چراکه در غير اين صورت دود عملکردشان در چشم اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت خواهد رفت.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا