یادداشت/

حرف‌های دوپهلو تیم مذاکره‌کننده ایران و نقض دستورات رهبری

بصیر، اظهارات عراقچی که عنوان کرده بود طبق تفاهم ما، بازدید از مراکز نظامی امکان پذیر است واکنش های متفاوتی را به همراه داشته است.

این سخنان در واقع نقض آشکار دستورات مقام معظم رهبری است و چند دلیل را می‌توان برای آن ذکر کرد.

دلیل نخست می‌تواند این امر باشد که تیم هسته‌ای ایران در حال وادادگی است و اختیار مذاکرات را از دست داده و هر چه طرف مقابل می‌گوید قبول می‌کند و دلیل دوم آنکه شاید امتیازی را به دست آورده که اجازه دسترسی به اطلاعات نظامی خود را می‌دهد.

اگر دلیل نخست درست باشد، که باید به حال این مذاکره‌کنندگان تاسف خورد که با وجود گزینه‌های متفاوتی که در اختیارشان است نتوانسته‌اند از عزت و منافع ملی ایران اسلامی دفاع کنند و در واقع نتیجه باخت ایران و برد ۱+۵ را رقم زدند و این امر با شعار تبلیغاتی! رئیس دولت تدبیر و امید! یعنی همان برد برد در تناقض است.

اما اگر دلیل دوم درست باشد، دولت باید توجه کند که نه تنها در برابر ۱+۵ باید به رقابت بپردازد بلکه باید در برابر ملت بزرگ ایران که حامی ولی‌فقیه و رهبری هستند نیز پاسخگو باشند، چرا که بارها رهبری به مسئولان نسبت به این نکته بسیار مهم تاکید کردند و آن را از خطوط قرمز نظام برشمردند که تحت هیچ شرایطی نباید اجازه بازرسی از مراکز نظامی ایران به غرب داده شود.

سخنان رهبری در جمع مداحان کشور در آستانه‌ی سالروز ولادت حضرت فاطمه‌ زهرا (س) در حسینیه امام‌خمینی(ره) «نکته‌ بعدی که به مسئولین محترم تذکّر دادیم و به شما هم عرض می‌کنیم، این است که به‌هیچ‌وجه اجازه داده نشود که به بهانه‌ نظارت، اینها به حریم امنیّتی و دفاعی کشور نفوذ کنند؛ مطلقاً. مسئولان نظامی کشور به‌هیچ‌وجه مأذون نیستند که به بهانه‌ی نظارت و به بهانه‌ی بازرسی و مانند این حرفها، بیگانگان را به حریم و حصار امنیّتی و دفاعی کشور راه بدهند، یا توسعه‌ی دفاعی کشور را متوقّف کنند؛ توسعه‌ی دفاعی کشور، توانایی دفاعی کشور، مشت محکم ملّت در عرصه‌ی نظامی، این بایستی همچنان محکم بماند و محکم‌تر بشود؛ یا حمایت ما از برادران مقاوممان در نقاط مختلف؛ اینها مطلقاً نبایستی در مذاکرات مورد خدشه قرار بگیرد» مبین این موضوع بسیار مهم است.

البته ایشان در این سخنرانی توافق نکردن را بهتر از توافق بد دانستند و فرمودند «البتّه این را هم ما گفتیم که توافق نکردن بهتر از توافق بد است ــ که این حرف را آمریکایی‌ها هم می‌زنند ــ این فرمول، فرمول درستی است؛ توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود [بهتر است]، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.»

بر اساس این یادداشت، دولت باید توجه کند که بازدید از مراکز نظامی ما جاسوسی است و اگر اجازه بازرسی به مراکز نظامی ما داده شود در حقیقت منافع ملی به خطر می‌افتد، بنابراین بر تیم مذاکره کننده فرض است که از حرف‌های بی معنی و دو پهلو جدا خودداری کنند و به سخنان رهبری توجه ویژه داشته باشند.

به هر حال آنچه به نظر می‌رسد بحث بازرسی و تفتیش مراکز نظامی هرگز نباید در تفاهم‌نامه لحاظ شود چرا که مقام معظم رهبری سه بحث مهم را در تفاهم ‌نامه جزء خطوط قرمز نظام عنوان کردند که یکی از آنها ممنوعیت بازدید از مراکز نظامی جمهوری اسلامی ایران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا