روحانی: باید آیات قرآن را در زندگیمان مشاهده کنیم

بصیر،دکتر روحانی در آیین افتتاح سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با تبریک سالروز بعثت پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) گفت: گرچه در امم سابق هم خداوند کتب آسمانی بر آنها نازل کرد و آنها هم مسیر هدایت انسانها را تعیین کردند و خود قرآن هم مصدق همان کتابهاست ، اما در عین حال قرآن ویژگی خاص خود را دارد.

وی افزود: قران کریم اولاً  تنها کتابی است که بعنوان کتاب آسمانی توانسته است از تحریف و تغییر مصون بماند و متأسفانه دیگر آثار وحی در طول تاریخ مورد دستبرد تحریفگران قرار گرفته است.

رئیس جمهور گفت: اما قرآن مجید آن کتابی است که از ناحیه خداوند و با جهاد مسلمانان به همان گونه که بر قلب مبارک پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) نازل شد امروز در اختیار ماست و حتی نحوه جمع قرآن و ترتیب سوره های قرآن هم بر طبق نقلهای متعدد تاریخی به دستور شخص پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) بوده است.

وی افزود: اینکه امروز در دنیای اسلام راجع به متن قرآن در میان مسلمانان هیچ اختلافی وجود ندارد و همه متن واحدی را می یابیم و قرائت می کنیم ، یکی از نعمت های بزرگ پروردگار بر ما مسلمانان است.

وی گفت: یکی از مسائلی که باعث اتحاد و وحدت در میان مسلمانان شده آن است که خوشبختانه همه مسلمانان قرآن را به زبان وحی و‌ عربی که نازل شده است ، قرائت می کنند.

روحانی افزود : اگر هر گروه و هر ملتی با زبان خود قرآن را می خواندند آثار وحدت و اتحاد آن چنان که امروز می بینیم در میان مسلمانان مشاهده نمی شد.

رئیس جمهوری افزود: قرآن کتابی مبارک است کتابی که سراسرش خیر و برکت برای جامعه انسانی و به ویژه جامعه اسلامی است.

وی گفت: قران مجید کتابی است که پیروان ان به تقوا و پاکدامنی می رسند و مورد رحمت خداوند قرار می گیرند.

روحانی اظهار داشت : گرچه نگاه به قرآن هم عبادت است و ثواب دارد و حفظ قرآن دارای ارزش بالایی است ، اما در این حال آنچه مهم است ما باید از قرآن پیروی کنیم.

رئیس جمهور افزود:‌ آیات قرآن مجید را در زندگی مشاهده کنیم و آن زمان است که مورد رحمت خداوند قرار می گیریم.

شاخص های عمل به قران را هم به جامعه ارائه کنید

رئیس جمهور گفت: قرآن برای دقت و تدبیر و فهم این کتاب نازل شده است و می تواند برای زندگی ما سراسر  برکت و خیر باشد در صورتی که در آیات قرآن مجید بیندیشیم و تدبیر کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، حجت الاسلام والمسلمین روحانی در آیین گشایش سی و دومین دوره مسابقات بین الملل قرآن کریم در محل اجلاس سران افزود: آن قرائت و خواندنی که اندیشیدن با آن نباشد و نخواهیم به اعماق متون و بتون قرآن دست یابیم ، دستاوردی ندارد و ما باید به عمق آیات قرآن مجید دست یابیم و در زندگی خود آثار عملی قرآن مجید را مشاهده کنیم.

رئیس جمهور گفت: قرآن مجید ویژگی دیگری دارد و آن اینکه اگر همه کتب آسمانی برای هدایت بودند که قرآن نیز برای هدایت همه مومنان و مومنات و انسانهای طالب حق است ، اما قران در عین حال کتاب معجزه پیامبر است.

آقای روحانی افزود: هیچ کس و هیچ جمعی از روزی که این آیات بر قلب مبارک پیامبر نازل و برای مردم قرائت شد و نبی مکرم اسلام (ص) تعلیم داد و با قرآن مردم را تزکیه کرد، عالمان و متفکران و جهانیان را دعوت به تحدی کرد که هیچکس نمی تواند کلماتی را چه در ظاهر و چه در معنا مانند قرآن پیامبر بیاورد ، قرآن کتاب معجره پیامبر و فخر و افتخار برای همه ما مسلمانان است.

رئیس جمهور گفت: افتخار می کنیم به تلاوت قرآن به حفظ قرآن، به قرآن خوانی و بالاتر از آن قرآن دانی که یک فخر برای ما مسلمانان است و باید در همه جوامع اسلامی یکی از شاخص های ما خواندن صحیح آیات کتاب آسمانی و یکی از شاخص های علمی جوامع ما فهم و درک قرآن مجید و حفظ قرآن مجید باشد.

آقای روحانی افزود: همه اینها سر جای خود درست است اما ما به شاخص بالاتری که عمل به قرآن در جوامع اسلامی است ، نیاز داریم ، آنچه قرآن از ما می خواهد در نهایت چیست؟ تقواست و وحدت و اتحاد در میان مسلمانان است، الفت با یکدیگر است ، دعوت مردم به خیر است و امر به معروف و نهی از منکر و صلاه و صوم و حج است و جامعه ای که با شور و مشورت اداره شود و اثری از استبداد در آن نباشد.

رئیس جمهور گفت: جامعه عدل و قسط و اعتدال ، پیروی از قرآن یعنی اجرای فرامین و دستورات قرآن در یک جامعه است، محققین و صاحبنظران و برنامه ریزان ما برای جوامع اسلامی باید شاخصی برای اجرای قرآن درست کنند همانطور که قرائت و فهم قرآن یک فهم است ، بالاتر از آن اجرای قرآن در زندگی ما مسلمانان است.

آقای روحانی افزود: این معیار باید نشان دهد صداقت و راستگویی تا چه حد در جامعه اسلامی وجود دارد، شاخصی که نشان دهد در جامعه اسلامی و مسلمانان امانت تا چه حدی وجود دارد ، شاخصی که نشان دهد خدای ناکرده فساد در چه حدی است و مبارزه با فساد در چه حد است و در جامعه ایا رشوه و ربا در آن وجود دارد یا نه؟ فقر وجود دارد یا نه؟ و اینکه علم و دانش در آن تاچه حد ارزشمند است ؟ جامعه ای که تعاون و کمک به یکدیگر در آن تا چه حد وجود دارد ، مسابقه در خیرات تا چه حد وجود دارد؟

رئیس جمهور گفت: نکند به دوران و زمانی برگردیم که در جامعه ما ظاهر قرآن ، قرائت قرآن و تجلیل از قرآن در آن حاکم باشد اما عمل به آن نباشد، قرآن مبارک است و هر جامعه ای که به آیات و متن قرآن عمل کند به خیر و نیکی و برکت دست می یابد.

آقای روحانی افزود : نکند در شرایطی قرار گیریم که دیگران و غیرمسلمانان در عمل به قرآن از ما پیشی بگیرند ، مبادا روزی فرا برسد که قرآن ما را دعوت به علم کرده است از علم فاصله بگیریم و دیگران که حتی غیر مسلمان هستند به آن عمل کرده باشند و عالم و اندیشمند شده باشند.

رئیس جمهور گفت: نکند در شرایطی قرار گیریم که دوستی و برادری در جوامع دیگر حاکم شود ، کشورهایی که با هم در جنگ بودند کنار هم قرار گیرند و قانون داشته باشند و در بین ما تفرقه بیشتر و بیشتر شود.

آقای روحانی افزود: آنچه امروز برای ما اهمیت دارد عمل به قرآن مجید و اجرای قرآن مجید در زندگی فردی و خانوادگی ماست ، نکند اگر کالایی در کشوری که بر روی آن چیزی نوشته است به آن اعتماد کنیم و در کشور اسلامی به نوشته روی جنس  اعتماد نباشد.

رئیس جمهور گفت: نکند اجناس تقلبی در کشورهای اسلامی رواج داشته باشد ، همه آمار و ارقام در دنیای امروز ما را با دیگر امت ها و ملت ها به مسابقه می گذارد ، شاخص ما باید عمل به قرآن مجید در جامعه و خانواده و روزنامه و مجله و سایت و کتاب و نوشتار کاغذی و دیجیتالی باشد.

آقای روحانی افزود: نکند آنها خبر راست بگویند و ما دروغ، اسلام یعنی صداقت ، یعنی برادری و مروت، یعنی مدارا ، یعنی دست همدیگر را گرفتن، یعنی افراط و خشونت از جامعه رخت بر بستن، آیا اگر ما برای تفوق منطقه ای خود بر سر همسایه بمب و موشک ریختیم می توانیم ادعای اسلامی بودن و قرآنی بودن داشته باشیم؟

رئیس جمهور گفت: اگر به جای کمک به فقرا و مسلمانان به تروریست ها پول دادیم و کمک کردیم آیا ما اسلامی و قرآنی عمل کردیم؟.

دنیای اسلام به قرآن و عمل به آن نیاز دارد

رئیس جمهور گفت: امروز دنیای اسلام نیاز به قرآن و عمل به آن دارد.

آقای روحانی در آیین افتتاح سی و دومین مسابقات بین المللی قرآن کریم افزود : امروز دنیای اسلام نیاز به بعثت پیامبر(ص) راه و سیره ایشان دارد و نباید اجازه دهیم که از اسلام فقط نامش و از قرآن فقط نشان و کتابتش باقی مانده باشد.

وی گفت : اگر اینچنین شود روزی فرا می رسد که ساختمان های زیبا بعنوان مسجد میان ما قرار می گیرد و از هدایت خبری نیست.

رئیس جمهور افزود: نکند آنهایی که در مسجد و کنار خدا با هم اجتماع می کنند میانشان بدترین افراد باشد یا آن روزی که در جمع ما مسلمانها ، فتنه برخیزد  بنیانش در جمع ما مسلمانان باشد.

وی گفت: نکند در شامات و پاکستان و عراق و یمن گروهی بعنوان خشونت طلب بر جان مسلمانها بیفتند و ما نظاره گر باشیم.

وی افزود: اگر ما می خواهیم قرآن برکت باشد باید از آن تبعیت کنیم.

وی گفت: اگر شاخص در میان ما عمل به قرآن باشد و ما به خواندن ، حفظ و اجرای اصول قرآنی افتخار کنیم ، آن زمان است که می توانیم بگوییم بعثت پیامبر (ص) برکت ، خیر ، صلاح و راه نجات برای جوامع و امت اسلامی است.

رئیس جمهور در پایان افزود: از خداوند می خواهیم همه ما را آشنای به قرآن و موفق به اجرای آیات و احکام شریف دین مبین اسلام قرار دهد./آ

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا