آقای معاون سیاسی! از شما بعید بود!

بصیر، اواسط هفته ای که گذشت یکی از مطلعین استان طی تماس با نگارنده، از جلسه برخی از حضرات مدعی اصلاحات با معاون سیاسی وزیر کشور خبر داد که قرار است در چهارشنبه شب در سالن تامین اجتماعی استان برگزار شود. از آنجائی که شناخت تقریبی از  طرفین جلسه یعنی جناب معاون از یک سو و جماعت مدعی اصلاحات  از سوئی دیگر در دست بود برگزاری چنین جلسه ای که نتیجه غائی آن براحتی قابل پیش بینی بود کمی عجیب بنظر می رسید و البته از همین روی باید عرض شود که پذیرش حضور در چنین نشستی آنهم از جانب کسی چون جناب آقای مقیمی که به میزان شعاع وجودی خود تجارب متعددی در این زمینه دارد دور از انتظار بود. بهر تقدیر به نظر می رسد پیرامون این جلسه می توان نکات زیر را طرح نمود:

۱ـ معاونت سیاسی وزارت کشور متعلق به هیچ گروه و دسته ای نیست و نمی تواند باشد. این قاعده منطقی و قانونی در همه دولت‌ها وجود دارد، البته اینکه دولت‌ها و یا به عبارت درست‌تر فرد منصوب شده در این جایگاه به چه میزان پایبند به این نکته بوده و هستند جای بحث دارد. انتظار از فردی چون آقای مقیمی این بود که جلسات او می‌بایست همه ارکان سیاسی را در بر گیرد. اگر قرار است با فعالان سیاسی استان نشست برگزار شود، قطعا حضور همه طیف‌های سیاسی درون نظام را  باید به دنبال داشته باشد . اینکه در پیشانی جلسه عنوان نشست با فعالان سیاسی قید شود اما تنها از یک طیف و یک جریان افرادی دعوت شوند، واقعا جای تامل دارد. اگر قرار بود تنها از یک گروه دعوت شود دیگر چرا نام جلسه را نامی فراگیر قرار دادند؟! آیا معاون محترم سیاسی وزیر کشور نباید از خود می‌پرسید فعالان طیف‌های دیگر سیاسی استان کجایند و چرا در جلسه حضور ندارند؟! نکته در این است که اگر جناب معاون محترم  می‌خواسته  تنها  با حضرات اصلاح طلب نشست داشته باشد چرا نام و عنوان جلسه را با همین عنوان قید نکردند و به جای عنوانی محدود ، از عنوانی فراگیر استفاده کردند.

۲ـوقتی دولت شعار اعتدال سر می‌دهد قطعا انتظار عمومی آن است که حرکات و سکنات دولت و منصوبانش نیز بر همین مدار باشد . بدون تردید از الزامات مهم اعتدال مندی و اعتدال گرائی پرهیز و اعراض از افراطی گری و تندروی است. حال آیا در اینجا نباید پرسید واقعا سنخیت حضور معاون محترم سیاسی وزیر کشور چنین دولتی در جمع جماعتی افراطی و تندرو چگونه قابل جمع و توجیه است؟! قطعا جناب آقای مقیمی بخوبی به یاد دارند که در کابینه  اول دولت موسوم به اصلاحات، معاون وقت سیاسی وزیر کشور با افتادن در دام افراطیون به چه سرنوشت فاجعه باری دچار شده است. اگرچه میان معاون فعلی سیاسی وزیر کشور با آن شخص فاصله  است و آن شخص مذکور خودش یک افراطی به تمام معنی بود اما باید پذیرفت که حضور در میان افراطیون به مثل حرکت بر روی پوست موزی است که لغزیدن و بر زمین خوردن از جمله عواقب حتمی آن است.

۳ـاگرچه جریان موسوم به اصلاحات در مازندران خیلی چهره‌های شاخص ندارد، اما ای کاش در نشست مذکور افرادی از این جریان دعوت می‌شدند  که حرمت جلسه  و جمع را نگه می‌داشتند و آنگونه به هم نمی‌تاختند. گزارشاتی که از درون جلسه مذکور به بیرون درز پیدا کرد، انصافا جای تاسف فراوان دارد. واقعا این افراد چگونه و از سوی چه کسانی دعوت شدند که آنگونه گفتند و واکنش نشان دادند؟! اگرچه در همان جلسه کسانی بودند که شان جلسه را رعایت کرده بودند اما جو غالب غیر از این بود.

۴ـ توهین و تحقیر مدیران حال از هر طیف و جریانی که باشند مذموم است. اینکه در جلسه ای با حضور معاون سیاسی وزیر کشور، برخی از مدیران با انواع و اقسام الفاظ و کلمات مورد نوازش قرار گیرند جای تاسف دارد. نگارنده بر نقد مدیران آنهم نقد صریح و صحیح آنان تاکید دارد، اما اینکه بر آبرو و حیثیت مدیران چوب حراج زده شود نه تنها پسندیده نبوده و نیست، بلکه بسیار هم مذموم به شمار می آید. واقعیت استان مازندران این است که تاکنون  جریان افراطی مدعی اصلاحات بیشترین هزینه را برای مدیران به همراه داشته است . سهم خواهی آنان حد یقفی ندارد. این جماعت چندین بار امتحان پس داده ثابت کرده‌اند بر سر مواضع افراطی خود که هیچ نفعی برای استان نداشته تاکید ویژه دارند. حال وقتی چنین است آیا نشستن معاون محترم سیاسی وزیر کشور با آنها چه محلی از اعراب می تواند داشته باشد؟! از سوی دیگر آیا این جلسه نمی‌تواند به معنی رسمیت بخشیدن به آنان تلقی شود؟! فضا دادن به جماعتی افراطی و تندرو نه به نفع استان و دولت یازدهم نبوده و نیست بلکه عواقب و تبعات آن دامن دولت و شعار اعتدال او را خواهد گرفت و دودش به چشم ایشان خواهد رفت. از سوی دیگر نمی‌توان در یک طرف شعار اعتدال داد و در طرفی دیگر با جماعتی افراطی و تندرو دورهمی گرفت و گپ زد.
شاید جناب معاون بگویند که همه گروه‌ها را با نگاه پدری دیده و در پی اصلاح افراطیون هستند در پاسخ باید گفت که اگرچه این هدف، هدف قابل تاملی است اما باید یادآوری کرد که هر چیزی جائی و هر نکته مکانی دارد. برای این جماعت باید سطح بندی کرد. سطح این جماعت جناب معاون نیست. تجارب متعدد و متنوعی در این باب وجود دارند که نشان می‌دهند این جماعت  با این نوع معاشرت‌ها نه تنها اصلاح نخواهند شد، بلکه خود را ذی حق‌تر به حساب آورده و هر روز بر توقعات خود می‌افزایند.

۵ـ و سخن پایانی اینکه، امسال سال انتخابات بوده و همه باید دست در دست هم دهند تا همانگونه که تاکنون انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به خوبی برگزار گردید، اکنون هم باید چنین شود. به نظر می‌رسد دراین میان نقش وزارت کشور و به ویژه معاونت سیاسی این وزارتخانه بسیار مهم به شمار آمده از این رو ، انتظار از این معاونت آن است که رویکرد استانی خود را بر اساس همین نکته طراحی  کند. قطعا معاونت مذکور چنین خواهد کرد که البته این رویکرد در چگونگی رفتار در استان‌ها تجلی خواهد یافت.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا