اطلاعات شهدای هسته ای را آژانس به تروریست ها داد/آمریکا سال ۸۲ هم ما را فریب داد

بصیر، ضمن انتقاد از رفتار خدعه آمیز آمریکایی ها در روند مذاکرات و در مقابل تمجید از حسن نیت و رفتار طرف ایرانی، در خصوص تأثیر تحولات منطقه ای در روند مذاکرات اظهار داشت: آمریکایی ها سر میز مذاکره چشم به تحولات منطقه ای دارند؛ به این معنا که در ظاهر سر میز مذاکره هستند، اما چشم و دلشان را به تحولاتی دوختند که با ابزاری مثل پول و رسانه دنبال می کنند.

وی درباره چشم انداز مذاکرات ابراز داشت: هرچند باید گفت که آمریکایی ها اصل مذاکره را هم از سر ناچاری پذیرفته اند و به این مذاکرات احتیاج دارند؛ اما هیچ گونه پایبندی نیز به اصول مذاکره ندارند و نمی شود چشم انداز روشنی از سرانجام مذاکرات داشت.

اطلاعات شهدای هسته ای را آژانس به تروریست ها داده بود

این کارشناس مسائل سیاسی درمورد موضوع بازرسی های آژانس در قالب پروتکل الحاقی تصریح کرد: در تیم مذاکره کننده یک نگاه خوش بینانه وجود دارد و آقایان قائل به این هستند که بازرسی های مطابق پروتکل، ضابطه مند است؛ به این معنا که نیازی به گشودن درب مراکز نظامی نیست.

وی اضافه کرد: آنها می گویند کسانی می آیند و نمونه گیری می کنند و می توان تمهیداتی به کار گرفت که بدون موقعیت یابی از مراکز حساس نظامی بتوانند کارشان را انجام دهند. اما واقعیت این است که سابقه و پیشینه ای که ما از آژانس در ذهن داریم و نفوذی که آمریکایی ها در آن دارند، موجب می شود که هیچ گونه اعتمادی به آنها نداشته باشیم. برای مثال شهادت دانشمندان هسته ای ما نیز ناشی از همین مصاحبه هایی بود که در قالب پادمان ها گرفته شد و بعدها اطلاعات این دانشمندان در اختیار گروه های تروریستی قرار گرفت و منتهی به شهادت تعدادی از دانشمندان هسته ای ما شد. این اتفاقات نشان می دهد که بایستی واقع بینانه با موضوع برخورد کرد و نمی شود به آنچه که امروز از زبان بعضی ها می شنویم اطمینان کرد.

بازدید از مراکز نظامی خط قرمز ما است و جاسوسان جز مرگ چیزی بدست نمی آورند

سنایی راد درباره موضع فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به بازدید از مراکز نظامی و احتمال درز اطلاعات محرمانه اذعان داشت: مجموعه نیروهای مسلح همانطور که از مواضع فرماندهان شان مشخص است، اجازه هیچ گونه بازرسی را نخواهند داد و مراکز نظامی ما خط قرمز ماست و همانطور که سردار سلامی اعلام کردند خط قرمز ما خون است. هر متجاوزی به هر بهانه و پوششی اگر هوس بازرسی و جاسوسی از مراکز نظامی ما را داشته باشد، به جز گلوله سربی چیزی دریافت نخواهد کرد.

وی افزود: امثال آقای آمانو و دولت آمریکا در توهم به سر می برند و تصور می کنند که مجموعه نظام به هر قیمت دنبال توافق است. درحالی که ما توافقی را خوب می دانیم که همه خطوط قرمز از جمله حفظ امنیت مراکز نظامی ما را تأمین کند.

آمریکایی ها سال ۸۲ نیز با وعده های پوچ ما را فریب دادند

مسئول اداره سیاسی سپاه راجع به احتمال لغو نشدن تحریم ها در زمان امضای توافق نامه نهایی و تدریجی بودن آن ابراز داشت: آمریکایی ها نشان دادند که در رفتارشان قابل اعتماد نیستند. ما چه تضمینی داریم که در قبال اقداماتی که براساس توافقنامه انجام می دهیم، آنها نیز به تعهداتشان عمل کنند؟ ما در سال ۸۲ نیز در فعالیت های هسته ای نوعی تعلیق ایجاد کردیم ولی از طرف آنها اقدام مثبتی صورت نگرفت.

وی افزود: بنابراین اگر به محض توافق نهایی و شروع اقدامات از سوی ایران، آنها تحریم ها را برندارند، درواقع یک نوع فرصت سوزی شده است و ما متضرر خواهیم شد. به اعتقاد من آمریکایی ها بیشتر به دنبال حفظ وضع موجود هستند؛ چرا که ساختار تحریم ها حفظ شده است و با کمترین هزینه از سوی آمریکاییان به اهدافشان رسیده اند. بنابراین اگر به محض اتمام مذاکره و توافق تحریم ها برداشته شود می توان گفت هزینه-فایده ها با هم همخوانی خواهد داشت ولی در غیر این صورت آمریکایی ها به دنبال تحمیل مدیریت یک جانبه مذاکرات به نفع خودشان خواهند بود که این با اصول یک مذاکره منطقی همخوانی ندارد.

ملت ایران از عزتش کوتاه نمی آید؛ آمریکایی‌ها در محاسباتشان تجدیدنظر کنند

سنایی راد در انتها در خصوص موضع تهدید محور آمریکاییها در قبال ملت ایران تأکید کرد: آنها از همین الان به دنبال تهدید و خط و نشان کشیدن هستند و همین موجب شده است که حضرت آقا عبارت مذاکره با شَبَه تهدید را به کار ببرند که اصل مذاکره را مخدوش می کند و مشروعیت مذاکره را زیر سؤال می برد. آمریکاییان و غربی ها باید بدانند که ملت ایران ملتی هستند که با همه هزینه ها و خطرها روی عزت شان می ایستند و از عزت شان کوتاه نمی آیند. آنها بهتر است در محاسبات شان تجدیدنظر کنند چراکه دچار یک نوع اشتباه محاسباتی هستند و بعضا رفتار خطا و غیرمنطقی برخی از شخصیت های ما هم موجب شده است که چنین تصوری پیش بیاید که ما به هر قیمتی دنبال توافق هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا