عکس/ نوعی بوزینه که ادب را رعایت می‌کند!

بصیر،محققین طی استراق سمع از مکالمات بوزینه‌های مارموست (بوزینه کوچک آمریکایی که دم انبوهی دارد) مشاهده کردند که این میمون‌های کوچک قوانینی برای صحبت در بین خود مثل ما دارند.

آن‌ها می‌دانند که نباید حین صحبت کسی، حرف او را قطع کرد و منتظر نوبتشان می‌مانند. این رفتار را از والدین خود می‌آموزند. این یافته‌ها می‌توانند به درک تکامل زبان در انسان کمک کنند.

با رشد انسان در رحم و خارج از آن، ما از چندین مکانیسم برای یادگیری زبانی استفاده می‌کنیم؛ مثلاً در خردسالی، ما می آموریم تا بابلینگ (صداهای نامفهوم) خود را با رفتار فرد مقابل منطبق کنیم. در نوعی از میمون‌ها هم مشاهده‌شده است که آن‌ها هیچ‌گاه صحبت هم نوع خود را قطع نمی‌کنند.

نوعی بوزینه که ادب را رعایت می‌کند! (+عکس)

یک آزمایش انجام‌شده روی مارموست ها مشخص شد که پاسخ‌های مارموست های جوان بستگی به این دارد که آن‌ها با چه کسی صحبت می‌کنند.

آن‌ها صحبت مادر خود را کمتر از پدر خود قطع می‌کردند و هر دو والدین وقتی بچه‌ای صحبت آن‌ها را قطع می‌کرد، به آن‌ها رفتار سکوت را می‌آموختند. به عقیده دانشمندان، اگر والدین مارموست ها، پرورش رعایت نوبت در صحبت را می‌آموزند، پس می‌توان تکامل نیاکان نخستین‌مان را نیز به آن نسبت داد./ع

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا