اینبار نوبت به شهردار اسبق تهران رسید؛

موضع گیری چندباره اصلاح طلبان در برابر امام(ره)

بصیر، مرتضی الویری، شهردار اسبق تهران و یک از عناصر اصلاح طلب در کشور، در گفتگویی با روزنامه اعتماد برخی از سخنان امام خمینی(ره) را نقض کرده است.

وی در خصوص اشغال لانه جاسوسی آمریکا در ایران می‌گوید: در آن زمان مخالف اشغال سفارت نبودم ولی به هر حال اگر برگردم به سوابق زندگی خودم در جریان اشغال لانه جاسوسی من عضو مجاهدین انقلاب اسلامی بودم و سازمان هم یکی از تشکل‌هایی بود که حمایت می‌کرد.

الویری در ادامه خاطر نشان کرده است که تحلیل من بعد از اینکه اطلاعات بیشتری درباره مسائل جهانی و بین‌المللی به دست آوردم این بود که اشغال سفارت امریکا از اشتباهات بزرگ بعد از انقلاب بود برای اینکه تبعات سنگینی برای ما داشت.

شهردار اسبق تهران گفت: اشتباه بزرگ من در همین رابطه موضع‌گیری‌ام در مجلس اول بود در تایید ادامه گروگانگیری؛ ما بر این باور بودیم گروگان‌ها را به این زودی نباید آزاد کرد در حالی‌که کار ما موجب روی کار آمدن جمهوریخواهان در امریکا شد در حالی که اگر گروگان‌ها سریع آزاد می‌شدند اتفاقات کل منطقه به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

وی در جایی دیگر از سخنان خود ضمن انتقاد شدید از استانداران و فرماندارانی که گرایشات اصولگرایی داشته و مسئولیت دارند خاطرنشان کرد: امیدواریم انتخابات سالم برگزار شود و ضمنا پس از برگزاری انتخابات گزارش‌های انتخابات مربوط به صندوق‌های رای را به صورت جدا جدا روی سایت کامپیوتری بگذارند تا به وسیله مسوولان و افرادی که سر صندوق‌ها هستند مجدداً مورد کنترل و ارزیابی قرار بگیرد که از سالم برگزار شدن انتخابات حصول اطمینان کنند.

این اظهارات الویری بار دیگر نشان داد که تفکرات اصلاح طلبان تا حد زیادی از آرمان های امام خمینی و انقلاب اسلامی فاصله گرفته است.

در حالی‌که امام خمینی از تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان به عنوان انقلاب دوم یاد می کند و بارها آن را یکی از پیروزی های مهم انقلاب دانسته است، اصلاح طلبان ادعا می کنند که این کار یک اشتباه بوده و نباید در آن برهه گروگانهای آمریکایی را نگه می داشتند.

از طرف دیگر باید به الویری متذکر شد که انتخابات‌هایی که در کشور تا کنون برگزار شده است همه سالم بوده و تأکید دوباره وی بر خصوص سالم برگزار شدن انتخابات، فتنه ۸۸ را تداعی می‌کند که با القای تقلب از پیش از انتخابات، زمینه یک آشوب در کشور را به وجود آوردند.

به نظر می رسد تأکیدات مکرر اصلاح طلبان بر سلامت انتخابات در حالی که تا کنون در انتخابات کشور مشکلی وجود نداشته و تقریبا یک سال به برگزاری انتخابات باقی مانده است، به خاطر فرار از شکست اصلاح طلبان در انتخابات آینده است.

اصلاح طلبان با دانش به اینکه بدنه اجتماعی آنها ریزش های زیادی داشته و احتمال شکست آنها در انتخابات مجلس زیاد شده، به دنبال القای وجود ایراد در روند انتخابات هستند تا از این طریق بتوانند برای فتنه ای دوباره برنامه ریزی کنند.

پیش از این نیز اصلاح طلبان عملکرد شورای نگهبان را در خصوص رد صلاحیت های احتمالی در انتخابات آینده مورد انتقاد قرار داده بوده و بارها اعلام کردند که شورای نگهبان، کاندیداهای آینده اصلاح طلبان را تأیید نخواهد کرد این در حالی است که هنوز تا انتخابات زمان زیادی باقی مانده و هنوز شخصی به طور قطعی ورودش را به انتخابات اعلام نکرده است؛ همچنین شورای نگهبان هیچ گونه نظری در خصوص کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان نداده است.

با توجه به اینکه اصلاح طلبان از نداشتن یک رهبر واحد رنج می برند، احتمال همگرایی و وحدت آنها بسیار ضعیف بوده به طوری که برخی از آنها به دنبال ائتلاف با دولت و برخی دیگر گزینه عبور از روحانی را دنبال می کنند و این عدم وحدت احتمال شکست آنها را در انتخابات آینده بیشتر می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا