حقوق مردم قربانی سیاسی‌کاری برخي وزرا

بصير،

«آمده ام تا دولت راستگویان و درستکاران را تشکیل دهم» این فرازی از سخنان دکتر حسن روحانی به هنگام ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. شعاری که معطوف به نارضایتی مردم از عملکردها و گفتارهای معوج پیشین توسط رئیس جمهوری فعلی مطرح و نظر مردم را به خود جلب کرد. حال پس از دو سال از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، مهندس ترکان به عنوان مشاور رئیس جمهور در سخنان تازه خود اصل راستگویی را که مورد تاکید رییس جمهوری بود مخدوش کرده و حقایق بدیهی را منکر شده است.

به گزارش خردادنيوز، دکتر روحانی چندی پیش به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور به مدیرانی اشاره کرد که با شعارها و سیاست های اعلامی دولت همخوانی نداشته و عنوان داشت دلیلی برای ماندگاری چنین مدیرانی که خود را ملزم به عمل در چارچوب های اعلامی دولت نمی دانند، وجود ندارد. مدیرانی که بر اساس ملاحظات و فشارهای سیاسی از دولت قبلی باقیمانده یا توسط وزرا بر مصادر امور قرار گرفته اند و بوضوح مشخص است که علاقه ای به دولت و منش اعتدالی ندارند اما اکنون مهندس ترکان گفته که تن دادن به مطالبات شخصی نمایندگان گناه کبیره است و مدعی شده که تمام وزرا تنها منافع نظام و حقوق مردم را مد نظر دارند و هیچ ترسی از استیضاح نداشته و برای ماندن در پست وزارت با هیچ احد الناسی معامله نکرده اند.

وضعیت ایده الی که ما هم از تحقق ان خوشنود می شدیم اما واقعیت میدانی حکایت از چیز دیگری دارد. آیا آقای ترکان نمی داند که فانی وزیر آموزش و پرورش به طور مستمر با چهره های سرشناس اصولگرا و جبهه پایداری دیدار داشته و از ترس استیضاح بسیاری از مدیران عالی و میانی وزارتخانه خود را از جناح مقابل برگزیده است؟ آیا این نکته که برخی مدیران این وزارتخانه نه قرابت فکری به دولت و نه باوری به شعارهای آن دارند و عقبه و سابقه آنان نشان دهنده این موضوع است، قابل انکار است و مشاور ریس جمهوری می تواند ان را ناشی از تعهد به مردم و نه ترس از استیضاح بداند؟

وزیر اصلاح طلب دولت باعقبه واضح و روشن سیاسی خود چگونه تاکنون با فشار قابل توجه نمایندگان روبرو نشده و تنها یک کارت زرد گرفته آنهم بواسط یک انتصاب و عزل که او را زیر تیغ مجلس برد؟ از علی ربیعی وزیر رفاه، کار و امور اجتماعی می گویم از چهره های تئوریک اصلاح طلبان با سابقه ای که با هیچ یک از استانداردهای اکثریت مجلس نمی خواند اما اکنون او از وزیران آسوده خاطر کابینه است چرا که وی در ساختار مدیریتی وزارتخانه ای به آن عریض و طویلی با هیئت مدیره های فراوان نه تنها تغییرات چندانی انجام نداده که برخی مدیران مورد عنایت جناح مقابل را ارتقا جایگاه داده و در وزارتخانه را به روی اصلاح طلبان چار قفله کرده تا خیال خود را از خطر اعتراض و بازخواست مجلسی ها راحت کند و بزعم خود با فراغ بال به رسیدگی به امور مردم بپردازد بی انکه توجه کند با ابزار ناهمگون نمی توان به مردم نیز خدمت کرد آنچنان که در پرونده اعطای سبد کالا و جنجال های به راه افتاده پیرامون آن شاهد بودیم که چه بر سر این اقدام خیرخواهانه دولت آمد.

آقای ترکان از وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت خبر دارد که اغلب مدیران پیشین دولت قبل نه تنها ابقا شدند بلکه تعدادی از آنها بالخص در حوزه تجارت ارتقاء یافته اند و همان روندهای فاسد قبلی را پی می گیرند و نارضایتی های بسیاری را رقم می زنند که چون تیشه به ریشه دولت است.به عنوان نمونه کافیست یک روز ایشان به سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران و مرکز اصناف و بازرگانان رفته و پای در دل مردم بنشینند تا متوجه شود مدیران احمدی نژادی چه بر سر رای و اعتماد مردم آورده اند؟

آقای ترکان نمی داند به چه دلیل وزیری که زیر فشار شدیدترین انتقادات نمایندگان مجلس از کهولت سن تا دارایی میلیاردی بود، هر از چندگاهی موضوع استیضاح وی مطرح و ناگهان منتفی می شود؟ چرا وی برغم عملکرد ضعیف هنوز سکان وزارتخانه را در دست دارد و تهدیدی مبنی بر استیضاح از سوی مجلس را حس نمی کند؟ آقای ترکان از خود نمی پرسد که چرا اینگونه است؟ نمی پرسد که چرا ان مدیران قبلی حفظ شده اند و علت چیست؟ آیا این به غیر از معامله بر سر منافع مردم برای ماندن است؟آیا این مصداق خیانت به رای و اعتماد مردم نیست؟

بحث بخشداران، فرمانداران و مدیران عالی وزارت کشور که بسیاری از آنان بوضوح در طیف سیاسی مقابل دولت قرار دارند و در عمل استانداران را در تگنا قرار داده و اجازه حرکت و ایجاد تغییرات و بسترهای لازم برای نمو جامعه مدنی را نمی دهند نیز که بر کسی پوشیده نیست، نمونه اش عزل فرماندار جهرم با فشار تعدادی از نمایندگان بواسطه حمایت از علی مطهری.

حال با همه این اوصاف باید از مهندس ترکان که از مدیران کارازموده و جسور دولت بوده و کارنامه ای روشن دارند پرسید که چرا این حقایق بدیهی را منکر می شوید؟ بی شک با شعار صرف چیزی درست نمی شود و افکار عمومی به خوبی فضا را رصد می کنند و حقایق را می بینند و دغدغه شما را محترم می شمرد اما آنچه در حال تحقق است با آنچه شما شاید به عنوان ایده آل های خود مطرح ساخته اید در تعارض آشکار است و انتظار می رود بجای شعار و ایجاد درگیری در فضای سیاسی کشور واقعیت ها را پذیرفته و اقدام عملی در راستای اصلاح امور و حل مشکلات مردم انجام دهید.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا