چرا باید از حيات کارون دفاع ‌کنیم؟

بصير،

منطقه خوزستان، اسماعیل جلیلی در سمینار علمی بررسی تبعات زیست​ محیطی– اجتماعی سد گتوند و راهکارهای مقابله با آن که امروز، ۳۱ اردیبهشت‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در طرح​های توسعه​ای توجه به مسایل زیست​محیطی باید مدنظر قرار گیرد و امروز در تمام دنیا همه تمرکز بر این بخش است، به گونه​ای که عدم همخوانی یک طرح با محیط زیست، منجر به از رده خارج شدن آن طرح خواهد شد. وی افزود: از آنجایی که خوزستان به عنوان پایتخت انرژی کشور شناخته می​شود، ایجاد زیرساخت​هایی همچون زیرساخت​های اصلی بحث انرژی و تاسیسات مرتبط با آن اهمیت دارد که یکی از مهمترین انرژی‌ها، انرژی برق آبی و تأمین انرژی توسط آب است.

جلیلی تصریح کرد: طرح​های توسعه​ای باید در جوامع هدف کوچک همچون منطقه یا استان‌ یا در جامعه هدف بزرگ تر همچون کشور اثر مثبتی بر جای بگذارد و در مورد سد گتوند، اولین سوالی که به ذهن خواهد رسید این است که آیا این پروژه منفعتی برای مردم منطقه داشته است یا خیر؟ وی عنوان کرد: سازمان محیط زیست یک سازمان دولتی است که در برابر فشارهای سیاسی و دموکراسی دچار خطاهایی می​شود و به عبارتی رویکرد در سازمان​های دولتی، رویکردی مبتنی بر نگاه کارشناسی نیست.

جلیلی با بیان اینکه ۱۸ سد، استان خوزستان را محاصره کرده است، خاطرنشان کرد: ما به دنبال علت خشکسالی​ها و پدیده ریزگردها در استان می​گردیم، اما وقتی اراده​ای برای حل مشکل نباشد، رفع مشکلات امکانپذیر نیست. وی گفت: سازمان​های دولتی تحت تأثیر عوامل سیاسی و خارج از اراده دولت‌ قرار می​گیرند و این بزرگترین آسیبی است که به ویژه به استان​هایی همچون خوزستان که تحت عنوان توسعه هر بلایی سرش می​آورند، وارد شده است و ما شاهد از بین رفتن و تضعیف آن هستیم. نمی​توان به اسم منافع ملی، منافع منطقه​ای را از بین برد و برعکس، زیرا این دو به هم وابسته هستند.

جلیلی بیان کرد: وقتی سبدی متنوع از انرژی وجود دارد، تمرکز کردن بر یک نوع از آن چه سودی و در نهایت چه نتایجی به دنبال دارد و چرا تاکنون نگاه به یک بخش خاص، موجب رشد اقتصادی نشده است. وی افزود: صنایع به شدت آلوده کننده‌ای در استان وجود دارد و در جایی که باید سازمان محیط زیست وارد عمل شود و واکنش نشان دهد، چشم خود را می​بندد.

کارون؛ مساله سیاسی یا زیست محیطی؟
همچنین در این نشست سیدحسین فاضلی، مدیر کمیته برگزاری کنفرانسی ملی کارون اظهارکرد: بر اساس تجربه وقتی صحبت از کارون، آب و چالش​های آن می​شود به چشم یک مساله سیاسی به این صحبت​ها توجه می​شود درحالی که این مساله، مساله‌ای زیست محیطی است. وی افزود: عدم حل مشکل سد گتوند با وجود تایید شوری آن توسط مسئولین، دانشگاهیان و عدم دقت در مطالعات اولیه سد، کارون و سد گتوند را بلای جان مردم استان کرده است.

فاضلی بیان کرد: ورود انواع فاضلاب​ها به کارون یکی از بزرگترین دغدغه​هایی است که باید به آن رسیدگی کرد و باید با شفاف​سازی نسبت به حل این مشکلات اقدام کرد تا پاسخگوی مردم ضرر دیده باشیم. در ادامه این سمینار داریوش محجوب، نماینده شرکت منابع آب و نیروی ایران در خصوص اهداف اجرای پروژه سد گتوند اظهار کرد: این سد با هدف کنترل سیلاب​های رودخانه کارون، تأمین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز در پایین دست، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی احداث شده است. وی با اشاره به لایه‌های نمکی در مخزن سد گتوند افزود: وضعیت مخزن به وسیله دستگاهی به صورت روزانه کنترل می​شود و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. محجوب تصریح کرد: تمام جوانب مختلف در ساخت سد گتوند بررسی و پدیده​هایی که می​توانست توسط این پروژه مخاطره​آمیز باشد، بررسی و راه​حل​هایی ارائه شده است.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا